איך לפתוח מספרה מצליחה בישראל?
אם החלום שלך הוא לפתוח עסק לעיצוב שיער (מספרה), אז קודם כול כדאי לדעת שהדבר הוא די פשוט, ודבר נוסף כדאי שתקרא את המאמר הבא שמספק את הנתונים שכל בעל עסק שרוצה להקים מספרה חייב לדעת.
- תוכן העניינים:
השוק המקומי והגדרת הלקוחות
אם החלום שלך הוא לפתוח עסק לעיצוב שיער (מספרה), אז קודם כול כדאי לדעת שהדבר הוא די פשוט, וכי הנתונים מלמדים שאתה עושה את הדבר הנכון! מדובר על עסק בסיכון נמוך יחסית, מה שאומר שעל כל עשר מספרות שנפתחות, רק שתיים נסגרות בשנה הראשונה. השוק נמצא בצמיחה מתמדת, והביקוש תמיד קיים. יש האומרים כי זהו העסק האחרון שייעלם בעידן ה-X או בעידן ה-Y, שהרי קצת קשה לדמיין מכשיר תספורת הפועל בצורה אוטומטית, אבל מי באמת יכול לדעת?
נכון לשנת 2018, יש יותר מ-11,000 מספרות שונות ברחבי הארץ, ומהן כ-3,500 מספרות הפועלות מהבתים, נתון מרשים ביחס לכמות התושבים בישראל – יותר משמונה מיליון איש. בהערכה גסה, לכל 800 איש קיימת מספרה. אומנם מדובר על עסק שפשוט יחסית להקימו, ולא מדובר על השקעה גבוהה. אך בניגוד לעסקים רבים, פה קיים מכשול הכניסה. היזם שפותח את העסק צריך להגיע עם ניסיון מוכח ועם מקצועיות, וכמובן להיות נוכח בעסק.
* במקרים מסוימים מאוד תמצאו גם משקיעים או שותפים שמפעילים מספרות לילדים.
תחום המספרות מחולק לשתי קטגוריות (מהנמוכה לגבוהה):
מספרות שכונתית – עבור מתחילים; בדרך כלל זהו עסק המתחיל לפעול בעצמו, וככל שהוא צובר לקוחות ומוניטין, הוא מצרף לשורותיו עובדים או מתמחים. מדובר על עסקים בעלי הכנסה טובה המאפשרים להתפרנס בכבוד. מיקומם מאפשר זאת, שכן הם במרכזן של שכונות מגורים, כך שעלויות השכירות הן נמוכות והתמחור זול יחסית.
מספרות ממותגות – עסקים מעוצבים, ספרים ומעצבי שיער שמשתתפים בתחרויות בארץ ובחו"ל ומאוד ממותגים בשמם; בעלי ציוד מודרני; עיצוב בקו נקי ומזמין; צוות של ארבעה לפחות, מתאים למעצבי שיער העוברים הכשרה לטרנדים עכשוויים; מיקומם ברחובות ראשיים בדרך כלל, סמוך למקומות הומי אדם; לרוב בעלי שירותים נוספים, כמו מניקור / פדיקור, מכון שיזוף, חדר טיפולים, חדר כלות, קורסים לספרים.
גם בתוך שתי הקטגוריות קיימת חלוקה לפי סיווגים שונים.
אז מיהו הלקוח הפוטנציאלי? תלוי את מי שואלים. קיימים סוגים שונים של מספרות הפועלות בארץ, ולכל סוג הקהל הממוקד שלו. ובכל זאת, לא תראו מספרות המשדרות לקהל אחד בלבד, וזאת כדי לא להחמיץ את שאר הלקוחות המזדמנים.
להלן מספר סוגי המספרות הפועלות בארץ:
- מספרת גברים / נשים – הכי נפוצה בארץ. זו מספרה הנותנת שירות לגברים ולנשים, תסרוקות סטנדרטיות, קשר ישיר ואישי מול הספר.
