איך לפתוח חנות תבלינים ופיצוחים בישראל?

{{commentsList.length}}
התראות במייל
{{msg}}

בנגוד מוחלט ממה שנהוג לחשוב, יש ישראלים רבים שירחיקו עד שוק רמלה-לוד כדי לקנות פיצוחים לשבת, כגודל הביקוש כך גם גודל ההיצע, ומתברר שהפרמטר העיקרי בהצלחת עסקי התבלינים אינו בהכרח המיקום

  • תוכן העניינים:
מחפש עסק לקנייה או להשקעה?

הירשם עכשיו לסוכן המציאות שימצא עבורך את העסק המושלם חינם!

מאפיינים כלליים וסקירה של שוק הפיצוחים והתבלינים בישראל

אין כמו לגעת בתבלינים (אף על פי שהשלטים בדרך כלל אוסרים על כך) בתבלינים, לחפון ביד קמצוץ של אורגנו, להריח את הכמון מקרוב, לטעום את השקד או את האגוז, לבחור תבלינים, להעמיס על גבי המאזניים ולקחת הביתה אריזות מלאות בכל הטוּב שהחנות מציעה. את כל זה ועוד מציעות חנויות התבלינים כיום. בעבר הייתה חוויית קניית התבלינים שונה. יכולנו להיתקל בחנויות התבלינים על כל צעד ושעל כאילו הן היו מאז ומעולם. הן אכן הגיחו מכל סמטה ופינה, אך אט-אט נעלמו מהנוף המסחרי. אלא שהזמנים השתנו, ועכשיו חנויות הפיצוחים והתבלינים עושות קאמבק וחוזרות בגדול. הניחוחות של התבלינים הטחונים שוב מושכים אותנו להיכנס פנימה. בארץ עדיין קיימות מספר חנויות תבלינים ותיקות, בהן כאלה הפעילות זה עשרות שנים. בין המוצרים הנמכרים בהן ניתן למצוא מגוון רחב מאוד של פריטים, כגון שמנים, דגנים, קטניות, פירות מיובשים, תערובות תה, פיצוחים ותבלינים ביתיים. נוסף על כך, כיום ניתן למצוא בחנויות אלו גם תערובות של קפה אשר נטחן לפי בחירת הלקוח. התבלינים מתאפיינים לא רק בטעם ייחודי אלא גם בארומה שונה מהתבלינים התעשייתיים, בשל היותם אותנטיים, נטולי חומרים משמרים, ללא משפרי טעם וללא צבעי מאכל.

לצד החנויות הוותיקות פועלות מספר רשתות חדשות בתחום התבלינים. הן פועלות בפריסה ארצית עם סניפים חדשים ונוצצים הממשיכים להיפתח חדשות לבקרים. חנויות חדשות אלו נושאות בכנפיהן דבר מה שונה וצעיר יותר מחנויות התבלינים הוותיקות, מעין משב רוח מרענן. אומנם לא בכולן תמצאו תבלינים שנטחנו במקום, אך אולי כן תמצאו פיצוחים הנקלים שם. כך או כך, היתרון שלהן הוא במגוון הרחב, דבר שאינו קיים במדפים של הסופר, כולל בתערובות התה וכן בתערובות התבלינים השונות. לעיתים אף תוכלו למצוא כלי מטבח מקצועיים שבעבר היו נמכרים רק בחנויות הגדולות לכלי בית.

בין המקומות המרכזיים שבהם תוכלו לראות את דוכני התבלינים למכירה (מלבד בשווקים):

  1. בכל רשת מזון – הסופרמרקטים ניצלו את ההזדמנות, והם משכירים לזכיינים אצלם, בתוך הסופרמרקט, את השטח. קהל הלקוחות השבוי שמגיע לערוך קניות מוצא את עצמו במסע קניות של תבלינים ופיצוחים. יהיה נכון לומר כי הטריות קיימת, וזאת לא בשל הטחינה במקום אלא בשל התחלופה הגבוהה.
  2. בתוך מרכזי קניות (קניונים) – אומנם השכירות היא גבוהה, אך ככל הנראה הביקוש לחנות ייחודית בתוך קניון משתלמת לבעלי העסקים, שאלמלא כן איך אפשר להסביר את הימצאותן בקניונים?!
  3. ברחובות ראשיים – בכל עיר ועיר יש ציר מרכזי, שהוא למעשה הרחוב הראשי. בין העסקים הרבים הפועלים בו ניתן למצוא גם חנויות תבלינים ופיצוחים, בדגש על פיצוחים שכיום נלווים לכל בעל קיוסק או פיצוצייה.
  4. בשווקים השונים – ייתכן ששמעתם על שוק מחנה יהודה, על שוק הכרמל, על שוק רמלה-לוד, על שוק לוינסקי, על שוק נתניה, על שוק פתח תקווה או אפילו על יריד הפלאו – יריד לעוסקים בטבעונות ובמזון המופק בכמה שפחות עיבוד. יש עוד כהנה וכהנה שווקים מסוגים שונים הפועלים במשך כל השבוע. החיסרון המשמעותי ביותר בשווקים הללו הוא המחסור התמידי במקומות חנייה, הן בשטח השווקים עצמם והן בסביבתם הקרובה.

