איך לפתוח משרד עורכי דין בישראל?

{{commentsList.length}}
התראות במייל
{{msg}}

סיימת את לימודי עריכת הדין, צלחת את מבחני הלשכה, וסיימת את ההתמחות, ועכשיו אתה רוצה להגשים חלום ולפתוח משרד עורכי דין משלך או עם שותפים. כפי שאתה יודע, זה לא קל כי השוק רווי, ובמיוחד במרכז הארץ. כדי להקל עליך כתבנו את המדריך.

  • תוכן העניינים:
מחפש עסק לקנייה או להשקעה?

הירשם עכשיו לסוכן המציאות שימצא עבורך את העסק המושלם חינם!

השוק המקומי והגדרת הלקוחות

בישראל נכון לשנת 2018 ישנם מעל ל 80 אלף איש המחזיקים ברישיון לעריכת דין. אחוז ניכר מהם בפועל כלל אינו עוסק במקצוע וניתן להעריך כי ישנם כ 20 אלף עורכי דין. אמנם מספר זה קטן בהרבה אך עדיין זהו מספר גדול יחסית לגודל האוכלוסייה. כלומר בפועל קיימת תחרות גדולה על הלקוחות. אם נבחן את ההתפלגות הגיאוגרפי נראה שרובם נמצאים באזור המרכז ותל אביב בפרט.

שוק משרדי עורכי הדין בישראל הוא שוק הטרוגני, שוק השבו פועלים משרדים בגדלים שונים. ישנם כמה משרדים גדולים המעסיקים מאות עובדים, משרדים בינוניים שמעסיק עשרות ומשרדים קטנים של 1-2 עורכי דין. השוק נחשב לרווי וככל שניתן להרגיש בשטיח לשכת עורכי הדין מעלה כל הזמן את הרמה בבחינות ההסמכה על מנת לצמצם את מספר עורכי הדין.

שוק הלקוחות מתחלק בעיקר בין לקוחות פרטיים ולקוחות עסקיים. הלקוחות העסקיים נזקקים לשירותים על בסיס קבוע ולעתים מבצעים התקשרות עסקית מסוג ריטיינר, כלומר תשלום חודשי קבוע. במקרים אלו אולי לא תרוויחו כפי שתרצו על כל עבודה אך תזכו בביטחון כלכלי לאורך זמן.

עורכי דין יכולים לבחור בין פתיחת משרד עצמאי לבין הצטרפות לאחד המשרדים הקיימים, אחרים אולי יעדיפו לעבוד בתור שכירים במחלקה משפטית של חברה זו או אחרת. עורכי דין שכירים נהנים מביטחון כלכלי, אך מוגבלים בהכנסתם. אלו אשר בוחרים לפתוח משרד עצמאי יאלצו לעבוד קשה על מנת להשיג לעצמם לקוחות. לעומתם אלו אשר יצטרפו למשרד עורכי דין פעיל ובעל מוניטין יוכלו ליהנות ממעגל הלקוחות של המשרד. כלומר יאלצו להשקיע פחות ביחסי ציבור. אך מצד שני השכר ותנאי העסקה אינם מספקים, לפחות לא בהתחלה.

על פי נתונים ועדויות מעורכי דין אשר עשו את הצעד ופתחו משרד עורך דין עצמאי, יתכן שרק לאחר שלוש שנים המשרד יתחיל לייצר הכנסות המכסות את ההוצאות. בנסיבות אלו ישנו צורך בגב כלכלי חזק על מנת להצליח לייצב את המשרד מבחינה כלכלית ולעבור את אותה תקופה.

שאלת מיקום המשרד היא שאלה חשובה מאוד. עורכי דין רבים בוחרים להקים משרד בתל אביב. העיר תל אביב היא אכן זירת עסקים שוקקת פעילות ויש בה ביקוש גדול לעורכי דין, אך מצד שני יש בה גם היצע גדול של עורכי דין. אם נבחן את היחס בין גודל האוכלוסייה למספר עורכי הדין ביישוב, יתכן שבאזורי הפריפריה ישנו יותר פוטנציאל, אך האם קיים ביקוש?

דבר נוסף שיש לקחת בחשבון הוא תחום ההתמחות של עורך הדין. מפלילי ועד דיני תאגידים ישנם תחומי התמחויות שונים. כאשר ממפים את התחרות באזור יש לקחת בחשבון גם את תחום ההתמחות; יש לבדוק את תחומי ההתמחות והשירותים של עורכי הדין הפעילים באזור ואת הביקוש לתחום ההתמחות שלכם באזור בו אתם שוקלים לפתוח משרד. ישנם תחומי התמחות ”אקזוטיים“, אשר יכולים לבדל אתכם בשוק. עורכי דין המתמחים בהייטק, מסחר בינלאומי ושוק ההון נמצאים בראש טבלת השכר, אך לא בטוח שבאזורי הפריפריה יהיה ביקוש להתמחויות אלו. עורכי דין המתמחים בנדל“ן, פירוקים וכינוסים נמצאים בתחתית סולם השכר אך ניתן לצפות ליותר לקוחות הנזקקים לתחומי התמחות אלו.

