איך לפתוח חברת ניקיון בישראל?

{{commentsList.length}}
התראות במייל
{{msg}}

לפני שאתה מחליט לפתוח חברה לניקיון עסקים כדאי שתדע כמה עובדות על השוק בישראל, ועל הדרכים לאיתור לקוחות חדשים, הכניסה לענף הניקוי אינה דורשת השקעה כספית גבוהה, אך ישנם מספר דברים שכדאי להכיר היכנס למדריך וגלה בעצמך.

  • תוכן העניינים:
מחפש עסק לקנייה או להשקעה?

הירשם עכשיו לסוכן המציאות שימצא עבורך את העסק המושלם חינם!

השוק המקומי והגדרת הלקוחות

שוק חברות הניקיון בישראל מתחלק לפי שני מאפיינים מרכזיים, חברות ניקיון הפונות אל המגזר העסקי והמוסדי, לצד חברות הפונות אל המגזר הביתי. חברות הניקיון הפונות אל המגזר העסקי פונות אל מוסדות וארגונים גדולים כמו למשל בתי חולים, מרכזי קניות, שדות תעופה, בנייני משרדים וכו. חברות הניקיון מציעות למקומות אלו שירותי ניקיון שוטפים על בסיס יום יומי. לעומתן חברות הניקיון הפונות אל המגזר הביתי מעניקות בדרך כלל שירותי ניקיון מיוחדים, כמו למשל ניקוי ספות, ניקוי וילונות, ניקוי שטיחים, ניקוי יסודי בקבלת מפתח, מדובר בד"כ על שירותים שאינם נחשבים לפעולות ניקיון שוטפות.

במדריך זה נתייחס אל הסוג העסקי של החברות, אלו אשר פונות למגזר העסקי והלקוחות המוסדיים. אך כמובן שחלק מהמידע עשוי להיות רלוונטי מאוד גם עבור מי שמתעניין בהקמת חברת ניקיון הפונה לצרכן הפרטי. ההבדלים יכולים להתבטא בהיקף ההשקעה, כמות העובדים, סוג הציוד ואמצעי השיווק של העסק.

ההשקעה הנמוכה הדרושה לצורך פתיחת חברת ניקיון וסף הכניסה הנמוך הם הסיבות בגינן קיימת תחרות גדולה בענף. בשוק זה ישנן מעל לכ-200 חברות ניקיון המעסיקות כ-45,000 אלף עובדים. רבים מהעובדים בחברות הניקיון הם עובדים זרים, נושא שתמיד נמצא תחת מחלוקת ציבורית, שינוי מדיניות ותלות בהחלטות ממשלה - דבר הגורם לחוסר יציבות. מספר החברות הרב מעיד על תחרות גדולה בענף. אך יחד עם זאת על פי ארגון חברות הניקיון בישראל הענף משווע לעובדים. בנוסף לסוגיית העובדים הזרים הענף מתמודד עם סוגיות שונות הקשורות לתנאי ההעסקה של העובדים ויוצרות זעזועים בענף.

שוק הלקוחות של חברות הניקיון כולל עסקים מסוג מסעדות, בתי קפה, בתי מלון, מרכזי קניות, קניונים, משרדי עסקים, משרדי ממשלה, מפעלי תעשייה, בתי קולנוע ועדי בתים וכמעט כל מקום ציבורי או עסקי בארץ. רבים מהלקוחות, בעיקר הגדולים, עובדים בעזרת מכרזים. עסקים אלו מעדיפים לפנות לחברות קבלניות אשר יספקו להן את שירותי הניקיון במקום להתעסק עם גיוס עובדים לניקיון, מודל האאוטסורסינג בדרך כלל יותר משתלם עבור הלקוחות (משמע העסקים השוכרים את שירותי חברות הניקיון).

חלקן של החברות העובדות בתחום מתמודדות עם סוגיות של עונתיות, בעיקר אלו אשר עובדות עם מסעדות ובתי מלון. בתקופות של תיירות רבה הן נהנות מביקוש רב יותר לעובדים וירידה בתקופות חלשות, דבר שמושפע בין היתר מהמצב הביטחוני.

