איך לפתוח פאב בישראל?

{{commentsList.length}}
התראות במייל
{{msg}}

הפאבים במקורם מגיעים אלינו מהתרבות האנגלית, פאבים מושפעים מעונתיות כאשר לאנשים ישנה נטייה גדולה יותר במיוחד אצל הישראלים לצאת לפאבים בחודשי הקיץ, פתיחת פאב דורשת השקעה כספית גדולה

  • תוכן העניינים:
מחפש עסק לקנייה או להשקעה?

הירשם עכשיו לסוכן המציאות שימצא עבורך את העסק המושלם חינם!

השוק המקומי והגדרת הלקוחות

הפאבים במקורם מגיעים אלינו מהתרבות האנגלית. אלו הם מקומות שבעבר הגיעו אליהם אנשים לאכול ולשתות משקאות חריפים, אך במשך הזמן הם הפכו להיות מקום בילוי והתווספו להם משחקים שונים, כמו קליעה למטרה וביליארד, בחלק מהמדינות זה גם מאופיין במשחקי וידאו ומכונות הימורים. היום בישראל שנת 2019 פאבים הם מקום לבילוי והנאה, אליו מגיעים יחידים (רווקים), זוגות וקבוצות חברים.

צעירים רבים רואים בפתיחת פאב עסק אטרקטיבי, הזוהר של חיי הלילה, המחירים המופקעים יוצרים תחושה שהקמת עסק מסוג פאב זוהי הזדמנות עסקית של ממש. צעירים המכירים את חיי הלילה וחושבים שהתחום קרוב ללבם, מחשבתם הראשונה היא שהם יכולים להצליח בפתיחת פאב, כך אנחנו רואים פאבים הנפתחים כפטריות אחרי הגשם אך רבים מהם נסגרים במהרה. המציאות היא קצת יותר מורכבת וגם מאוד בירוקרטית. ברמת העיקרון מדובר בענף בעל סיכון גבוה הדורש השקעה כספית גבוהה.

פאב יכול לפנות לקהלי לקוחות שונים בהתאם לקונספט. עיקר הפאבים פונים לצעירים ובליינים אך בהחלט ישנם פאבים הפונים לקהל מבוגר יותר ופאבים חביבים עם אוירה שכונתית. הקונספט של הפאב מביא קהלים שונים ומגוונים, למשל, פאב שכונתי אליו מגיעים האוהדים לשתות ולצפות יחדיו במשחקים, לעתים אפילו הפאבים מזוהים עם מועדון מסוים. או דוגמה אחרת יכולה להיות פאב הפונה אל הקהילה הגאה. ישנם גם פאבים המקיימים אירועים שונים במהלך ימות השבוע.

פאבים מושפעים מעונתיות כאשר לאנשים ישנה נטייה גדולה יותר במיוחד אצל הישראלים לצאת לפאבים בחודשי הקיץ. בערים המרכזיות בארץ תמצאו פאבים הפונים לקהל המקומי וישנם פאבים במקומות תיירותיים המושפעים מעונתיות התיירות. כמו כן גם המצב הביטחוני יכול להשפיע. תקופות של פיגועים מרחיקות את הציבור ממקומות הבילוי.

המיתוג ויחסי הציבור הם גורם הצלחה חשוב בפאב, בסופו של דבר המקום צריך ליצור אווירה. אך כאשר המוצר הדומיננטי הוא משקאות אלכוהוליים ממותגים כל הפאבים מציעים את אותו הדבר. לכן היתרון התחרותי מושג באמצעות מיתוג ויחסי ציבור בקרב קהל היעד הרלוונטי ושמירה על הבליינים המקומיים.

רבים מהפאבים מציעים גם תפריט מנות, בדרך כלל דברים בסיסיים הבאים לצד המשקאות האלכוהוליים. מסעדות יכולות להוות סוג של תחרות מכיוון שברוב המסעדות ניתן למצוא משקאות אלכוהוליים לצד תפריט המנות. ההבדל נובע בעיקר מהאווירה השונה שמציע כל אחד מהעסקים. היעדר תחרות בסביבה הקרובה של הפאב הוא לא בהכרח יתרון, אלא אם כן הפאב נשען על קהל שכונתי. ריבוי של מקומות בילוי ופאבים באזור הופך את האזור כולו למוקד משיכה עבור הבליינים והפאבים עלולים דווקא להרוויח מריבוי האפשרויות. זה מה שמושך את הקהל, אז אל תנסו להתבודד.

עיקר ההכנסות של עסקים אלו הן בשעות הלילה ורובם של הפאבים סגורים במהלך היום. כמו כן רוב הפעילות העסקית מתרחשת במהלך סוף השבוע כאשר הציבור יוצא אל מקומות הבילוי.