הקמת משרד עורכי דין

החלטה חשובה שתצטרכו לעשות היא האם להקים משרד עצמאי בו אתה עורך הדין היחידי או שותפות עם כמה עורכי דין. לשותפות ישנו יתרון מכיוון שהעלויות מתחלקות בין כלל השותפים והיא יכולה להעניק למשרד ערך מוסף במידה ולכל אחד מהשותפים ישנו תחום התמחות אחר ולהציע ללקוחות מומחיות רב תחומית. ניגודי עניינים וחילוקי דעות הם דבר צפוי בשותפויות, לכן עורכי דין המעוניינים לפתוח משרד עורכי דין בשותפות צריכים לערוך הסכם המגדיר במדויק את יחסי הכוחות ואופן קבלת ההחלטות על מנת למנוע חיכוכים. כמו כן הסכם השותפות צריך להתייחס לאופן חלוקת הרווחים, חלקות העבודה, אופן קבלת ההחלטות במקרה של אי הסכמה בין השותפים וכו‘. כמובן שיש לערוך הסכם בכתב ולא הבנות בעל פה שהן חסרות משמעות.

עורכי דין צריכים להשקיע הרבה בנטוורקינג. כלומר ליצור קשרים עם אנשים רבים, חלקם עשויים להפוך ללקוחות, אחרים יכולים להפנות אליכם לקוחות או לעזור לכם בצורה זו או אחרת. אנו לא מדברים על עלויות אלא על כישורים אישיים לנהל שיחות וליצור קשרים חברתיים אשר יסייעו לכם בעתיד.

היקף ההשקעה הכספית וספקים

חלק ניכר מההשקעה הכספית בפתיחת משרד עורכי דין נובע מדמי השכירות, שיפוץ ואבזור המשרד. מסיבה זו ניתן לומר כי ישנם הבדלי עלויות גדולים הנובעים ממיקום המשרד. העלות של הקמת משרד עורכי דין במיקום מרכזי עלולה להיות יקרה יותר ב-40% לעומת עורכי דין המקימים משרד באזור הפריפריה. זוהי רק ההשקעה הראשונית, גם ההוצאות הקבועות עלולות בקלות להגיע לעשרים אלף שקל בחודש, כולל המזכירה.

ההשקעה הראשונית להקמת משרד עורכי דין תהיה כדלהלן:

  • עלויות שכירות נמוכות: משרדים להשכרה – 2,5000 שקלים עד 30,000 שקלים (כפול 12 חודשים) לעסק בגודל מינימום 15–250 מ"ר, בהתאם לשטח המשרד.
  • הוצאות שוטפות – ארנונה, חשמל, גז, מים, יועץ מס, תוכנה, אזעקה, ביטוחים ועוד..
    15,000 שקלים עד 80,000 שקלים בשנה.
  • שיפוץ – העלות היא 20,000 עד 350,000 שקלים.
  • עובדים – כאשר אתה לבד, אין תלוש משכורות!
    שכר ממוצע של עו"ד מתמחה עומד על 5,500 שקלים למשרה מלאה.
  • שיווק ופרסום – משרד מקצועי צריך לדעת למתג את עצמו – לוגו, כרטיסי ביקור, אתר אינטרנט, עמוד בפייסבוק – העלות תהיה 10,000 שקלים לחבילה המלאה.
    יחסי ציבור הם דבר חשוב מאוד בתחילת הדרך, צפו להוצאה ממוצעת של כ-1,000 שקלים בחודש לצורך פרסום ויחסי ציבור.
  • ריהוטואבזור המשרד כולל בתוכו מחשב עמדת העבודה המרכזית, מדפסת, ריהוט משרדי לעורכי דין, מכונת קפה, וכו'... ההוצאה עלולה להתקרב ל-30,000 שקלים תלוי באיכות וטיב הרכישות.

סך כל הסכום להקמה ראשונית למשרד עורך דין (כ-15 מ"ר): 105,000 שקלים.

