איך לפתוח חנות בגדים בישראל?

{{commentsList.length}}
התראות במייל
{{msg}}

הקמת חנות בגדים אינה מהגבוהות. מדובר על עסק שדורש לא רק כושר ניהול, אלא גם ידע בתחום העסקים והמכירות, כדאי שתדעו קיימת אופציה שהעלות לביגוד תהיה ללא עלות

  • תוכן העניינים:
מחפש עסק לקנייה או להשקעה?

הירשם עכשיו לסוכן המציאות שימצא עבורך את העסק המושלם חינם!

מאפיינים כלליים וסקירה של שוק הביגוד בישראל

רוב הישראלים, וגם הישראליות, שחולמים להיות עצמאים באיזשהו שלב בחייהם, או שרוצים לעשות שינוי בקריירה (אפילו כזה הכרוך בהסבה מקצועית), חושבים בדרך זו או אחרת על הקמת חנות בגדים או חנות מזון. ניתן לומר בוודאות כי שנת 2018 הייתה שנה די קשה עבור ענף הביגוד או הטקסטיל. רשתות אופנה גדולות נסגרו בעקבות הירידה במכירות, ונוסף על כך יש להביא בחשבון את עלויות השכירות הגבוהות בקניונים. האם הם עשו משהו לא נכון? קשה לדעת, ועוד נפרט על כך בהמשך.

בתקופה כזו, שבה ה-online וה-offline נושקים זה לזה, רצוי לתחזק חנות פיזית במיקום מצוין וחנות אינטרנטית נוחה ומתקדמת. כאן נכנסים שיקולים כלכליים ואחרים. אבל לפני זה, בטרם החלטתם להקים חנות בגדים, יש להחליט מראש מיהו קהל היעד שלכם, מיהם הלקוחות שאליהם אתם פונים. זו יכולה להיות חנות בגדים לנערות עד גיל 18, לתינוקות, לבגדי היריון, למעצבים ישראלים, לגברים, למידות גדולות וכל דבר אחר העולה ברוחכם. יש לבצע סקירת שוק באזור, ולבדוק אם בכלל יהיה זה כלכלי לפנות לקהל ממוקד. מה שבטוח הוא שמומלץ לא להתעסק בכמה סוגים יחדיו. הדבר יגרום לפחות כניסות וממילא לפחות רווחים. קחו לדוגמה רשת גדולה הפועלת בכל העולם וכמובן גם בארץ – חנות הבגדים הממותגת ZARA. החנות עצמה מחולקת למחלקות של ילדים, של גברים ושל נשים. אלא שבמקומות ספציפיים בארץ הרשת מחזיקה רק מחלקה של נשים, וזאת מסיבות ומשיקולים של שיווק ושל פילוח שוק. בתור צרכנים, כשאנחנו רוכשים בגדים, אנחנו יודעים מה הסגנון שלנו, ולא ניכנס לחנות שאינה עומדת בקריטריונים האלה. על כן נושא החלוקה חשוב.

אנו מעריכים כי בשנת 2018 קיימות יותר מ-17,000 חנויות לביגוד בכל רחבי הארץ. על פי נתוני OECD, סך כל הוצאות משק הבית (כולל ביגוד) בישראל בשנת 2017 עמדו על 179 מיליון דולר. אלו נתונים גבוהים ביחס למזרח התיכון, אך נמוכים ביחס לשאר מדינות השותפות ב-OECD. מצד אחד הביקוש לביגוד נמצא במגמת עלייה, אך מצד שני עיקר כוח הקנייה מתרכז באינטרנט, והדבר נובע משתי סיבות עיקריות:

  • המחירים הגבוהים בחנויות בארץ לעומת המחירים בחנויות אופנה מחו"ל.
  • הנוחות ברכישה דרך האינטרנט. לא נדרש לצאת מהבית – שיקול של זמן.