במסגרת התחרות בענף יש לקחת בחשבון כי רבות מחברות הניקיון מציעות גם שירותי פוליש. כמו כן ישנן חברות המשלבות גם שירותי שמירה לצד עובדי הניקיון. חברות גדולות נהנות מיתרון כלכלי בשל גודלן, הן יכולות לנצל ביעילות יותר את משאביהן הלוגיסטיים.

חסם הכניסה העיקרי בענף זה הוא הצורך ברישוי. על פי החוק חברה המציעה שירותי ניקיון נזקקת לרישיון של קבלן שירות או קבלן כוח אדם הניתן מטעם משרד התמ“ת, רישיון אותו מקבלים לשנה ולאחר מכן יש לחדשו כל שנתיים. תהליך הרישוי עלול לקחת מספר חודשים ובין הדרישות שמעמיד משרדת התמ“ת ישנה הדרישה לערובה אשר תבטיח שהמעסיק ימלא את חובותיו כלפי העובדים, סכום אשר נקבע בהתאם להיקף העסק.

ענף הניקיונות מושפע מהפעילות הכלכלית במשק ונתון לגידול מתון התואם לגידול הטבעי של הכלכלה והאוכלוסייה. אך לפני שאתם נכנסים לתחום עליכם לשאול את עצמכם האם יש לכם את התכונות והנכונות לעבודה מסוג זה. עבודה זו דורשת יכולת להנעת עובדים, יכולת לשווק ולנהל משא ומתן וארגון לוגיסטי רב.

 

היקף ההשקעה הכספית וספקים

את ההשקעה ניתן לפרק ל 3 מרכיבים:

  • השקעה ראשונית - עיקר העבודה נעשית אצל הלקוח ולחברה אין צורך בתשתיות רבות מלבד משרד מינימלי לצורך אדמיניסטרציה. כמו כן אין צרוך במיקום מרכזי לצורך הפעילות ולכן ניתן להשכיר משרד זול שאינו נמצא במיקום מרכזי. ציוד הניקיון אינו נחשב לציוד יקר וההוצאה הגדולה ביותר על ציוד ניקיון היא השקעה במכונת פוליש אם ברצונכם לספק שירות זה. כמו כן תזדקקו לרכב לצורך איסוף העובדים.
  • השקעה בחומרי ניקיון - חברת ניקיון נזקקת לאספקה שוטפת של חומרי ניקיון, כמו למשל נוזל לניקוי רצפה או נוזל לניקוי אסלות. זוהי הוצאה שוטפת התלויה בהיקף הפעילות. תוכלו לרכוש חומרי ניקוי בהתאם להיקפי החוזים שתשיגו עם הלקוחות.
  • עובדים - החלק העיקרי של הוצאות חברת ניקיון הוא תשלומי השכר לעובדים. אמנם מדובר בכוח עבודה זול אך יש צורך בצוות גדול על מנת להעניק שירות ללקוחות.

ההשקעה הראשונית תהיה כדלהלן:

  • השכרת נכס המשמש כמשרד + מחסן – (לא חובה משרד) – כ-2,500 שקליים + מע"מ (כפול 12 חודשים) למחסן בשטח 30 מ"ר.
  • רכישת ציוד ניקיון – בין 1,000 שקליים לכ-15,000 שקליים תלוי בהיקף העסק.
  • שיווק ופרסום – 15,000 שקלים לשנה ראשונה לקידום ברשתות החברתיות ממוקד סביב האזור מגורים, חלוקה של פליירים בסביבת מגורים בטווח של 15 ק"מ.
  • עובדים – נשכרים במשכורת מינימום כ-5,500 שקליים לחודש
  • רכישת רכב להסעת העובדים ממקום למקום – כ-15,000 שקליים - רכב מסחרי (לא חדש)

סך כל הסכום להקמה ראשונית לשנה הראשונה לעסק מסוג חברת ניקיון: 60,000 שקלים.

 

היכן ניתן למצוא ספקים לציוד / חומרי ניקיון ומכרזים לחברות ניקיון בישראל?

ספק?! רוצה לפרסם כאן

לוח העסקים מונופולי

בשוק הישראלי תוכלו למצוא מספר ספקים לציוד ניקיון, חומרי ניקוי ולמכונות פוליש. למעשה את עיקר העבודה תוכלו לעשות בעזרת ספק אחד.