מבחינת ההוצאות הקבועות יש לקחת בחשבון את הדברים הבאים:

    • חברות בלשכת עורכי הדין - דמי החבר בלשכת עורכי הדין משתנים לפי הגיל והוותק. טווח העלויות נכון לשנת 2018 מתחיל ב-666 שקלים לעורכי דין חדשים ו-290 שקלים לבני 67 ומעלה ויכול להגיע עד 1,112 שקלים לעורכי דין מתחת לגיל 67 תלוי במספר שנות הוותק.
    • ביטוחים - אופי העבודה המיוחד דורש ביטוח אחריות מקצועית. העלויות הן סביב 1,000 שקל לשנה.
    • אירוח - כוס קפה ואירוח יפה של הלקוחות הם דבר חשוב מאוד. העלויות הן שוליות.
    • ספרות מקצועית - עורכי דין חייבים ספרות מקצועית. יש כאן עלות ראשונית אך גם עלויות קבועות על מנת להישאר מעודכנים. מדובר בהוצאות של אלפי שקלים.
    • תכנת מחשב ומאגרי מידע - עורכי דין צריכים תכנת מחשב כמו מחוללי טפסים, כמו גם גישה למאגרי מידע כמו תקדין, פדאור וכו‘. אלו הן גם הוצאות של אלפי שקלים בשנה.
    • מחשוב - המחשב הוא כלי עבודה חשוב עבור עורך הדין. יש להשקיע במחשב לכל עורך דין במשרד ולמזכירה, כמו גם מדפסת.
    • עלויות אתר אינטרנט - אתר אינטרנט הוא דבר חשוב על מנת להגיע לתודעת הלקוחות. העלויות אינן גבוהות אך זוהי עוד הוצאה. הוצאה ראשונית להקמת האתר והוצאות קבועות לתחזוקה וקידום האתר.

היכן ניתן למצוא ספקים ובעלי מקצוע לתחום העורכי דין?

ספק?! רוצה לפרסם כאן

לוח העסקים מונופולי

איתם תצטרכו לעבוד ישנם בתי דפוס, שירותי שליחויות, ספקי חומרה וציוד משרדי ושירותי ניקיון ותחזוקה עבור המשרד.

שלבים בפתיחת העסק - מה נדרש

  1. תוכנית עסקית - עסקים בדרך כלל נזקקים לתכנית עסקית מפורטת, מקרה של פתיחת משרד עורכי דין הוא קצת שונה. התוכנית העסקית לא ממש נחוצה אך בכל זאת חשוב שתתכנו ותדעו כיצד אתם משתמשים בהון העומד לרשותכם בצורה אחראית. כמו כן חשוב שתגדירו את שוק הלקוחות ותחומי ההתמחויות.
  2. לימודים - על מנת שתוכלו לעבוד בתור עורכי דיו עליכם לסיים קודם כל את לימודי המשפטים ולעבור את בחינת לשכת עורכי הדין.
  3. לוקיישן - זהו אחד השיקולים המרכזיים והוא משפיע מאוד על העלויות (פריפריה לעומת מרכז). בכל מקום שתבחרו חשוב שתוודאו שזה מקום שנוח להגיע אליו, ושקיימת חנייה (אפילו בתשלום) ובנוסף גישה נוחה בעזרת תחבורה ציבורית. ישנם משרדים המשכירים חללי עבודה רק לעורכי דין ברמה גבוהה והם כוללים שירותים שונים כגון: חדר ישיבות משותף, שירותי מזכירות, מטבחון וכו'..
    השכרת חללי עבודה יכולה לעזור לכם לחסוך את ההוצאה הראשונית של שיפוץ המשרד ולרקום שיתופי פעולה משלב ה-"אפס".
  4. יחסי ציבור - זהו אינו מוצר אלא שירות ולכן על עורך דין לשווק את עצמו בדרכים מתוחכמות. פרסום מודעות הוא דבר בסיסי אך יש לעסוק ביחסי ציבור בצורה מתוחכמת כמו למשל פעילות ברשתות חברתיות ופורומים ועוד דרכים שונות להגיע לתודעת הלקוחות. שימו לב שעל עורכי דין קיימות מגבלות במסגרת האתיקה בנוגע פרסום.
  5. הקמת אתר אינטרנט תדמיתי - הקימו אתר אינטרנט בו תוכלו לפרסם את עצמכם. מומלץ לפרסם בו מאמרים עם מידע משפטי ותקדימים משפטיים שקשורים לעיסוקכם.
  6. רישום ברשויות המס - יש לפתוח תיקים ברשויות המס, כמו גם בביטוח הלאומי. עורכי דין צריכים להירשם כעוסק מורשה או חברה בע"מ ברשויות המס (אין אפשרות לעוסק פטור!!).
  7. שיפוץ המשרד - אחר ששכרתם משרד יש לשפץ אותו ולהתאים אותו לצרכים שלכם ושל לקוחותיכם.
  8. אבזור המשרד - יש לאבזר את המשרד בריהוט משרדי וציוד משרדי המתאים לאווירה של עורכי דין, מאזן הצדק, גלובוס כדור הארץ מסתובב, תמונות משפחתיות, תעודות הוקרה / הכשרה.
  9. הנהלת חשבונות - יש לעבוד עם רואה חשבון או יועץ מס, על מנת לנהל את ענייני הכספים והכלכליים, בהתחלה אפשרי לעשות זאת לבד ולחסוך עלויות.
  10. דפוס - להזמין פנקסי קבלות, כרטיסי ביקור, דפים עם לוגו המשרד, שילוט וכו‘..
  11. שותפים - לא במקרה אנו מזכירים זאת לצד גיוס הון. לשותפים ישנה חשיבות רבה, הם יכולים להביא ערך מוסך בכל שיש להם תחומי התמחויות שונים אך גם לסייע במימון המשרד.
  12. מזכירות – כבר צוין אך בכוונה אנו נותנים לו נקודה משל עצמו תחילה אתם תענו לכל השיחות במשרד ותטפלו בכל ההודעות, זה חסכוני, אבל אחרי זמן מה תבינו היטב כי הזמן שלכם יקר ותוכלו להביא יותר כסף למשרד אז עדיף לייעל את העבודה ולהגדיל את הכנסות וזה יקרה, רק אם תעסיקו מזכירה.

