איך לפתוח חדר בריחה בישראל

{{commentsList.length}}
התראות במייל
{{msg}}

חדרי הבריחה הפכו לטרנד בארץ בשנים האחרונות, ולכן יזמים רבים רוצים להקים חדר משלהם. קראו את המדריך המלא כדי לקבל את המידע לכל יזם שמעוניין לפתוח חדר בריחה.

  • תוכן העניינים:
מחפש עסק לקנייה או להשקעה?

הירשם עכשיו לסוכן המציאות שימצא עבורך את העסק המושלם חינם!

השוק המקומי בחדרי בריחה והגדרת הלקוחות

חדרי הבריחה הם תופעה חדשה יחסית, הראשון שבהם נפתח ביפן בשנת 2007 אך במהרה הם הפכו ללהיט ברחבי אסיה ואירופה. חדר הבריחה הראשון באירופה נפתח בבודפשט בשנת 2011 תוך זמן קצר הם הפכו ללהיט עולמי וחדרי בריחה נפתחו בכל רחבי העולם. ההשראה לחדרי הבריחה הגיעה ממשחקי המחשב שהציגו קונספט דומה של בריחה מחדרים בעזרת רמזים, חידות ומשימות שונות. במהלך המשחק קבוצת אנשים נכנסת לחדר המעוצב בהתאם לסיפור שהוא מגולל ויש להם שעה להימלט מהחדר כיצד?
עליהם להפעיל את הראש ולחפש רמזים שמפוזרים ברחבי החדר.

חדרי הבריחה הפכו לטרנד חזק מאוד גם בארץ וגם בעולם ובשנים האחרונות אנו רואים עוד ועוד חדרי בריחה. נכון לשנת 2018 נראה שלכולם יש פרנסה אבל ככל הנראה השוק הישראלי מגיע לרוויה עם למעלה ממאתיים חדרי בריחה. חדרי בריחה הם קונספט חדש יחסית וזהו טרנד שכרגע ניתן להרוויח ממנו כסף. אך כולנו יודעים שטרנדים באים והולכים ויתכן שבשלב מסוים הביקוש לחדרי בריחה ירד או שידרוש שינוי.

השוק מורכב ברובו מחדרי בריחה עצמאיים אך חלקם זכו להצלחה והפכו להיות שחקנים גדולים יותר המחזיקים במבחר מתחמים ברחבי הארץ והם ממש כמו סוג של מותג שצומח. כמו כן תחת התפתחות מותגים אלו אנו רואים תופעות של זכיינות, דבר המעניק להם יתרון שיווקי אך דורש תשלום של אחוז מסוים מהמחזור עבור המותג לצרכי שיווק ופרסום וחשיפת הרשת.

הלקוחות הפוטנציאליים של חדרי בריחה עשויים להיות אנשים בכל הגילים - זהו יכול להיות בילוי מתאים לקבוצות חברים ואפילו זוגות בגילאים שונים, ימי הולדת, ימי גיבוש לעובדים וכו‘. חדרי בריחה פונים לקהל לקוחות מעורב, מקבוצות של ילדים ובני נוער ועד חדרי בריחה למבוגרים. אך כמובן שיש להתאים את קונספט החדר לקהל. המשמעות של זה היא שבעת הקמת חדר בריחה יש לשקול היטב מי קהל הלקוחות שאליהם אתם פונים. כל חדר נבנה בהתאמה לקהל שמגיע, אם רוצים לפנות לשני הקהלים יש צורך בשני חדרים או יותר. 

ישנם אנשים המעידים על עצמם כמכורים לחדרי בריחה והם מוכנים לנסוע רחוק על מנת לבלות בחדר בריחה המעניק חוויה איכותית ויוצאת דופן, אך לא ניתן להתפרנס אך ורק מקהל זה. באופן כללי מומלץ למקום את חדר הבריחה במקום עם דרכי גישה נוחות, כולל תחבורה ציבורית. אזורים עם קהל בגילאי 20-30 יכולים להיות מתאימים. אם ישנם חדרי בריחה סמוכים זהו אפילו יכול להיות יתרון כי ישנו קהל שכבר מגיע לאזור.