יבוא מחו"ל לצורך מכירה קמעונית – בתחום הביגוד הדבר ידוע כטעות של מתחילים, ובייחוד לעסקים יחידים. בענף הביגוד יש מונח שנקרא "בלאי". בגד שמונח על המדף או תלוי על הקולב צובר "בלאי", ולאחר זמן מה כבר לא יכול להימכר במחיר המלא. מכאן שיש לו שתי אפשרויות: מכירה בחנויות האאוטלט (Outlet) במחירי עלות, או חיסול מלאי במבצעי סוף עונה בהנחות של עד שבעים ואפילו שמונים אחוזים. הדבר פוגע כמובן בהכנסות. היקף הטקסטיל בישראל גדול מהביקוש בפועל, והדבר מאפשר בעצם לקנות מהיבואנים עצמם בד במחירים נמוכים בארץ מאשר בארץ המוצא. היתרונות של נגישות, של החלפה, של זיכוי ושל אשראי גוברים על מחיר מעט נמוך יותר (בצורה זניחה) ללא היתרונות שצוינו לעיל.

היקף ההשקעה הכספית והספקים

ההשקעה בחנויות בגדים אינה גבוהה. גובה ההשקעה תלוי בגורמים רבים, ובראשם השכירות לבעל הנכס. ככל שהמיקום מרכזי יותר, או בתוך קניון, תהיה השכירות גבוהה יותר. הדבר הוא פקטור גם של קהל יעד. אם הביגוד שלכם הוא ביגוד לכלל האוכלוסייה ובדגש על זול, תצטרכו לפתוח מקום גדול ובאזור תעשייה המאפשרים האנגרים לביגוד.

עוד מרכיב מרכזי להשקעה הוא המוצר עצמו – הבגדים, קולקציות הביגוד. עם זאת, כדאי שתדעו שקיימת אופציה שהעלות לביגוד תהיה ללא עלות. עושים זאת באמצעות שיתוף פעולה בין מעצבים צעירים אשר מוכנים לספק לכם את הסחורה ולהעמיד לרשותכם את הבגד תמורת עמלת חנות. החנות בעצם מהווה בסיס או קרש קפיצה עבור אותם מעצבים אלמונים שמקבלים חשיפה באמצעות החנות, ואילו החנות מרוויחה באמצעות קנייה בזול מהמעצב ובמכירה של המוצר (בדרך כלל פי שניים).

כדאי לדעת! ההשקעה בחנות עבור מתלים, סטנדים ומידוף יכולה להיות הוצאה גבוהה. אתם צריכים להביא בחשבון שהמקום דינמי, ושהמעבר למיקום אחר ידרוש רכישה של ציוד חדש. חשיבה מוקדמת ומתן פתרון באמצעות רכישת ציוד שניתן לפרק בקלות ולהעביר למקום החדש – יכולים להוות בסיס טוב.

אחוז הרווח הגולמי בענף ההלבשה

חנויות בגדי נוער וילדים 40%
חנויות ביגוד יוקרה ושמלות כלה 55%
חנויות אאוטלט ובזאר 30%
חנויות בגדי מעצבים 38%

*מבוסס על הערכות ועל נתונים מבעלי העסקים בפועל.

ספקי הסחורה בתחום הביגוד בישראל נחלקים לשלוש קטגוריות עיקריות:

  1. מעצבים ישראלים – בוגרי לימודים (כגון שנקר, בצלאל, מכללת תלתן ועוד) בבתי ספר לאופנה אשר רוצים לפרוץ, מייצרים פריטים בודדים (מאפשרים לייצור בהתאמה אישית בכמה מידות) לחנויות מעצבים, משאירים את הסחורה בחנות עד שהיא נמכרת. אלו יכולים להיות פריטי לבוש לערב, לספורט, אביזרים נלווים ואף הנעלה.
  2. מותגים – יבואנים מהארץ אשר מספקים לחנויות מותגים לכל מוצרי ההלבשה, מביגוד ספורט ועד הנעלה. היבואנים והמותגים נוהגים בדרך כלל לקבוע את ה"מחיר לצרכן", אלא אם כן החנות עושה יבוא מקביל למוצרים זהים.
  3. ייצור מקומי – משווקים ישראלים אשר משווקים מוצרים ממותגים מקומיים בשם ישראלי. הייצור נעשה במדינות שונות בעולם, כגון סין, קוריאה הדרומית וטורקיה. התמחור – לפי איכות הבד ולפי רמת התפירה. הסחורה מוצגת בחנויות ונמכרת על בסיס עמלת סוכן.

