איך לפתוח גלידרייה בישראל?

{{commentsList.length}}
התראות במייל
{{msg}}

שוק הגלידריות בצמיחה, ואין זה פלא שיזמים רבים מביעים את עניינם בהקמת עסק מסוג גלידרייה. רוצה לפתוח גלידרייה? להלן המדריך המלא להקמת גלידריה בישראל

הצטרף להצלחה של jetlek - הפוך לבעל סניף
  • תוכן העניינים:
מחפש עסק לקנייה או להשקעה?

הירשם עכשיו לסוכן המציאות שימצא עבורך את העסק המושלם חינם!

מאפיינים כלליים וסקירה של שוק הגלידריות בישראל

זה קר, מנחם ומתוק. נכון לשנת 2018, שוק הגלידריות בצמיחה. זהו ענף המגלגל כשני מיליארד שקל בשנה, ואין זה פלא שיזמים רבים מביעים את עניינם בו. הצריכה העיקרית של גלידות בקרב תושבי ישראל מתבצעת מחוץ לבית, והיא נחלקת לשניים:

  1. קנייה ואכילה של גלידה "על מקל" – גלידות ארוזות במגוון סוגים שונים, שלמעשה מסופקות ארוזות ונמכרות במקפיאים במגוון בתי עסק, כגון קיוסקים, בתי קפה, חופים, קפיטריות, מכונות אוטומטיות וחנויות נוחות.
  2. אימפולס (גלידה במשקל) – גלידה שלעיתים מתבצעת בהכנה במטבח בית העסק ומוצעת למכירה בכ-800 גלידריות שונות אשר ממוקמות בקניונים ובחנויות בכל רחבי הארץ.

החברות הגדולות (השוק מרוכז מאוד ונשלט על ידי שתיים או שלוש חברות) משלשלות לכיסן כשני שלישים מהמחזור השנתי. המשמעות היא שהנתח שנשאר לגלידריות הפרטיות ולרשתות עומד למעשה על כ-600 מיליון שקלים בשנה, ומפה נובעת התחרות בין הגלידריות. הרווחיות פר מנת גלידה נחשבת לגבוהה בתחום המזון, וזאת בשל העלות הנמוכה של חומרי הגלם.

הצמיחה האמיתית בשוק הגלידות לשנת 2017 מגיעה דווקא מהצריכה של הגלידות הטבעוניות. הסיבה אולי מפתיעה – מחקר שבוצע על ידי אוניברסיטה בחו"ל מזהה עלייה באוכלוסייה הרגישה ללקטוז בד בבד עם עלייה במספר הטבעונים.

העסק מוגדר "עונתי", אך בארצנו הקטנטונת והחמה, עונת הקיץ ארוכה מהרגיל, מה שמשאיר לבעלי העסקים כתשעה חודשים בשנה לפעול ולמקסם רווחים לעסק. בעונת החורף מתפנים לשיפוץ, לשדרוג הציוד, ובעצם לכל הדברים שלא הספקנו להתפנות אליהם בעיצומו של הקיץ. חלק נכבד מהרווחים מגיע מהתוספות הנמכרות מלבד הגלידה, כמו למשל ופל בלגי, פנקייק צרפתי, אייס, והטרנד האחרון – "קינוחים". לרוב מדובר על "מוצר מדף" שאופן ההכנה שלו פשוט וקל מאוד. הדבר אינו דורש מאמץ רב, והרווח גבוה ומושך קהל צעיר בשעות הערב למפגשים או סתם להתפנקות.

לאחרונה צמחו קונספטים רבים לגלידריות, החל מאלו ממוקדות הטעם וההכנה במקום – גלידרייה קלסית – ועד שילוב של טרנדים שונים, כמו ופל בועות, גלידה בביסקוויט, גלידת שלג שהגיעה מקוריאה הדרומית וגלידה תאילנדית. תחום הגלידריות אינו מפסיק להפתיע ולחדש לנו. האהבה המתוקה, המנחמת, תמיד תהיה שם לאחות שברון לב, לחגוג, להתפנק או סתם לקנח במשהו טעים ומתוק.

 

היקף ההשקעה הכספית והספקים

ההשקעה הכספית הראשונית היא על הציוד לגלידרייה, על שיפוץ המקום, על פרסום ועל עיצוב פנים. חשוב להשקיע בציוד חדש (יתרון בתפעול, בהדרכה וכן באחריות) אשר יהיה הן איכותי והן עיצובי. בתחום הגלידריות, ספקי חומרי הגלם והמכשור לייצור ולמכירת גלידה, וכן חומרי הגלם ומוצרים נוספים כגון גביעי גלידה, כלים חד-פעמיים, מגוון אריזות ומתקנים לייצור הגלידה, יעניקו לך הכשרה חינם תמורת התחייבות לרכישה מהם. חשוב לדעת כי המקפיאים לתצוגת הגלידות היפות והיקרות הם בדרך כלל מתוצרת איטליה. על פי רוב מדובר על מקפיאים ל-16 טעמים, שמחירם עומד על כ-40,000 שקלים ליחידה. בעלי הניסיון והוותיקים יגידו שההוצאה משתלמת. בעלי עסקים שרק פותחים יעדיפו לרכוש מוצר סיני בשליש המחיר. ספקי ציוד לגלידריות נפתחים בדומה לגלידריות, שכן הביקוש הרב יוצר מקום לתחרות.