חשוב לזכור כי חדר בריחה הוא אינו מוצר הומוגני, חדר בריחה אחד אינו זהה לחדר אחר וההצלחה שלו תלוי ברמת המחשבה שהושקעה בו ועיצובו. ברמה התיאורטית זהו יכול להיות כלי להתמודד עם התחרות, במידה ותצליחו לעצב חדר בריחה המעורר יותר עניין מאחרים

חדר בריחה מצליח יכול לייצר לבעליו הכנסות חודשיות של כמה עשרות אלפי שקלים אך נראה שאין הצדקה כלכלית לפתוח עסק הכולל חדר אחד בלבד ומומלץ לפחות שניים. כמו כן ישנה גם הנחה שלחדר בריחה ישנו מחזור חיים של כשנתיים שלוש ולאחר שנחשף לקהל גדול אשר כבר הכיר אותו יש צורך בעיצוב מחדש.

מלבד התחרות הקיימת בשוק אין חסמי שוק של ממש.

היקף ההשקעה הכספית וספקים

הקמה של חדר בריחה היא דבר יקר יחסית. יש צורך במחשבה רבה על מנת לבנות קונספט מעניין הנותן אתגר וחוויה טובה עבור הלקוחות. ישנם חדרי בריחה שתוכננו על פי החזון של בעליהם, אך בשוק בהחלט ניתן למצוא אנשים המתמחים בבניית קונספט. לצורך ההקמה יש צורך במעצבים יצירתיים, רצוי כאלו המכירים את הנישה. מלבד עלויות בסיסיות של שיפוץ המקום והתאמתו לצורכי העסק, עיצוב הקונספט מייקר את העלויות. כמו כן יש צורך באביזרים שונים על לתרום לאווירה ו/או לשרת את הצרכים של הקונספט. כמות האביזרים ועלותם היא תוצאה ישירה של הקונספט והיא יכולה להיות שונה מאוד מחדר לחדר.

ההשקעה הראשונית בחדר בריחה תדרוש את העלויות הבאות:

  • השכרת נכס מסחרי בגודל 60-120 מ"ר – הוצאה קבועה זו מצריכה בין כ-5,500-10,000 שקלים דמי שכירות לחודש.
  • הוצאות שוטפות – ארנונה, חשמל, גז, מים, יועץ מס, עו"ד, אקו"ם, אבטחה, אזעקה, ביטוחים: 50,000 שקלים – 120,000 שקלים בשנה.
  • שיפוץ או עיצוב פנים של הנכס / הקמת החדר לצורך הפיכתה ל"משימה סודית" – כ-15,000 שח לחדר בשטח של 60 מ"ר ככל שזה מרגיש אמיתי יותר, הפופולריות תהיה גבוה יותר.
    * תלוי בהיקף ההשקעה והאותנטיות.
  • שיווק ופרסום – כ-60,000 שח. כולל אתר אינטרנט המאפשר הזמנה דרך האתר לרכישה מקוונת.
    *מומלץ וכדאי לעשות הנחה לקבוצות וארגוני עובדים ומועדוני צרכנות, מהווה מקור הכנסה קבוע.
  • כוח אדם – זמן שווה כסף. על מנת לתחזק מקום נדרשים עד 2 עובדים במשמרת
    נכון לשנת 2018, להלן תעריפי השכר
    שכר חודשי ממוצע לעובד למשמרות של 8 שעות – 6,000 שקלים

סך כל הסכום להקמה ראשונית לשנה הראשונה לחדר בריחה : 240,000 שקלים (כ-60 מ"ר).
לפני רכישת הציוד והאביזרים שזה נתון משתנה בכל החלפה / שינוי בחדר.

עלויות ההקמה הראשוניות מתחילות ברבע מיליון שקל אך בהחלט יכולות לעבור את הסכום, הכל תלוי ברמת המורכבות והעיצוב שתרצו להעניק ללקוחות. כמובן ככל שתשקיעו יותר תקבלו חדר איכותי יותר ובאופן טבעי זה יוצר יותר רושם ועניין אצל הלקוחות.

חשוב לזכור! חדרי בריחה צריכים להיראות במיטבם אך כאשר עשרות אנשים פוקדים את החדר כל יום באופן טבעי ישנו בלאי של ציוד. חשוב לתחזק את החדר, לתקן כל דבר שדורש תיקון.

היכן ניתן למצוא ספקים ובעלי מקצוע לחדרי בריחה?