פתיחת חנות מעצבים

שטח החנות וכמות הסחורה המוצעת בו קשורים זה בזה. עליכם להביא זאת בחשבון מראש, טרם סגירת החוזה ופתיחת החנות. ההנחה היא כי בהתחלה לא יהיה די כסף כדי לפתוח חנות גדולה. שטח החנות צריך להיות כזה שהוא יכול להיות רווחי לבעל העסק על מנת למקם בגדים ומקום לחדר מדידות. לקוחות צריכים להיות מסוגלים להסתכל על הסחורה ולנסות למדוד אותה על גופם מבלי לעמוד בתור.

חלק חשוב בשלבי הקמת חנות בגדים הוא תמחור וניהול הכספים של העסק – לשלב התמחור יש להכניס את כל ההוצאות (עובדים, שכירות, הוצאות קבועות, מיסים וכן הלאה).

ההשקעה הראשונית תהיה כדלהלן:

  • השכרת חנות מנדל"ן מסחרי – 2,500 שקלים עד 12,000 שקלים (כפול 12 חודשים) לעסק בגודל מינימום 35–50 מ"ר, בהתאם לשטח הנכס.
  • שיפוץ (קבלן)/ תכנון / עיצוב פנים – 30,000–100,000 שקלים.
  • רכישת ציוד – מדובר על הוצאה קטנה יחסית – כ-25,000 שקלים, כולל כל מה שנדרש בשלב הראשוני.
  • שיווק וחשיפה – 10,000 שקלים עד 30,000 שקלים לשנה ראשונה לקידום ברשתות החברתיות. אינסטגרם הוא כלי מצוין למעצבים צעירים. נוסף על כך יש להשקיע במיתוג של השקיות עם לוגו החנות.

*פתיחה חגיגית – ייתכן שבאז תקשורתי יהיה שווה יותר מכל אמצעי שיווק אחר.

  • מלאי ראשוני – כאשר מדובר על שיתוף פעולה עם מעצבים, זה יכול להיות בעלות נמוכה. לעומת מותגים אשר נדרש לשלם באמצעות שוטף 30 לספק, לחנות בגדים בגודל מינימלי העלות תהיה כ-20,000 שקלים

סך כל הסכום להקמה ראשונית לשנה הראשונה לעסק מסוג חנות בגדים: 115,000 שקלים (כ-35 מ"ר).

היכן ניתן למצוא ספקים לחנות בגדים וציוד לעסק?

ספק?! רוצה לפרסם כאן

לוח העסקים מונופולי

שלבים בפתיחת העסק – מה נדרש?

נתחיל דווקא מהאמצע – מכירות! דעו לכם כי שם המשחק בחנויות בגדים הוא מכירות. כאשר מיקמתם עובד בחנות ש"סתם" יעביר את הזמן על מנת שיהיה בשעות ה"פחות טובות" – עשיתם טעות גדולה. בתחום הזה, כאשר המוכר מגיע בחיוך, מתאים לך את הביגוד למראה, ולא הפסיק להציע לך הטבות ומבצעים ושילוב של קולקציה חדשה – הוא אלוף. על מוכר כזה לא מוותרים. אצלנו, הישראלים, המכירות הן דבר שזורם בדם, אבל לא אצל כולם, וכדאי שתדעו לעשות את ההבחנה. עוד דבר חשוב הוא להניע את המוכרים. אחת הדרכים להגביר אצלם את מוטיבציית המכירות היא כמובן הבונוסים. לכן עליהם להכיר את כל החנות, מכף רגל ועד ראש.