איכות הציוד משפיעה על איכות המוצר, ובהתאם לכך על מחירו לצרכן. מכאן שמומלץ לבחור את הטוב ביותר בהתאם לסוג הקהל אשר פוקד את העסק.

דוגמה: הרווח ממכירה של גלידה אמריקאית.

תפוקה של מכונה טובה עומדת על כ-400 מנות בשעה למנה בגביע (80 גרם).

נאמר שהמטרה שהצבתם לעצמכם עומדת על 100 מנות מינימום ליום.

עלות חומר הגלם: כ-0.85 ₪.

מכירה לצרכן: כ-5 ₪ (4.3 שקל לפני מע"מ).

רווח למנה: 3.45 ₪.

רווח חודשי ברוטו אם עמדתם ביעד של 100 מנות ביום – 9,660 ₪.

לזה תצטרכו לבצע הפחתה של שכירות, חשמל, ארנונה, בלאי, פרסום, עובדים – מה שאומר שהרווח הגולמי שלכם עומד על 60% מהרווח ברוטו. הדבר משאיר אתכם עם כ-6,000 ₪ רווח לאחר הוצאות.

המציאות שונה – היעד צריך להיות ממוצע של 60 מנות בשעה.

מכאן הרווחיות הרבה בתחום הגלידריות, גלידה אמריקאית היא תוספת נהדרת להגדלת הרווחיות בעסק. לזה מוסיפים פנקייק, ופל ועוד, וכן את המוצר המרכזי – גלידה במשקל – ונהנים מעסק האמור לספק רווחיות והכנסה מכובדת, בדרך כלל מדובר על החזר השקעה בתוך שנתיים, כמובן בהתאם לשטח ולמיקום העסק.

כדי לגרום לאנשים להיכנס למקום, יש להיעזר במעצב פנים בעל ניסיון בתכנון גלידריות. הידע והניסיון יעזרו לכם בשלבי ההקמה של העסק ויחסכו לכם טעויות של מתחילים. אין הדבר מחייב התייעצות עם מעצב פנים, אך ללא תכנון קפדני, כולל עמידה בתנאים של משרד הבריאות, ההשקעה תהפוך להוצאה!

זכרו! לא כל מנהל טוב יודע להרים קירות, ולא כל קבלן הוא מעצב פנים. שמרו 15% מהתקציב ליועצים; הם מהווים גורם מכריע המבסס את הביטחון בהשקעה הגדולה שלכם.

עיצוב גלידרייה
באדיבות משרד קלוד אדריכלים - גלידרייה מעוצבת

ההשקעה הראשונית תהיה כדלהלן:

  1. השכרת נכס מסחרי – 4,000 שקלים עד 15,000 שקלים (כפול 12 חודשים) לעסק בגודל מינימום 35–120 מ"ר, בהתאם לאזור ולמיקום – מחוץ לקניון או בתוכו.
  2. שיפוץ (קבלן) / תכנון / עיצוב פנים – 50,000–300,000 שקלים.
  3. חובה רישוי עסק – העסק טעון רישוי לפי פריט רישוי 4.2 ב' לפי הצו. העלות היא 8,000 שקלים עד 12,000 שקלים, תלוי בגודל העסק ובמיקומו.
  4. רכישת ציוד – מ-150,000 שקלים עד 350,000 שקלים.
  5. שיווק ופרסום – 30,000 שקלים עד 50,000 שקלים לשנה ראשונה לקידום ברשתות החברתיות / ניהול דף עסקי ב-Instagram וב-facebook + שילוט לעסק.

סך כל הסכום להקמה ראשונית לשנה הראשונה לעסק מסוג גלידרייה: 280,000 שקלים (כ-35 מ"ר).

**בגלידה אמריקאית מדובר על השקעה שונה, אשר יכולה להסתכם בשתי מכונות לגלידה אמריקאית (מנפחת) בשטח עסק של כ-25 מ"ר בעלות של 150,000 שקלים.

היכן ניתן למצוא ספקים לציוד ולחומרי גלם לגלידות?