התבלינים ארוזים בדרך כלל בתפזורת. בדוכנים או בסופר הם מיוצרים בדרך כלל מצמחי תבלין הנטחנים דק-דק במכונה. התבלינים יכולים להיות מופקים מפרי, מזרע, משורש או מקליפה של צמח. השימוש העיקרי שלהם בעבר היה לשמר מזון, אבל כיום הם משפרים את הטעם במאכלים ובתבשילים למיניהם. ככל שהתבלין טרי יותר (כלומר נטחן סמוך למועד השימוש), הטעם והריח שלו יהיו דומיננטיים יותר.

 

עיצוב פנים לחנות פיצוחים
עיצוב פנים לחנות פיצוחים ותבלינים באדיבות קלוד אדריכלים צילום: תומר בורמד

היקף ההשקעה הכספית והספקים

ההשקעה הראשונית בעסק באה לידי ביטוי בשני מישורים עיקריים: בשיפוץ המקום וכמובן בסחורה. לאחר מכן אפשר לומר שהעסק די מגלגל עצמו.

לא פעם אנו רואים שבעלי העסקים אשר החליטו ללכת על חנות תבלינים ופיצוחים מתחבטים בשאלה: האם יש צורך בטחינה במקום?

התשובה היא לא, ואנו רואים במו עינינו כי החנויות מהזן החדש מתגאות בתוצרת שלהן אף על פי שלמעשה אין היא באמת שלהם. אף אחד כמובן אינו מוודא את זה. טחינה של תבלינים בתוך בית העסק דורשת שטח גדול ונפרד משטח החנות. דבר זה אינו משתלם כלכלית, ואף דורש אישור יצרן של משרד הבריאות. ליתר דיוק, דבר זה אינו אפשרי בשטח של עד 40 מ"ר, ומכאן הרכישה מספקים גדולים שונים. הפפריקה האדומה שונה בטעם ובצבע ממפעל למפעל, ולא רק בטעם ובצבע אלא גם בעלויות. אשר על כן, בעלי הרשתות פועלים מול מספר ספקים שונים, ועושים מעין "קטיף" או "לקט" בין המפעלים היצרניים. הם למעשה בוחרים מה לדעתם יהיה הטוב ביותר שיימכר ברשת שלהם.

הידעתם? כי על פי ההלכה אכילת חרק או שרץ חמורה פי ארבעה מאכילת חזיר. מכאן שההקפדה על הכשרות היא ברמה גבוהה מאוד בעסקי התבלינים. קבלת ההכשר טומנת בחובה קשיים רבים כלפי בעלי העסקים, וקשיים אלו באים לידי ביטוי גם מבחינה כלכלית.

אחוז הרווחים

פיצוחים 48%
תבלינים 40%–60%
שימורים 25%
תערובות קפה/תה 50%
*חשוב לציין כי הענף פועל ללא פיקוח, ועל כן פערי המחירים בין חנות לחנות הם לעיתים משמעותיים מאוד

ההשקעה הראשונית תהיה כדלהלן:

  • שכירת נכס מסחרי – 4,000 שקלים עד 10,000 שקלים (כפול 12 חודשים) לעסק בגודל מינימום 35–100 מ"ר, בהתאם לשטח הנכס.
  • שיפוץ (קבלן) / תכנון / עיצוב פנים – 120,000–600,000 שקלים.
  • חובת רישוי עסק – העסק טעון רישוי לפי פריט רישוי 4.6 א' לפי הצו. העלות היא 9,000 שקלים עד 12,000 שקלים, תלוי בגודל העסק. אם קיימת קלייה במקום נדרש רישיון יצרן.
  • רכישת ציוד – מדובר על הוצאה קטנה יחסית – מ-40,000 שקלים עד 100,000 שקלים.
  • שיווק ופרסום – 20,000 שקלים עד 60,000 שקלים לשנה הראשונה לקידום במקומונים, לשלטי חוצות + שילוט לעסק חדש.
  • צוות עובדים – על מנת לתחזק את המקום נדרשים שני עובדים. בימים כמו חמישי או שישי, וכן לפני חגי ישראל, תזדקקו לתגבור. נכון לשנת 2018 – משכורת ברוטו ממוצעת עומדת על 7,000 שקלים לחודש, למשמרת של שש שעות ביום.