כדאי לדעת! אם השירותים שאתה מציע מתמקדים בנישה מסוימת לדוגמא הוצל"פ, פתחו את המשרד צמוד למשרדי רשות האכיפה והגבייה, מתמחים בתביעות רפואיות פתחו את המשרד צמוד לקופ"ח מרכזית בעיר, תאמינו או לא, זה עובד!

 

לפתוח משרד עורכי דין

רשימת ציוד

הקמת משרד עורכי דין אינה דורשת ציוד רב, אך חשוב להשקיע בציוד איכותי ומרשים. הרושם הראשוני שמגיע לקוח למשרד הוא דבר חשוב במקצוע, אולי שווה לשכור שירותי מעצב פנים.

ביגוד - עורכי דין צריכים להתלבש בלבוש ייצוגי ומכובד. חשוב להשקיע בחליפות יוקרתיות, עניבות ואביזרים משלימים איכותיים ומרשימים כגון: חפתים, נעלים, שעון, ומשקפיים.

ציוד משרדי - טלפון, מחשב, מדפסת משולבת עם סורק ומכונת צילום, שולחנות, כיסאות וכו‘. תצטרכו גם מדפים לקלסרי מסמכים, חוקים וספרות מקצועית.

כיבוד לאורחים - פינת קפה עם כיבוד קל ואולי גם בקבוק ויסקי ללקוחות ולאירועים חשובים.

כספת - אופי העבודה במקרים רבים מחייב שמירה על סודיות ויתכן שבידכם מסמכים וסודות מסחריים של הלקוחות אותם תצטרכו לשמור בכספת.

סיכום

פתיחת משרד עורכי דין דורשת הרבה מאוד כישורים ותכונות ברמה האישית. ההשקעה מגיע בעיקר במובן של הלימודים הארוכים, מדובר על עסק עונתי שבתקופת פגרה בבתי המשפט בסוג של חופשה, אתם צריכים להיות טובים במקצוע וטובים מאוד בעבודה עם אנשים ויצירת קשרים.

כמו כן הניסיון והקשרים שבאים איתן הם נכסים חשובים מאוד לעורך דין. אם הנכם עורכי דין חסרי ניסיון מוטב להצטרך לפירמת עורכי דין על מנת לצבור ניסיון ולקוחות בטרם אתם פותחים משרד עורכי דין עצמאי. מלבד התכונות שהוזכרו עדיין מדובר בעסק ואם צרכים תכונות בסיסיות של יזמים. במידה והחלטתם לפתוח

 

האם המדריך הועיל לך?

(0 הצבעות, ממוצע 0 מתוך 5 כוכבים)

עוד כתבות בנושא

 

מצאתם טעות? מעוניינים להוסיף מהידע המקצועי שלכם? לחצו כאן!

 

 

לכל המדריכים >

 

הוסף תגובה חדשה

חובה למלא את כל השדות ולפתור את התרגיל.
= 8 + 6

תגובתך התקבלה, ותפורסם בכפוף לשיקולי העורך.

 
{{commentsList.length-$index}}
תמונת המשתמש
{{item.user_name}}
{{item.c_title}}
{{item.c_content}}
{{item.created_at}}