מלווים בהצלחה עסקים לרישיון עסק

ייעוץ ראשוני חינם
קלוד. מומחים ברישוי עסקים

ספק?! רוצה לפרסם כאן

לוח העסקים מונופולי

שלבים בפתיחת העסק – מה נדרש?

כמו בכל פתיחת עסק, גם בעסקי הגלידות יש צורך בשלבים הרגילים של התאגדות ושל רישום ברשויות המס והביטוח הלאומי. הדרך המהירה והטובה ביותר לעשות זאת היא יועץ מס, קל וחומר לאדם שאינו מבין בחשבונאות, כדי שזה יוכל לשים את מבטחו בידי אדם מקצועי אשר הוא סומך עליו. נכנסתם לתחום של העצמאים? לא הרבה זוכים בכרטיס המיוחד הזה, אבל לכרטיס זה יש השלכות רבות שלא כדאי להפחית בערכן. בעולם העצמאים אין ימי חופשה או מחלה, ואין להשמיע בו את המשפט "אין לי כוח לקום בבוקר, אשלח הודעה". כאן, אם לא קמתם – לא הרווחתם. המשכורת אינה ממתינה לכם. תצטרכו לעבוד בשבילה, ונוסף על כך לנהל עובדים, לקבל החלטות ולהתמודד עם קשיים חדשים מדי שבוע בשבוע. אשר על כן, אנו ממליצים לכם לעשות מספר ביטוחים (ביטוח תאונות אישיות לכם ולילדים, ביטוח אובדן כושר עבודה, ביטוח חיים ופנסיה) הן לכם והן לבני משפחתכם. הרציונל לכך הוא שתתרגלו להכנסה אחרת מהמקובל, תיהנו מהחיים הטובים, ובמקרים מסוימים הביטוחים יספקו לכם את הגב הכלכלי לחזור לעצמכם במהירות.

הכשרה – כעסק הדורש מבעל העסק ידע בתחום וברמה המקצועית על מנת לתת דוגמה לשאר העובדים והשירותים המוצעים בעסק, מומלץ לעבוד בגלידרייה מקומית כדי לקבל את הכלים לעבודה נכונה. הדבר מומלץ על פי רוב בתחומים לא מעטים. זמן ההכשרה קצר, ובתוך שלושה חודשים יש לכם את הכלים להקים עסק משלכם.

אין ספק שתחום הגלידריות קורץ לקהל הצעיר שרק מגיע לפתיחה חדשה בעירו, וכבר חולם את החלום המתוק להיות בעלים של גלידרייה חדשה ומעוצבת. תחום הגלידה דורש כושר ניהול נכון, תוך כדי מיקוד ויישום המטרות ומינוף העסק. לא כל אחד זכה לכישרונות הללו, ועל כן מוטב לשקול היטב בטרם הפתיחה.

להלן מספר שלבים חשובים בפתיחת גלידרייה צבעונית וממותגת:

  1. בחירת לוקיישן ככל שהמקום מרכזי יותר, יש בו יותר תנועה. האומנם?! הצעירים יגיעו לכל מקום שבו ירגישו כי "האווירה" נינוחה. השילוב של הטעם והשירות מנצחים בכל מחיר. למיקומים מחוץ לקניונים, וגם למעבר בין הקיץ לחורף תפקיד נכבד. עסקים אשר ממוקמים מחוץ לקניון מדווחים על ירידה של 55% במחזורים בעונות החורף, לעומת ירידה של כ-24% בלבד לדוכנים הממוקמים בתוך קניונים.
  2. עיצוב פנים ומיתוג הגלידרייה האם לשם יש משמעות? ודאי, אז כדאי שהוא יהיה קליט ומקורי. אם חשבתם על משהו כמו "מלך הגלידה" – אז לא! בעידן שלנו הצעירים מתייגים את עצמם ומצטלמים עם המנות. השם של העסק צריך להופיע בכל מקום אפשרי למיתוג העסק; העיצוב הפנימי צריך להיות מיוחד ושונה ובעל קונספט העולה על המתחרים; צריכה להיות סיבה טובה לצאת סתם כך מהבית כדי לאכול גלידה.
  3. רישוי עסקים – כמה שנושא זה הוא חשוב! נפרט על כך בהמשך.
  4. עובדים – העובדים הם מרכיב חשוב בכל עסק, ובעסקי הגלידריות – ככל שהעובדים יהיו צעירים יותר, כך מוטב. תקופת ההכשרה של עובד בגלידרייה עומדת על כשבוע, והשכר נקבע על פי הגיל. ככל שהעובד צעיר יותר (וממילא נמרץ יותר) אתם משלמים פחות.
  5. שיווק ותחרות – השוק תחרותי במיוחד בעונת הקיץ הלוהטת ובשעות שלאחר הים בשבתות ובחגים. אל תאכזבו אף לקוח. יש מספיק תחליפים באזור, אז שמרו על מחירים הוגנים. כאן חשוב לציין שגלידרייה כשרה מתאימה לדוכנים בקניונים יותר מאשר באזורים מסחריים.

