הליך גיוס זכיינים ברשתות מזכות

 

 

כאשר יזם מחליט להקים עסק בזכיינות הוא בעצם משלם לחברה המזכה עבור הזכות להשתמש בשם המותג שלה, דבר שיש לו יתרונות רבים. מהצד השני הוא מחויב להתנהל לפי דרישות הרשת כפי שהם מעוגנים בחוזה משפטי. אך אם נרד לרמת הפרטים הקטנים המשמעות היא שהיזם צריך להכיר את כל שיטות העבודה של סניפי הרשת. בדרך כלל הזכיין מגיע מבחוץ (על אף שרשתות מסוימות אינם מאפשרות זאת) והוא אינו מכיר את נהלי העבודה ושיטת העבודה בעסק / בחנות. זוהי בהחלט בעיה מכיוון שעליו לעבוד כפי שהרשת דורשת ומצפה ממנו על מנת להבטיח אחידות מוחלטת בין הסניפים. הדבר אינו מובן מאליו, על היזם ומנהלי העסק להכיר את צורת העבודה לעומקה על מנת שאחר כך יוכלו להדריך גם את עובדיהם. אם ניקח לדוגמה רשת של מזון מהיר, על הזכיין לדעת כיצד מכינים את המנות לשמירת אחידות בין הסניפים השונים? זמנים להוצאת מנות? כיצד מתפעלים את הציוד ביחס להיקף העבודה במטבח? כיצד מתפעלים את העובדים? וכו'. לשם כך הליך הגיוס דורש מהיזם לעבור תקופת התמחות בסניפי הרשת, תקופת ההשתלמות משתנה ברשתות המזכות, מינימום 3 חודשים, בדרך כלל מיישמים את התקופה הזו בעת השיפוץ של הסניף החדש והחפיפה נעשית בין הסניפים.

במאמר זה נדבר על הליך ההכנה של הזכיין לקראת ניהול העסק, אך חשוב לציין שלכל חברה מזכה יש מדיניות שונה וגם מאפיינים שונים של העסק לכן הדברים עשויים להשתנות מרשת לרשת. בטרם חותמים על חוזה מול הרשת המזכה על הזכיין לבדוק היטב את תהליך ההכנה. הוא, או מנהליו וגם עובדיו יצטרכו לעבור תהליך הכשרה על מנת שידעו כיצד לתפעל את הסניף. לכן חשוב לבדוק היטב מול הרשת המזכה מה התהליך כולל וכמה זמן הוא נמשך. האם החברה המזכה (הרשת) גובה כסף עבור ההכשרה, ובמקרים מסוימים אף משלמת על ימי ההכשרה, האם היא מגבילה מבחינת מספר האנשים הזכאים להשתתף וכו‘. כמו כן מומלץ לבדוק האם ההדרכה כוללת חומר כתוב.

הכרות עם התפקידים השונים

הזכיין באופן אישי אינו מתכנן למכור, לבשל או לעמוד בקופה אלא לנהל את העסק. אך בשביל לנהל עסק פעיל עליו ועל העובדים להכיר את התפקידים השונים בעסק ואת תחומי האחריות של כל אחד. בפועל המשמעות של זה היא שעל הזכיין ועובדיו לעבור שרשרת השתלמויות בהן ידריכו אותו לגבי התפקידים השונים אשר קיימים בסניפי הרשת על מנת שבסופו של דבר יוכל לנהל בעצמו סניף של הרשת על פי הסטנדרטים והנהלים שהרשת קבעה.

גיוס זכיינים

תהליך ההדרכה יכול לכלול חומר עיוני אך זהו חייב להיות תהליך של הדרכה מעשית הכוללת התנסות בפועל בתפקידים השונים הקיימים בסניפי הרשת. חלק מהתהליך יכול להתבצע במשרדי הרשת, אך ברוב המקרים ישנו צורך בהתנסות של ממש בסניפים.

בסופו של דבר המטרה היא שרוכש הזיכיון יוכל לנהל סניף מצליח של המותג, לדעת כיצד הוא ועובדיו צריכים להתנהל מול הלקוחות ומול הרשת עצמה. יש צורך בהדרכה מקיפה אשר תכין אותו לכל תרחיש, גם בעבודה שוטפת וגם במצבים של ניהול "בשלט רחוק", על מנת להבטיח את כוחו של המותג ותפקודו התקין של העסק – שמם הטוב של הרשת תלוי בפעילות הזכיינים בפועל.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  זיכיון  יזמים חדשים