סך כל הסכום להקמה ראשונית לשנה הראשונה לעסק מסוג תבלינים ופיצוחים (לא כולל המשכורות לעובדים) בשטח של כ-35 מ"ר: 226,000 שקלים.

היכן ניתן למצוא ספקים לתבלינים ומוצרים?

שלבים בפתיחת העסק – מה נדרש?

בניגוד למה שנהוג לחשוב, המיקום אינו משחק תפקיד מרכזי. שחקנית המפתח כאן היא האיכות, יש ישראלים רבים שירחיקו עד שוק רמלה-לוד כדי לקנות פיצוחים לשבת. אם כן, הדגש העיקרי הוא על מוצר איכותי בעלויות נמוכות לצרכן. כלומר, רצוי מאוד לעבוד על בסיס כמויות. תחלופה גבוהה של הסחורה בריאה מאין כמוה לעסק.

להלן כמה שלבים שכדאי להתחיל איתם בשלב ההקמה

  1. תוכנית עסקית – מומלץ להתחיל בתוכנית עסקית כוללת, המפרטת שלב אחר שלב כספים שיושקעו בעסק לפרטי פרטים, מי קהל היעד שלך? מהם זמני הביקוש? מהן העלויות הקבועות? מהן העלויות המשתנות?
  2. תיק עסק – לצורך הקמת העסק נדרש לפתוח תיק במע"מ, במס הכנסה ובמוסד לביטוח לאומי. אלו הן פעולות בסיסיות נדרשות שיאפשרו לך להיות מוּכר כבעל עסק רשום. ניתן להקדים ולפתוח בתחילה חשבון בנק עסקי.
  3. בחירת מקום לעסק – אז כפי שכבר ציינתי, ללוקיישן אין משמעות של ממש, אבל חשוב לבדוק את המצב התכנוני של העסק שניתן להקים בו חנות פיצוחים ותבלינים – זאת בעזרת אדריכל רישוי, אשר בודק תב"ע ותיק בניין.
  4. שיפוץ פנים העסק ועיצובו – לאחר שבחרתם את הנכס בעיר המיועדת, יש לתת במה גם לעיצוב החלל. תכנון נכון משפיע באופן ישיר על המכירות בתוך בית העסק, ואת זאת ניתן להשיג באמצעות מעצב פנים מומחה. נוסף על כך מכין המעצב סט תוכניות עבודה לביצוע לקבלן המשפץ לצורך תמחור העבודה ותחילת העבודה.
  5. ריהוט המקום – החלל צריך להיות מנוצל היטב, ושבכל מטר רבוע תהיה סחורה. המחשבה היא על מידוף רב. זה לא מיתוס. זה נכון שאת רוב המוצרים שתמצאו במעדניות ובחנויות הפיצוחים לא תמצאו במרכולים. רוב הריהוט יכול להיות מעץ, כולל המידוף. כדי להביא למקסימום של ניצול השטח, יש להשתמש בכל שטח הקירות. יש לאבזר גם את אזור הקבלה והמכירה (הקופה) במוצרי "דחיפה" ללקוחות.
  6. רישוי עסקים – העסק טעון רישוי עסק לפיצוחים ותבלינים. כיוון שהוא מתחום המזון, נדרש להגיש בקשה לרישיון עסק לרשות המוניציפלית. תהליך זה כרוך בבירוקרטיה מייגעת, ועל כן מומלץ להיעזר באדריכל רישוי מנוסה (ראו בהמשך).
  7. עובדים – לצורך התפעול השוטף של העסק יש צורך במעט עובדים במשמרות. עובדים אלו יקבלו את הלקוחות ויעניקו שירות. יש יתרון והעדפה משמעותיים מאוד לעובדים בעלי תודעת שירות גבוהה ויכולת במכירות.
  8. תמחור – ההבדל בין הצלחה ושגשוג של העסק לבין קריסה מוחלטת טמון בתמחור. הידעתם שהרווחים בעסקי המזון המהיר הם בעצם על "החיסכון" בעבודה? לדוגמה, ברשת מזון מהיר גדולה כמו מקדונלד'ס*, כאשר אתה מבקש מפית אתה תקבל מפית אחת ולא חופן של עשר מפיות. תמחרו היטב את המוצרים שאתם מוכרים, אחרת העסק שלכם ישמש בתור מחסן.
  9. פרסום – שילוט גדול ומואר, הטבות שבועיות, יחס אישי ומוצרים איכותיים. אלו למעשה הדברים העיקריים שצריכה חנות תבלינים מצליחה, והם אלו שיביאו לפתחה קהל לקוחות קבוע.