- מספרה לילדים – מספרה לילדים מאופיינת בקו ילדותי לחלוטין, בצבעוניות רבה, במתקני פעילות, משחקים, כיסא לילדים למספרות, מוזיקה ואווירה המושכת קהל צעיר למספרה.
- עיצוב שיער לכלות – כידוע, ניתן לומר שכל ספר יכול לספק את הסחורה, אבל גם בארצנו הקטנטונת ניתן למצוא מספר ספרים שמבצעים אך ורק תספורת כלה. לרוב הם עובדים בשיתוף פעולה מול סלון כלות או ספרים ניידים המגיעים לאן שרק תחפצו (חדר בבית מלון, בית פרטי וכולי).
- מספרה לגברים בלבד. בדרך כלל מדובר על ספּר גבר, אשר פותח מספרה לגברים ומספק שירותים החל מתספורת זקן ועד לראש. מתאים לקהל צעיר, ואופייני בעיקר לתל אביב.
- תסרוקות לצילומים – מעצבי שיער שמבצעים תסרוקות שיער לגברים, נשים וילדים. מתאים בעיקר לימי צילום עבור דוגמנות, סרטים ותצוגות אופנה.
- מספרה לחיות מחמד – כן, גם תחום זה נכנס לקטגוריה. מספרות כלבים פועלות בכל רחבי הארץ. אין ריבוי שלהן, אך היחס והניקיון חשובים מאוד ללקוחות. לעיתים רבות משולבות עם חנות לציוד מזון לחיות.
ענף זה הוא אחד הענפים המוצלחים יותר, לא רק בארץ אלא בכל העולם. התחרות כמעט ואינה קיימת, כי כל עסק בונה לעצמו קהל לקוחות קבוע ונאמן החוזר על בסיס דו-שבועי, תלת-שבועי או חודשי, דבר המעניק יציבות וביטחון לבעלים, לעומת ההסתמכות על לקוחות מזדמנים, המשמשים מקור הכנסה בלתי קבוע אך עיקרי. מלבד העובדה שזהו מקור הכנסה נוסף, אותם לקוחות מהווים בעצם בסיס פוטנציאלי להפיכתם ללקוחות קבועים חדשים.
ציפור קטנה לחשה לנו, מספרה שנכנסים אליה בין 30-70 איש ביום, נחשבת למספרה מוצלחת.
היקף ההשקעה הכספית והספקים
אז נכון שכדי לפתוח מספרה בישראל אין צורך בכסף גדול, על כל פנים לא בעסק ראשוני לספר המתחיל, אך ההכנות בטרם פתיחת העסק, ההכשרות המקצועיות, הלמידה בבית ספר לספרות ויכולת ההוכחה – כל אלה דורשות ריכוז וזמן רב. זה אינו עסק שאתה יכול לפתוח יום אחרי שאתה מסיים את הלימודים (עקרונית כן, אבל הסבירות שהוא יצליח נמוכה עד מאוד). אשר על כן, עם כל הידע, הניסיון והלקוחות – גם אם של מספרות אחרות, שאתה סבור שישמרו לך אמונים ויבואו בעקבותיך – עדיין לא מובטח לך דבר.
מודעות מובילות שעשויות לעניין אותך בתחום "מספרה"
מרכז לבריאות, יופי ואסתטיקה
לא צויין מחיר
באר שבע
לא ידוע
לא ידוע
נכס מסחרי בקניון פולג
45,833 ₪
נתניה
48 מ״ר
מכירה
היקף ההשקעה מסתכם בכמה דגשים. ההשקעה הראשונית תהיה כדלהלן:
- השכרת נכס מסחרי – 2,500 שקלים עד 5,000 שקלים (כפול 12 חודשים) לעסק בגודל 15–35 מ"ר, בהתאם לאזור.
- שיפוץ / תכנון ועיצוב פנים – לא חובה, אך מומלץ למי שרוצה לשאוף גבוה – כ-50,000 שקלים.
- חובה רישוי עסק. העסק טעון רישוי לפי פריט רישוי 1.4 ב' לפי הצו. עלות פתיחת תיק רישוי על סה"כ 330 ש"ח. אין צורך באדריכל רישוי!!