בר מצליח מבחינה כלכלית אמור להשאיר לבעליו רווח של כ 25% ממחזור המכירות לפני מס.

שימו לב! פאב יכול להיות עסק מצליח ורווחי, אבל חשוב לעצור, ולגבש תוכנית של ממש, לפני שאתם יורים לכל כיוון.

היקף ההשקעה הכספית וספקים

פתיחת פאב דורשת השקעה כספית גדולה וכמו תמיד ניתן לחלק אותה להוצאות הקמה והוצאות תפעול שוטפות.

הוצאות ההקמה כוללות שכירת מקום, שיפוצו ואבזורו וההוצאות השוטפות כוללות את דמי השכירות החודשיים, משכורות העובדים, תחזוקה ורכישת מלאי לצורך הגשת אלכוהול ומנות האוכל במידה ויש. כמובן שההוצאות משתנות מאוד בהתאם לגודל המקום, מיקומו והקונספט שלו.

העלויות השוטפות הכוללות שכירות, משכורות לעובדים, תחזוקה ופרסום.

ההשקעה הראשונית להקמת עסק מסוג פאב:

  • עלויות שכירות נכס מסחרי 5,000 שקלים עד 9,000 שקלים (כפול 12 חודשים) לעסק בגודל של 70–140 מ"ר, בהתאם לשטח הנכס ומיקומו בארץ.
  • עלויות שוטפות לשנה – ארנונה, חשמל, גז, מים, יועץ מס, עו"ד, אקו"ם, הדברה, אבטחה, אזעקה, ביטוחים ועוד: 40,000 שקלים – 70,000 שקלים בשנה.
  • עלויות קבועות שיפוץ (קבלן) / תכנון הכולל יועץ מטבחים– 150,000 שקלים עד 250,000 שקלים.
    יועצים - יועץ בטיחות אש ומשטרה (תיק משטרה), יועץ נגישות מתו"ס ושרות.
    יועץ רישוי עסקים: חובה רישוי עסק – העסק טעון רישוי לפי פריט רישוי 4.8 לפי הצו. העלות היא 9,000 עד 12,000 שקלים, תלוי בגודל הנכס, במיקומו הגיאוגרפי ובמהותו (אם / בלי מטבח מבשל).
  • רכישת ציוד – מדובר על הוצאה בינונית יחסית, של מ-100,000 עד 150,000 שקלים שכולל בתוכו ציוד למטבח לדלפק, כיאות ושולחנות, מקררים וכו'... יש לקחת בחשבון שאת רוב הציוד ההגשה לבירות תקבלו מהספקים.

סך כל הסכום ההשקעה להקמת עסק מסוג פאב שכונתי למשך שנה: 359,000 שקלים (כ-70 מ"ר).

הקמת פאב

מבחינת הספקים ישנו צורך בספקי ציוד לפאבים ומסעדות. בתחום זה ישנם ספקים רבים המציעים ציוד וכמו כן ניתן להשתמש בציוד יד שנייה. ספקים אלו יכולים לספק לכם את ציוד ההגשה, שולחנות, כיסאות וציוד מטבח במידה ויש. הסוג השני של הספקים נוגע למנות ולאלכוהול אשר מגישים בפאב. יש צורך בספקים אשר יספקו את מותגי האלכוהול השונים וספקים אשר יספקו את המצרכים להכנת המנות במידה ויש.

מעבר לזאת יש צורך בשירותים קבועים של אנשי מקצוע למטרות תחזוקה שונות כמו חשמלאים וטכנאים שונים.

היכן ניתן למצוא ספקים לפאב?

שלבים בפתיחת והקמת פאב – מה נדרש?