*רישוי עסקים לפי פריט רישוי של מרכול 4.7 ב'

להלן מספר ציוני דרך בדרך לקבלת רישיון העסק

  • חובה להגיש בקשה לרישוי עסק לכל עסק שמופיע בצו רישוי עסקים
  • סקר נגישות מתו"ס ושירות חובה לכל עסק הנותן שירות לקהל הרחב
  • בעיריית תל אביב תהליך הרישוי הוא מקוון, ולאדריכל יידרש כרטיס חכם
  • על הבקשה צריך לחתום אדריכל רישוי, משמע שלא ניתן לעשות זאת בעצמכם
  • אגרת הרישוי עומדת על סכום של 324 שקלים (נכון לחודש דצמבר 2018)

רשימת הציוד הבסיסית להקמת חנות פיצוחים ותבלינים

  1. מידוף ותצוגה ליינות
  2. מידוף ותצוגה לתבלינים
  3. מידוף ותצוגה לממתקים
  4. דלפק קופה
  5. מתקן לשקיות
  6. תאי נירוסטה ותאי אחסון תחתונים
  7. מקרר גבינות מיוחדות
  8. קופה ומשקל דיגיטליים
  9. מכונת טחינה של פולי קפה קלויים

פולי קפה קלויים
טחינה של פולי קפה קלויים צילום: jarmoluk מתוך pixabay.com

לעסק מסוג תבלינים הכולל רישיון יצרן יידרש נוסף על כל אלה

  1. תכנון מותאם למפעל יצרני על פי תקנות שירותי המזון / משרד הבריאות
  2. מכונת קלייה
  3. מערבל
  4. מכונת טחינה

הידעתם? בין העסקים הוותיקים שפועלים כבר זמן רב, וכן בין העסקים החדשים הנפתחים כיום חדשות לבקרים, תמצאו לא מעט חנויות פיצוחים ותבלינים. הנתון מרשים ביותר בהתחשב בכך שמדובר על תופעה עולמית שאנו עדים לה ומתקיימת גם במדינות המערב, והיא באה לידי ביטוי רחב הן סמוך לשווקים והן בתוכם.

 

לסיכום

תבלין הוא חומר המוסף למזון לשם שיפור טעמו, בדרך כלל בכמויות קטנות יחסית לשאר רכיבי המנה של המזון. התבלינים מיוצרים בדרך כלל מצמחי תבלין. התבלינים יכולים להיות מופקים מפרי, מזרע, משורש או אפילו מקליפה של צמח. צמחים המשמשים כתבלין בצורתם הטבעית קרויים עשבי תיבול. יש גם תבלינים המיוצרים באופן מלאכותי, ואלה קרויים חומרי טעם וריח.

אנו עדים לכך שחנויות התבלינים בארץ יודעות לאחרונה עדנה מחודשת, והדבר ניכר הן במספרן והן בשלל המוצרים שהן מציעות ללקוחותיהן. כגודל הביקוש כך גם גודל ההיצע, ומתברר שהפרמטר העיקרי בהצלחת עסקי התבלינים אינו בהכרח המיקום כי אם האיכות. לקוח מרוצה היודע להעריך את איכות המוצר יישאר לקוח נאמן ויחזור אליכם שוב ושוב.

הקמת חנות תבלינים מחייבת על פי החוק רישיון עסק, כולל כל הפרוצדורה הבירוקרטית המייגעת. מאחר שעל הבקשה צריך להיות חתום אדריכל רישוי, מומלץ בחום להיעזר בו מלכתחילה.

במדריך זה קיבלתם טיפים באשר לעסקי חנויות התבלינים – החל מסדרי הגודל של היקף ההשקעה, עבור דרך כל השלבים של שלב ההקמה, וכלה ברישיון העסק וברשימת הציוד הבסיסית שבלעדיה מן הסתם לא ניתן יהיה לצאת לדרך.

 

האם המדריך הועיל לך?

(0 הצבעות, ממוצע 0 מתוך 5 כוכבים)

עוד כתבות בנושא

 

מצאתם טעות? מעוניינים להוסיף מהידע המקצועי שלכם? לחצו כאן!

 

 

לכל המדריכים >

 

הוסף תגובה חדשה

חובה למלא את כל השדות ולפתור את התרגיל.
= 8 + 6

תגובתך התקבלה, ותפורסם בכפוף לשיקולי העורך.

 
{{commentsList.length-$index}}
תמונת המשתמש
{{item.user_name}}
{{item.c_title}}
{{item.c_content}}
{{item.created_at}}