עלויות נוספות לרישוי (כגון אישור מערכת חשמל, מטף, עזרה ראשונה, אישור נגישות) – כ-2,500 שקלים. - ציוד – לעמדת תספורת אחת, הכוללת בין השאר כיסא תספורת, מכונה, מספריים, פן, מסרק, כיסא חפיפה וציוד משלים (סינרים, סכינים חד-פעמיים וכולי) – כ-15,000 שקלים.
- ריהוט משלים – אזור המתנה הכולל ספה + שולחן – 5,000 שקלים.
- תוכנה לניהול העסק - כ-3,000 ש״ח בשנה, תלוי בגודל המספרה וביכולות הנדרשות. ישנן מספר אופציות זמינות בשוק, חלקן די ישנות.
מומלץ לבחור בתוכנה מתקדמת טכנולוגית, קלה לשימוש והכי חשוב - זמינה מהמובייל! - שיווק ופרסום – 30,000 שקלים לשנה ראשונה, כולל קידום ברשתות החברתיות, שלט חיצוני, כרטיסי ביקור ופליירים לחלוקה באזור המספרה.
סך כל הסכום להקמה ראשונית לשנה הראשונה לעסק מסוג מספרה מוצלחת: 125,000 שקלים.
היכן ניתן למצוא ספקים למספרות?
ספקים בענף יש הרבה, החל מציוד וסחורה לעסק ועד חומרי צביעה. גם לכך יש רמות שונות ומחירים שונים. מטרתם של המשווקים הפועלים כסוכני מכירות בשטח היא שתקנה כמה שיותר. יש לבדוק כל הצעה לגופה, ולשים לב אם ההצעה היא התחייבות להספקת סחורה כנגד רכישת ציוד, ומה כדאיותה לעומת תשלום בגין הסחורה עצמה.
כיום יש קווי מוצרים משלימים לשיער מכל מיני חברות שונות שלא ניתן למצוא בפארמים המוכרים. יכול להיות שחלקם אכן איכותיים וטובים, אך בררו היטב מה הרווח שלכם מהמכירה ואם יש להם מקום במספרה.
נכון לומר כי בכל מה שקשור למתן שירות ללקוח מומלץ לא לחסוך. עמדת החפיפה היא השלב הראשוני שכל לקוח עובר בדרך לתספורת, ועל כן כדאי להשקיע בעמדה איכותית ונוחה. זהו החלק שכולם זוכרים – הפינוק של החפיפה. גם אם מדובר בכיסאות לתספורת שלכאורה הם זהים לחלוטין, זכרו שלעיתים לקוחה יושבת שם זמן מה ותזכור את החוויה. נכון להיום, קיימים טיפולים (כמו צבע, עבודות החלקה, הלחמת שיער, עיצוב תסרוקת וכולי) שאורכים זמן, והלקוח מבלה בישיבה ארוכה על הכיסא. כיסא לא נוח יהווה חסרון משמעותי.
תכנון ההשקעה בנפרד מהתקציב השוטף לשנה הראשונה יעזור לעסק לעמוד במטרות שלו ולשרוד בשנים הראשונות עד ההגעה המיוחלת למחזורים יציבים וקבועים.
ספק?! רוצה לפרסם כאן
מלווים בהצלחה עסקים לרישיון עסק
ייעוץ ראשוני חינם
שלבים בפתיחת העסק – מה נדרש?
לוקיישן - נתחיל מבחירת המקום הטוב ביותר עבורך. לצורך איתור חנות להשכרה אנו ממליצים שבקרבת העסק יהיו עסקים שונים נוספים. תחנת מוניות למשל יכולה לעשות טוב לעסק חדש. נכון שבאזור שיש בו תנועה רבה עלות השכירות היא גבוהה יותר, ועל כן חשוב לאזן את הפרמטרים. ניסיון ושם טוב בענף הספרות עוזרים למשוך לקוחות חדשים. הלקוחות שמגיעים אליך מצפים לקבל תמורה מלבד התספורת. יחס אישי וטיפול מסור עוזרים ל"קסם" המצופה לקרות.