להלן מספר דגשים שחובה לקרוא בטרם אתם פותחים חנות בגדים

  1. הכנת תוכנית עסקית – הכירו את השוק, הבינו מה היעדים שלכם, מה התחזית לרווחים, עד כמה קיימת כדאיות שוק, ורק אז תתחילו להקים את החנות שלכם – כמובן, הוכל כתוב ומופיע בתוכנית העסקית.
  2. לוקיישןאומנם הדבר רלוונטי לכל עסק, אבל במקרה של חנות בגדים, לפתוח חנות לנערות סמוך לתיכון, יכול להיות שיקול מעולה. כך גם באשר לפתיחת חנות לבגדי תינוקות סמוך לבית חולים – פתרון קסם ליולדות.
  3. מימון – שימו לב שההוצאות הקבועות צוינו, אך מה בנוגע להוצאות משתנות? דוגמאות לא חסרות: תיקון מערכת המיזוג, נפילת חשמל, נזקי טבע או כל דבר שייתכן ויקרה ולא חשבנו עליו מראש. אם כן, אל תישארו עם השקל האחרון שלכם. התכוננו היטב למהלך.
  4. מה הערך המוסף שלכם? – חנויות בגדים לא חסרות בארץ, ובכלל – במה אתם כל כך שונים? ומדוע שאת הג'ינס אקנה דווקא אצלכם ולא ברשתות האופנה? דוגמה טובה יכולה להיות הקמת מועדון לקוחות עם שלל הנחות והטבות לא רק בחנות, ואף בגד מתנה בכל יום הולדת.
  5. תמחור – על תשכחו שלמחיר הבגד או המוצר יש להוסיף מע"מ, דמי שכירות, ארנונה וכולי. תמחרו חכם את המוצרים שלכם, ועשו זאת על ידי טבלת אקסל שלה תזינו את העלויות השונות שלכם.
  6. ניהול מלאי – נהלו היטב את המוצרים שלכם באמצעות תוכנה (לעיתים זה מגיע עם הקופה). לכל בגד על המדף יש תוקף, ומה שלא נקנה תופס מקום למוצר שכן נחטף.

נשאלת השאלה כמה רווחי לפתוח חנות בגדים. התשובה אולי יכולה להיות מבלבלת, אבל יכול מאוד להיות שלעסק לחנות בגדים די בארבעה עד תשעה לקוחות ביום שרוכשים את מוצרי החנות, ובסוף החודש החנות עדיין תהיה רווחית. כל זה הוא פונקציה של שקלול ההוצאות החודשיות שלכם אל מול אותן הכנסות.

רישוי עסקים: העסק אינו טעון רישוי.

רשימת הציוד הראשונית לפתיחת חנות בגדים

  1. סטנדים ומתקני תצוגה
  2. מדפי תצוגה לחנויות
  3. בובות ראווה
  4. מדפים לחנות לתצוגה
  5. מתלה בגדים
  6. דלפק קופה וקופה ממוחשבת
  7. מצלמות
  8. קולבים וכיסויים
  9. שילוט כחלק מריהוט החנות
  10. תא מדידה ובו מראה, וילון, ושרפרף או ספסל

לסיכום

אולי בשלב הראשון לא צריך למהר ולרוץ לפתוח חנות בגדים. אפשר להסתפק – למי מכם שהוא מעצב אופנה – בחנויות פופ אפ, ולמכור את המוצרים השונים דרך מכירות ואירועים נקודתיים שעושים באז תקשורתי. אך למי שממש רוצה לעשות עסקים, יש להתחיל ולדמיין את חנות הבגדים שלכם. התחילו באיתור מקום, ואולי גם בהכנסת שותף לעסק. כך יתחלקו כל ההוצאות בין שניים, ורוב הסיכויים שגם קהל הלקוחות יוכל ליהנות ממגוון גדול יותר בחנות.

ההשקעה בהקמת חנות בגדים אינה מההשקעות הגבוהות. אפשר להגדיר אותה כהשקעה בסדר גודל בינוני. יש להביא בחשבון שמדובר על עסק שדורש לא רק כושר ניהול, אלא גם ידע בתחום העסקים והמכירות. ידוע שלכל אדם יש את הדברים המאפיינים אותו וזיקה לדברים מסוימים, אז מומלץ כאן בחום להתמקד בקו מסוים ולהתמצא בו. הדבר עשוי לתת לכם יתרון ממשי אל מול המתחרים הקיימים בענף הביגוד בארץ, כשמשלבים כמה עולמות תחת מותג אחד. שימו לב שלא תמיד מוצרים נלווים מגבירים את המכירות, אך עם זאת – במקרים מסוימים – יכולים להוות נתח של רווחים נוסף, אז לא לשלול.

 

האם המדריך הועיל לך?

(0 הצבעות, ממוצע 0 מתוך 5 כוכבים)

עוד כתבות בנושא

 

מצאתם טעות? מעוניינים להוסיף מהידע המקצועי שלכם? לחצו כאן!

 

 

לכל המדריכים >

 

הוסף תגובה חדשה

חובה למלא את כל השדות ולפתור את התרגיל.
= 7 + 4

תגובתך התקבלה, ותפורסם בכפוף לשיקולי העורך.

 
{{commentsList.length-$index}}
תמונת המשתמש
{{item.user_name}}
{{item.c_title}}
{{item.c_content}}
{{item.created_at}}