  1. תכנית עסקית – מפורטת ומסודרת ברמה הגבוה ביותר. מי שרוצה לפתוח פאב צריך לתכנן היטב את החזון, לחשוב על קהל היעד ועל כל הפרטים הגדולים והקטנים. הדבר מחייב תכנית עסקית וכל מה שנדרש לעשות על מנת למקד את המשאבים שעומדים לרשותכם על מנת להשיג את המטרה. מומלץ להיעזר ביועצים עסקיים.
  2. מימון ושותפים - הקמת פאב דורשת השקעה גדולה מאוד ולרוב היזמים אין ביד את הסכומים הללו. מסיבה זו תצטרכו לחפש אחר מקורות מימון (עוד סיבה מדוע אתם זקוקים לתכנית עסקית) וגם לשקול הכנסת שותפים פעילים (או שלא) אשר יכולים להביא איתם הון עצמי וגם ניסיון ניהולי בתחום.
  3. לוקיישן - מיקום הפאב הוא גורם קריטי בסיכוי הצלחתו. המיקום צריך גם לקחת בחשבון את הקונספט ואת קהל אליו אתם פונים. לצד המיקום הגיאוגרפי יש לשקול את גודל המקום והתאמתו לקונספט והפעילות העסקית.
    * בפאבים מושמעת מוזיקה רועשת – תחשבו היטב האם מיקום הנכס (קרבתו) לאזור מאוכלס יכול להוות מטרד לתושבים – בערים מסוימות זה יכול להוות "כרטיס" סגירה.
  4. רישוי עסק לפאב – ישנו את חוק רישוי העסקים שכולל בתוכו תקנות רבות החלים על פאבים הפועלים בשעות הלילה וחשוב לבדוק ברשות המקומית מה נדרש. מומלץ להתייעץ עם אדריכל רישוי, מהם הדרישות בטרם חותמים על חוזה שכירות, בין הנושאים שנבדקים הוא האם המבנה מתאים להקמת פאב מבחינת תב"ע וחוק תכנון ובנייה?
    * דרישות לעמוד בסטנדרטים של מבואה קשור למדד הרעש? שמעתם כבר על "היתר לילה" בעיר ת"א?
  5. גיוס עובדים - פתיחת פאב דורשת סלקטורים, יחצנים, מלצרים, ברמנים, אנשי אבטחה, עובדי ניקיון, שוטף כלים ואפילו טבחים כאשר מגישים אוכל. יש צורך בכוח אדם מקצועי וצעיר. העובדים לא רק נדרשים לכישורים בתחום, הם גם חלק ממיתוג המקום והאווירה ועל כן, חשוב שהאופי שלהם יהיה כזה שיזמין אנשים לפנות אליהם ולא כאלה שמשרים אווירה לא נעימה סביבם.
  6. רכישת ציוד - לצורך פתיחת פאב ישנו צורך בציוד רב הכולל בר, שולחנות ומקומות ישיבה, ציוד הגברה ותאורה, ציוד לבר ולמטבח (במידה וקיים כזה) מסכים / מקרנים ועוד. חלק מהציוד תוכלו לרכוש ביד שנייה ויתכן שגם הספקים יכולים לעזור עם ציוד.
  7. מציאת Dj - תקליטן הוא לא חובה אך פאבים רבים פועלים במתכונת של דאנס בר ויש בהם דיג'יי. אתם יכולים לעבוד עם תקליטנים שונים וגם לעשות ערבי קונספט. לא חייבים להעסיק את התקליטן כעובד מן המניין, ניתן לשלם לו עבור השירות פר ערב.
  8. פרסום ויחסי ציבור - בענף זה מקובל לעבוד עם יחצ“נים המכירים את חיי הלילה ויודעים כיצד למשוך את הקהל הנכון ואת האמצעים לעשות זאת, כמו חלוקת הזמנות, פעילות ברשתות חברתיות, שליחת הודעות לרשימות תפוצה, הזמנת סלבים ועוד.
  9. ביטוחים - יש לדאוג לביטוחים שונים עבור המקום, העובדים והלקוחות. מומלץ להיפגש עם סוכן ביטוח על מנת לבדוק מהן הדרישות.
  10. מציאת ספקים - עליכם ליצור קשר עם כל הספקים הרלוונטיים ולבנות מאגר משלכם ולהזמין את המוצרים הנדרשים. שימו לב שישנם ספקים אשר יכולים לעזור לכם עם ציוד בתנאי שתתחייבו לרכישת כמויות מסוימות.
  11. קופה רושמת וסליקת כרטיסי אשראי - רכשו קופה רושמת והתקשרו עם חברה המספקת שירותי סליקת כרטיסי אשראי.
  12. עיצוב ושיפוץ המקום - פאב צריך להיות לפי קונספט המתאים לקהל היעד. אין מדובר בשיפוץ בסיסי אלא בשיפוץ הנעזר במעצבי פנים המתאימים את הקונספט לעיצוב החלל.
  13. הרכבת התפריט ותמחור - יש צורך לתמחר את המשקאות והאוכל המוגש במקום. יש לשקול בכובד ראש את תכנון התפריט והתמחור, צריך לקחת בחשבון את העלויות שלכם, אחוזי הרווח ששלכם, מה גם המחירים צריכים להיות מותאמים לקהל שפוקד את המקום.
  14. רכישת מלאי - יש לתכנן את המלאי ולרכוש את הכמויות הדרושות על מנת לספק את צורכי הלקוחות. המלאי כולל בין היתר: בירות, משקאות אלכוהוליים מסוגים שונים ומשקאות קלים לצורך יצירת קוקטיילים שונים. כמו כן צריך לקחת בחשבון את חיי המדף של המוצרים, בירה מהחבית לצורך הדוגמה יכולה להחזיק חודשים באחסון אך כאשר פותחים את החבית היא טובה ליומיים בלבד!
  15. תכנית בטיחות - יש להיעזר ביועץ בטיחות על מנת להכין נספח בטיחות למשטרה ולשירותי הכבאות ולקבוע תפוסת קהל בהתאם לשטח המקום, הכניסות והיציאות.