ספק?! רוצה לפרסם כאן

לוח העסקים מונופולי

 

שלבים בפתיחת העסק מה נדרש

  1. גיבוש רעיון - חדר בריחה צריך סיפור טוב, יש להקדיש לזה מחשבה רבה לצורך בניית הקונספט של החדר, שילוב החידות והרמזים שבו. כל חדר בריחה הוא שונה וייחודי ולכן סיפור טוב, לצד ביצוע טוב של הרעיון, הוא חלק חשוב בהצלחת העסק. גיבוש הקונספט הוא לא דבר פשוט, מומלץ להיעזר ב“מכורים לדבר“ אשר בילו בהרבה חדרים, כמו כן ישנם אתרי אינטרנט אשר יתנו לכם רעיונות ודרכי יישום.
  2. שם העסק – בין ההחלטות החשובות בהקמת חדר בריחה, זה בחירת שם העסק, חדר בריחה צריך שם מעניין ומושך, זוהי נגזרת של הסיפור. לשם החדר ישנה חשיבות גדולה בשיווק, צריך שם היוצר עניין וסקרנות לדוגמא: "חדר מכרה הזהב", חדר הפירמידה של פרעה", "חדר היעלמות בחללית", כל אחד מהנושאים מעביר לך תחושה שונה לגבי מה שעלול לצפות בחדרים.
  3. תוכנית עסקית - גיבוש הרעיון הוא אמנם חלק מהתכנית העסקית, אך בהחלט יש צורך בתכנית עסקית כוללת המפרטת את כל המשאבים שיושקעו בעסק לפרטי פרטים. יש לחשוב על מודל התמחור, עלויות ההקמה, העלויות הקבועות, קהל היעד, אסטרטגיית השיווק ועוד.
  4. חיפוש מעצבים - חפשו אחר מעצבים יצירתיים ובעלי ניסיון בהקמת חדרי בריחה על מנת לעצב את החדר בהתאם לרעיון.
  5. רישום העסק - לצורך הקמת העסק יש צורך בפעולות הבסיסיות של פתיחת חשבון בנק, רישום במשרדי המע“מ, מס ההכנסה והביטוח הלאומי.
  6. רישוי - ברמת העיקרון חדר בריחה אינו דורש רישוי עסק, אך יש לבחון כל מקרה לגופו. בנסיבות מסוימות הרשויות בהחלט עלולות לדרוש רישוי עסק.
  7. גיוס עובדים - לצורך התפעול השוטף של חדר בריחה יש צורך במעט עובדים אשר יקבלו את הלקוחות ויתנו להם את ההדרכה והליווי הדרושים.
  8. בחירת המקום - כאשר רוצים לבחור מקום להקים בו חדר בריחה ישנם שיקולים שונים שיש להפעיל במקביל. שיקול ראשון הוא התאמת המקום לרעיון שלכם; השאיפה שלכם היא להקטין את הוצאות השיפוץ ויתכן שתמצאו מקום אשר אינו דורש הרבה שינויים פיזיים על מנת להתאים לקונספט. שיקול שני הוא התחרות הקיימת, עליכם לבדוק את היצע חדרי הבריחה שיש באזור, אולי חסר שם ואולי המקום כבר מלא. שיקול שלישי הוא הקרבה לשוק הלקוחות, עליכם לשאול את עצמכם האם אתם יכולים להישען על קהל הלקוחות המקומי או למשוך לשם גם אנשים ממקומות רחוקים יותר.
  9. שיפוץ ועיצוב המקום - לאחר שיש לכם את הרעיון העיצובי והקונספט יש לגשת לשיפוץ ועיצוב על מנת ליצור את חדר הבריחה עצמו. זכרו שעסק של חדר בריחה צריך גם מקום לקבל את הקהל ולא רק את הקהל עצמו.
  10. אבזור המקום - לצד פרטי הריהוט והאביזרים של החדר עצמו התלויים בקונספט, יש לאבזר גם אזור הקבלה וההמתנה של הלקוחות ואזור ממנו ניתן אחר התקדמות הלקוחות בחדר ולתקשר איתם במידת הצורך.
  11. בניית אתר אינטרנט - חשוב מאוד לבנות אתר אינטרנט באמצעותו ניתן להגיע לתודעת הציבור וגם להציג את החדר. האתר חייב להיות מושקע וברמה גבוהה על מנת ליצור חשק להגיע אל המקום.
  12. פרסום - מלבד אתר האינטרנט יש להשקיע בשיווק המקום בכתיבת ופרסום מאמרים איכותיים לאתר וניתן להפיץ זאת באמצעות רשתות חברתיות, אתרי אינטרנט העוסקים בחדרי בריחה או אתרי אינטרנט לנישות כמו פעילויות לימי הולדת ופעילויות לגיבוש עובדים. ניתן לפרסם גם בתקשורת מקומית ואפילו לפנות לארגונים שונים ולהציע את השירותים שלכם.