שלבים בפתיחת העסק – מה נדרש?

  1. התאגדות החברה - לצורך פתיחת חברת ניקיון תצטרכו להירשם כחברה (ניתן בהחלט להתחיל כעוסק מורשה, אך סוג העבודה ונושא הביטוחים / העובדים שווה יותר חברה בע"מ) ולבצע את כל ההליכים הבירוקרטיים מול רשויות המס, משרדי המע“מ והביטוח הלאומי.
  2. גיוס כוח אדם - חברת ניקיון דורשת צוות קטן לניהול ענייני האדמיניסטרציה, מכירות ושירות לקוחות ונהג לצורך שינוע העובדים למקומות העבודה. החלק המרכזי של מצבת כוח האדם הוא עובדי הניקיון עצמם.
  3. הדרכת עובדים - יש צורך בהדרכה בסיסית של העובדים לצורך ביצוע עבודות הניקיון. קחו בחשבון שמדובר בכוח אדם זול ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, אנשים מבוגרים, אנשים חסרי השכלה וכו‘. קחו בחשבון יתכן שתיתקלו בקשיי שפה.
  4. שכירת משרד עם מחסן - יש צורך במשרד ממנו תוכלו לנהל את העסק ולתת מענה ללקוחות. כפי שכבר ציינו קודם אין צורך במיקום מרכזי אך שימו לב שלצורך קבלת רישוי לחברת ניקיון לא ניתן להפעיל את המשרד בדירות מגורים ויש לוודא שישנה גישה לנכים. כמובן שתצטרכו מחסן להחזיק בו את חומרי הניקוי וציוד הניקוי.
  5. ביטוח - יש צורך בביטוח עבור העובדים למקרה שיפגעו בעבודתם וגם למקרה שיגרמו לנזק לגרום כלשהו.
  6. רכישת ציוד - יש לרכוש את הציוד הנדרש לצורך הפעילות המשרדית ועבודות הניקיון כמו גם חומרי ניקוי בהתאם להיקף הפעילות הצפויה. היתרון של ענף זה הוא שקל להשיג מהר אספקה במידת הצורך ואלו אינם מוצרים שמתקלקלים, ניתן להחזיק אותם במחסן זמן רב. שימו לה שהטרנדים היום הם למוצרים לא רעילים.
  7. פרסום ושיווק - יש צורך להשקיע בשיווק העסק. ככל הנראה תצטרכו לנקוט בגישה אקטיבית ולפנות לבעלי עסקים באזור הפעילות שלכם בטווח של 15 ק"מ (תלוי בגודל העסק) על מנת להציע את שירותכם. כמו כן תצטרכו להתמודד עם מכרזים. מומלץ להכין פרוספקט פרסומי אותו תוכלו להציג ללקוחות. חשוב להדגיש בו את היתרונות שלכם.
  8. מדים לעובדים - על מנת להעניק לעובדים מראה ייצוגי, יש להזמין מדים לעובדים עם לוגו החברה.
  9. הקמת אתר אינטרנט - אמנם אתר האינטרנט הוא אינו לב ליבה של הפעילות אך הוא יכול לסייע להשיג חשיפה ולהציג את הפנים הרציניות של העסק.

ביטוחים:

  1. ביטוח צד ג'.
  2. ביטוח חבות מעבידים.
  3. ביטוח לתכולה של העסקים – מפני נזקים.

**נוסף על כל האמור לעיל, מומלץ להתייעץ עם סוכן ביטוח באשר לביטוחים נוספים.

חברת ניקוי

רשימת ציוד

עיקר הציוד שתזדקקו לו הוא ציוד ניקיון אשר הוא ציוד יחסית זול. כמובן שתצטרכו לרכוש כמות מכל פרט, כמות התלויה במספר העובדים והיקף העבודה. מלבד ציוד הניקיון תזדקקו למעט ציוד עבור ניהול חברת הניקיון, להלן:

  • ציוד למשרד - שולחן עבודה עם עמדת מחשוב, טלפון, מדפסת וציוד משרדי בסיסי, ניתן לרכוש יד שנייה בחיפוש ציוד לעסקים.
  • ציוד ניקיון - מטאטאים, מגבים לרצפה ולחלונות, ידיות טלסקופיות למקומות גבוהים, דליים, מטליות, שואבי אבק, סמרטוטי רצפה, מכונת פוליש, מכונה לשטיפת רצפות, קרצ‘ר, עגלות שירות
  • חומרי ניקוי - נוזל לניקוי חלונות, נוזל לניקוי רצפות, חומרי פוליש, חומר לניקוי חדרי שירותים
  • מדים לעובדים - חשוב להזמין מדים המתאימים לעובדי ניקיון ולוודא שהעובדים יגיעו לעבודה עם מדים נקיים. ישנם ספקים המציעים שירותי ליסינג הכוללים שירותי כביסה.
  • רכב - יש צורך ברכב איסוף בעזרתו תוכלו לשנע את העובדים אל אתרי העבודה, כמו כן להוביל באמצעות הרכב את ציוד הניקיון וחומרי הניקוי.

יתכן שגם תזדקקו למערך טלפונים על מנת לתקשר עם עובדים או אחראי משמרת במהלך העבודה באתרים השונים.

** ניקוי בגובה - לקוחות גדולים, בעיקר בנייני משרדים, עשויים להזדקק לעבודות ניקיון בסנפלינג. זהו תחום מומחיות בפני עצמו הדורש ציוד מיוחד והכשרת העובדים לעבודה בגובה, הכשרה הדורשת ריענון תקופתי. אם אין לכם רקע בנושא מוטב לוותר או לחתור לשיתופי פעולה עם חברות המבצעות ניקיון בסנפלינג.

 

סיכום

לצורך הקמת חברת ניקיון לא נדרשת השקעה כספית גדולה לצורך ההקמה הראשונית. מבחינת ההוצאות השוטפות עלויות כוח האדם צפויות להיות ההוצאה העיקרית. חשוב שתהיו מודעים שבתחום זה ישנה תחלופה גבוהה של כוח אדם וטיפול בגיוס עובדים צפוי להיות עניין שבשגרה.

עוד נקודה שבה תצטרכו להשקיע הרבה אנרגיה היא בגיוס לקוחות עבור העסק. לצורך כך תצטרכו לפנות לעסקים ומוסדות ולהציע להם את שירותיכם. נדרשים כאן כישורי שיווק אישי ויכולת שכנוע מכיוון שלקהל הלקוחות שלכם ישנן הרבה אלטרנטיבות. במידה ותחתמו על חוזה גדול תוכלו להגדיל את כמות העובדים. מומלץ לחפש אחר מכרזים לשירותי ניקיון, תוכלו לחפש באתר האינטרנט של מנהל הרכש הממשלתי, אתר האינטרנט של החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי, או אתרי אינטרנט המרכזים מכרזים בתחומים שונים (תוכלו בקלות למצוא בגוגל מספר אתרים).

עוד היטב חשוב של העבודה הוא שעות העבודה. עסקים רבים דורשים עובדי ניקיון לעבודה בתום שעות הפעילות של העסק, כמו כן ישנם. עסקים כמו בתי מלון אשר נזקקים לשירות 24 שעות ביממה. אם זה המצב תאלצו להיערך למתן שירות גם מעבר לשעות העבודה המקובלות.

חשוב להקפיד על אמינות וסטנדרטים מקצועיים. הדבר כולל הגדרת נהלי עבודה ברורים בהתאם לדרישות הלקוח ועמידה ביעדים. היו קשובים ללקוחות, נסו להבין מהן הבעיות איתם עם מתמודדים בעבודה מול קבלני ניקיון ומהן הציפיות שלהם.

 

האם המדריך הועיל לך?

(0 הצבעות, ממוצע 0 מתוך 5 כוכבים)

עוד כתבות בנושא

 

מצאתם טעות? מעוניינים להוסיף מהידע המקצועי שלכם? לחצו כאן!

 

 

לכל המדריכים >

 

הוסף תגובה חדשה

חובה למלא את כל השדות ולפתור את התרגיל.
= 4 + 4

תגובתך התקבלה, ותפורסם בכפוף לשיקולי העורך.

 
{{commentsList.length-$index}}
תמונת המשתמש
{{item.user_name}}
{{item.c_title}}
{{item.c_content}}
{{item.created_at}}