רשימת ציוד

סוג הציוד, כמותו ואיכותו משתנים בהתאם לגודל המקום והקונספט שלו, להלן עיקר הציוד:

שולחנות ומקומות ישיבה - יש צורך בשולחנות וכיסאות. בוודאי תצטרכו סוגים שונים של מקומות ישיבה כולל ספות, הכל תלוי באופי המקום כמובן.

ציוד הגשה - בעיקר כוסות מסוגים שונים לצורך הגשת האלכוהול – 500 מ"ל ו-300 מ"ל ישנם כוסות שמקבלים מספקי הבירות - בדקו זאת.

כלי הגשה לאוכל במידה ויש, לכל הפחות לצורך הגשת חטיפים. מותגי האלכוהול יכולים לעזור ולספק לכם ציוד המקדם את המותג שלהם.

ציוד לפאבים

מערכת הגברה - גם אם המקום אינו מיועד לריקודים עדיין מוזיקה היא דבר חשוב והיא יוצרת את האווירה במקום ולכן תצטרכו להתקין מערכת הגברה.

מדיח כלים - פאב קטן יכול להסתפק בשוטף כלים ללא מדיח.

אטרקציות - ישנם פאבים שמוסיפים אטרקציות להנאת האורחים, כמו למשל שולחנות סנוקר, ערבי הופעת אורח, קריוקי, סטנדאפ וכו'...

מכונת קרח

ברזי בירה

מצלמות אבטחה

מסכי טלוויזיה - צלוי בקונספט, ישנם פאבים המושכים קהל המגיע לראות משחקי ספורט.

מקררים ומקפיאים למטבח

ציוד בישול ומטבח במידה ואתם מציעים אוכל. טיגונים?! = מנדף וארובה.

אביזרים דקורטיביים לקישוט בהתאם לחגים וימים מיוחדים (מונדיאל)

 

סיכום

פתיחת פאב דורשת השקעה גבוהה ורמת הסיכון גם כן גבוהה. הכנסת שותפים יכולה לעזור במימון הפאב, במיוחד אם אלו שותפים אשר מביאים איתם ערך מוסף כמו הכרות עם תחום הניהול או חיי הלילה. ישנה חשיבות גדולה לתכנית עסקית מסודרת, היא תסייע להימנע ממצב של מחסור במשאבים לתפעול הפאב בשלבים שאינו מגיע לעצמאות כלכלית. הכרות עם חיי הלילה היא דבר מועיל אך ישנם יזמים רבים המגעים מהתחום ללא שום ניסיון ניהולי. חשוב מאוד להיות זהירים ואם אין לכם את הניסיון הדרוש לפנות לייעוץ עסקי על מנת להימנע מטעויות אשר עלולות לעלות לכם ביוקר.

כמו כן יש להיות ערוכים לפעילות מחוץ לשעות העבודה המקובלות, כלומר בשעות הלילה ובסופי השבוע.

חשוב לזכור שהלקוחות אינם מגיעים אך ורק עבור השתייה האלכוהולית אלא גם עבור האווירה שבמקום, לכן הפאב צריך להיות בעל קונספט ובעל ייחודיות. המשקאות עצמם נמכרים גם אצל המתחרים. חשוב שתהיו מודעים שקהל המבלים הוא קהל קשוח ההולך לפי טרנדים משתנים ותמיד מחפש את הדבר הבא. זה עוזר לכם כאשר אתם רוכבים על הגל, ומהר מאוד אתם יכולים למצוא את עצמכם בעלים של פאב הנחשב ללא רלוונטי - שומם.

 

האם המדריך הועיל לך?

(0 הצבעות, ממוצע 0 מתוך 5 כוכבים)

עוד כתבות בנושא

 

מצאתם טעות? מעוניינים להוסיף מהידע המקצועי שלכם? לחצו כאן!

 

 

לכל המדריכים >

 

הוסף תגובה חדשה

חובה למלא את כל השדות ולפתור את התרגיל.
= 4 + 7

תגובתך התקבלה, ותפורסם בכפוף לשיקולי העורך.

 
{{commentsList.length-$index}}
תמונת המשתמש
{{item.user_name}}
{{item.c_title}}
{{item.c_content}}
{{item.created_at}}