פתיחה של תיקים במע"מ ובביטוח לאומי: עסק בתחילת דרכו יכול להסתפק בעוסק פטור, אך ככל שהמחזורים תופחים יידרש לעבור לעוסק מורשה. ניהול התיק אצל יועץ מס יכול לעזור לכם להתמקד בשיווק ובפרסום העסק, דבר שנחוץ מאוד בתחילת דרכו של מעצב שיער מתחיל.
חשיבה על הפרטים הקטנים: ניקיון ורמת היגיינה בעסק חשובים ללקוחות. בעסק עוברים אנשים רבים, ויש לשמור על רמת ניקיון גבוהה ועל מראה נקי כל העת.
אז מה הפרמטרים הקובעים את מחיר התספורות לנשים ולגברים?
מוניטין – בראש ובראשונה, ובלי כל צל של ספק. ככל שתרכוש הצלחות במסע שלך, רמת המחירים תעלה. דווקא לפרמטר זה אין דבר וחצי דבר עם מיקומו של העסק.
לוקיישן – ככל שהמקום מרכזי יותר תהיה השכירות גבוהה יותר, ומכאן שהתמחור יהיה בהתאם, כדי שהעסק יהיה רווחי. יש האומרים (ובצדק) כי במיקום מרכזי יותר יש אוכלוסייה ממעמד סוציו-אקונומי גבוה, כלומר לקוחות שיהיו מוכן לשלם עבור השירות מבלי להתרחק מהבית.
אווירה וגודל המקום – ככל שהמקום יהיה מעוצב יותר וחדשני יותר, ירגישו הלקוחות נוח יותר. לנוחות הזאת יש כמובן מחיר.
עובדים – היות שאתה לבד – אין פה שיקול. מה שאתה מכניס מינוס ההוצאות זה הרווחים. ככל שתגדל ותידרש עזרה נוספת, יתווספו גם עובדים. אין ספק שאנו מייחלים לרגע הזה, אך הואיל ואתה משלם את המשכורות – הלקוח יצטרך לכסות את זה.
להלן מספר טיפים להגדלת המחזוֹר:
- טיפול אישי ומסור בלקוחות הקיימים – זה כבר לא סוד שהלקוחות שלכם הם כרטיס הביקור שלכם, ועל אחת כמה וכמה בענף המספרות. רוב הלקוחות החדשים מגיעים דרך מכרים.
- שירותים נוספים – הגדילו את הרווחים באמצעות מכירה של מוצרי מדף ייחודיים; עבדו מול חברה שאתם מאמינים במוצרים שלה.
- חלקו מקום – שכרתם נכס ויש לכם שטח לא מנוצל? מצאו שותפה באחד התחומים הרלוונטיים (בניית ציפורניים, עיצוב שיער, פדיקור, מניקור) והשכירו את החלק הנוסף. לעיתים הלקוחות שלך ושלה "יחליפו ידיים".
- השתמשו בזימון תורים מרחוק - מרבית הלקוחות שלכם היו רוצים להזמין את התור מרחוק. תנו ללקוחות שלכם למלא לכם את היומן מרחוק וחיסכו לעצמכם שיחות והודעות מיותרות. אפליקציות מתקדמות אף יציעו ללקוח את הטיפול המשלים והמוצר המתאים להם, ויגדילו את היקף המכירה בלי שום מאמץ נוסף מצידכם.
- שכירות לטווח קצר ; שת"פ עם מעצבים צעירים ; השכרת חלק מהעסק לתקופה מוגבלת. באים מעצבים צעירים (תכשיטים, בגדים, תיקים וכולי), והם יוכלו להציג אצלכם את מוצריהם. פרסמו את העסק בלוח שכירות לטווח קצר וקבלו פניות רלוונטיות.