 

רשימת ציוד

עסק של חדר בריחה מתחלק לשניים - החדר עצמו, הדורש ציוד מיוחד התואם לסיפור ולעיצוב, והדבר השני זה הציוד הכללי עבור המקום עצמו לצורך ענייני האדמיניסטרציה ואירוח הלקוחות (פינת המתנה).

  • החדר עצמו - קשה מאוד לערוך רשימת ציוד מבלי לקחת בחשבון את הקונספט של החדר. ברמת העיקרון החדר צריך לכלול את האביזרים התואמים לסיפור. אם לצורך העניין נושא החדר הוא פתרון תעלומת רצח בחדר בבית מלון אז על החדר להיות מעוצב בדיוק כמו חדר בית מלון עם כל האביזרים שמצאו בבית מלון. אם נושא החדר הוא הימלטות מתא מאסר תצטרכו ציוד אחר לגמרי. דבר אחד שהוא חובה בכל חדר בריחה הוא מערכת שמע לצורך אפקטים קוליים ומוזיקה המתאימה לקונספט, אתם ממש רוצים להעניק לקהל חוויה כאילו הם בתוך משחק מחשב.
  • ציוד כללי - קחו בחשבון דלפק קבלה ופינת ישיבה לקהל שמגיע, לא תמיד ניתן להיכנס לחדר באופן מידי ולכן חשוב לספק להם מקום נוח ונעים לשבת ולחכות. זכרו שמדובר במקום בילוי והחוויה הנעימה היא מה שחשוב. במסגרת הציוד הכללי תצטרכו:
    כיסאות או כורסאות נוחות לישיבה / המתנה.
    2. מחשב וציוד משרדי כללי.
    3. מצלמות אבטחה על מנת לעקוב אחר המתרחש.

סיכום

פתיחת חדר בריחה יכולה להיות עסק טוב אך מדובר בהשקעה יחסית גבוהה, בעיקר בגלל העובדה שצריך לפחות שני חדרים על מנת להצדיק את העסק מבחינה כלכלית. זהו שוק חדש יחסית וכרגע מאוד טרנדי, לכן עדיין קשה להעריך היכן השוק יתאזן מבחינת ההיצע והביקוש. הבידול התחרותי מתבטא בעיקר בקונספט של החדר, לכן באמת צריך סיפור טוב עם אתגר ועיצוב שמשאיר את כולם פעורי פה.

חשוב מאוד להיות ערניים לביקורת של הקהל כפי שהיא מתבטאת במדיות שונות, כמו למשל ברשתות חברתיות או באתרים המדרגים את חדרי הבריחה. ביקורות חיוביות מלקוחות מרוצים יכולות להביא קהל אפילו ממרחקים, ביקורת שליליות יבריחו לקוחות.

מומלץ מאוד להזמין מכרים או אפילו את הציבור הרחב לכמה סיבובי הרצה בהם תפעילו את החדר ללא תשלום, בטרם הפתיחה הרשמית. כך תוכלו לקבל פידבק לגבי החדר, רמת הקושי והזמן הממוצע הנדרש לפתרון החדר. כך תוכלו לשפר במידת הצורך, לגלות בעיות וכו. זה יסייע לכם להיות יותר מוכנים לקבלת הקהל.

 

האם המדריך הועיל לך?

(0 הצבעות, ממוצע 0 מתוך 5 כוכבים)

עוד כתבות בנושא

 

מצאתם טעות? מעוניינים להוסיף מהידע המקצועי שלכם? לחצו כאן!

 

 

לכל המדריכים >

 

הוסף תגובה חדשה

חובה למלא את כל השדות ולפתור את התרגיל.
= 7 + 3

תגובתך התקבלה, ותפורסם בכפוף לשיקולי העורך.

 
{{commentsList.length-$index}}
תמונת המשתמש
{{item.user_name}}
{{item.c_title}}
{{item.c_content}}
{{item.created_at}}