רישוי עסקים: העסק טעון רישוי 1.4 ב', מה שאומר שהעסק מחייב הגשה של בקשה לרישיון עסק ברשות המקומית. להלן מספר דגשים לרישיון עסק למספרה:
- חלה חובה להגיש בקשה לרישיון עסק - החל מ-01.01.2022 בפריט רישוי 1.4ב' - מספרה לא יידרש עוד לצרף תרשים סביבה, מפה מצבית או תכנית עסק בעת הגשת בקשה לרישיון עסק ומכאן שאין צורך באדריכל רישוי.
- פתיחת עסק מסוג זה בבית מחייבת הגשת בקשה לשימוש חורג (בחלק מהרשויות בארץ).
- על הנכס (לא בעבודה מהבית) להיות תקין מבחינת חוק תכנון ובנייה וייעוד "מסחר".
- העסק נמצא בסיכון נמוך, ועל כן מיועד למסלול מזורז. השגת הרישיון – בתוך כחודשיים, ועל פי הרפורמה החדשה ברישוי עסקים לשנת 2018 – בתוך 21 יום.
ספקו חוויה יוצאת דופן ללקוחות שלכם - הנה כמה עובדות שבטח לא ידעתם:
- כמעט 90 אחוז מהלקוחות שלכם מוכנים לשלם יותר עבור חוויה טובה יותר.
- לקוחות מוכנים לשלם פרמיה של 13% עבור שירות מצוין.
- 50 אחוז מהלקוחות עשויים לבצע קנייה אימפולסיבית אחרי חוויה מותאמת אישית.
ביטוחים ופנסיה לעצמאים (בגדר המלצה בלבד)
- ביטוח תאונות אישיות.
- ביטוחי מבנה ותכולה.
- ביטוח צד ג' ללקוחות.
- ביטוח חבות מעבידים (כאשר קיימים עובדים).
- ביטוח אובדן הכנסה.
- פנסיה בגובה המשכורת החודשית שלך.
- קרן השתלמות.
רשימת הציוד הנדרש
|
|
לסיכום
היזם המעוניין לפתוח מספרה צריך להגיע עם הכלים ועם המיומנות שלו בתחום. יש לעבוד במספרה מספר שנים כדי לרכוש ניסיון וידע (ולקוחות). התחום אינו מתאים לכל אדם, ולא לכל ספר או מעצב שיער יש יכולות ניהול.
אתה יכול להיות מעצב השיער הטוב ביותר במספרה, אך ללא יכולת ניהול יהיה לך קשה לפתוח עסק משלך. למעשה, גם אנשי עסקים בעלי יכולת ניהול מתקשים לנהל את העסק ללא הטכנולוגיה המתאימה. לכן, לבחירה בתוכנת ניהול עסק נכונה חשיבות אדירה, שכן היא תחזיר לכם את השליטה במספרה, תחסוך לכם זמן ותסייע לכם להצמיח את העסק. יש לציין שניהול ניתן ללמידה, והניסיון אף הוא עושה את שלו. נוכל להמליץ למי שחושב להיות ספר בעתיד שהגיוס לצבא בתור ספר הוא הניסיון הטוב ביותר. אומנם מדובר על גברים בלבד, אבל ראשים שונים זו התנסות בשטח.
נשאלת השאלה המתבקשת מאליה: מדוע רואים בעיקר גברים בתחום עיצוב השיער? הסיבות לכך אינן ברורות ואינן חד-משמעיות, ואולי הן נושא למחקר ולמאמר נפרד.
כך או כך, מדובר על החזר השקעה מהיר ועל פרנסה טובה. כאמור, לפני פתיחת עסק בתחום זה יש לצבור ניסיון ומקצועיות ליצירת פרסום ומוניטין בסביבתך הקרובה. כן יש לזכור כי קיימות אופציות נוספות לרווחים תוך כדי ניצול השטח ומיקום העסק.
האם המדריך הועיל לך? (0 הצבעות, ממוצע 0 מתוך 5 כוכבים) |
עוד כתבות בנושא |
מצאתם טעות? מעוניינים להוסיף מהידע המקצועי שלכם? לחצו כאן!
לכל המדריכים >
הוסף תגובה חדשה
תגובתך התקבלה, ותפורסם בכפוף לשיקולי העורך.