רישוי עסקים: זהו עסק הטעון רישוי 4.2ב', מה שאומר שהוא מחייב הגשה של בקשה לרישיון עסק לגלידרייה לרשות המקומית. להלן מספר דגשים שחשוב לקרוא ולתת עליהם את הדעת. זכרו, ללא רישיון עסק אתם צפויים לקנסות ולהליכים משפטיים ממושכים מול הרשות המוניציפלית:

  1. חובה להגיש בקשה לרישיון עסק על פי צו רישוי העסקים 2013.
  2. מומלץ להיעזר באדריכל רישוי בליווי מלא.
  3. בדיקת היתכנות – יש לבדוק את הנכס מבחינת ייעוד (תב"ע) וחוק תכנון בנייה, וזאת על מנת להימנע מהליך בירוקרטי ארוך.
  4. נגישות – על פי חוק השוויון לבעלי מוגבלויות, אם תהיו חלק מרשת החוק מאלץ אתכם להשתמש בעזרים נוספים כחלק מקו מנחה לרשתות.
  5. תכנון העסק על פי תקנות משרד הבריאות – לתכנון חד-כיווני ולחלוקה למדורים ולשטחים בעסק.

 

הקמת גלידרייה

רשימת הציוד הבסיסית להקמת גלידרייה (מהעיקרי למשני):

  1. מכונת גלידה
  2. שוק פריז (עבור גלידה גבוהה בתצוגה)
  3. מקפיא שוכב
  4. מקרר עומד
  5. מכונת קרפ צרפתי – שני ראשים
  6. מכשיר לוופל בלגי
  7. מכונת ברד / אייס
  8. מכונת גלידה תאילנדית
  9. מקפיא לתצוגת גלידות
  10. מקפיא לתצוגת פרוזן יוגורט
  11. מקרר לקינוחים
  12. מכונה לקצפת
  13. מכונה לגלידה אמריקאית
  14. מכונת קפה
  15. פרוזן
  16. ציוד משלים (קופה, שולחנות, כיסאות וכולי)

עבור גלידריה אמריקאית נדרש:

  • שתי מכונות גלידה אמריקאית איכותיות (6 ראשים)
  • מקפיא שוכב
  • מקפיא תצוגה לפרוזן יוגורט

 

לסיכום

אין הרגשה טובה יותר מעסק מוצלח. ליזם, ניהול עסקי הגלידריות יכול בהחלט לשמש בתור עסק ראשון. ההתנסות בניהול העסק והעובדים מאפשרת לך להכיר את עולם העצמאים מבפנים ולהבין אם יש לך יכולות וכישרון להמשיך ולפתח את העסק, ואף לפתוח ולפתח את הדבר הגדול הבא.

זה נכון שקיימת אפשרות להקים גלידרייה מסוג גלידה אמריקאית. ההשקעה בעסק אינה גבוהה יחסית (כ-150 אלף שקלים), והרווחים הם הלוא טובים, אלא שלשם הגעה למטרה נדרשת עבודה רבה של בעל העסק לדחוף קדימה, וכן שילוב יכולות, כגון פרסום, שיווק וניהול. הדרך בהתחלה היא קשה, ומשקר מי שמספר אחרת. הוא פשוט לא רוצה לספר לכם על הדרך שהוא עבר ושגם אתם תעברו אם תחליטו לקפוץ למים הקפואים (תרתי משמע) ולהתנסות בהקמת עסק מסוג גלידרייה. התחום עדיין פונה ליזמים רציניים המביאים מותגים מחו"ל על מנת לבסס תרבות חדשה של צריכת גלידה בארץ. פה מדובר כאמור על השקעה גבוהה מהרגיל. ככלל, חשוב להביא בחשבון שאם ברצונכם לבחור בדרך של גלידרייה מרשת על בסיס זיכיון, הרי שמדובר כאן בהשקעה בסדר גודל של כחצי מיליון שקלים לסניף בגודל של 100 מ"ר. זכרו כי מדובר על נתח רווחים גבוה, כך שכאשר המוצר מחזיק מעמד בשנתיים הראשונות, הסיכוי שאתם בדרך הנכונה הוא גבוה.

 

האם המדריך הועיל לך?

(0 הצבעות, ממוצע 0 מתוך 5 כוכבים)

עוד כתבות בנושא

 

מצאתם טעות? מעוניינים להוסיף מהידע המקצועי שלכם? לחצו כאן!

 

 

לכל המדריכים >

 

הוסף תגובה חדשה

חובה למלא את כל השדות ולפתור את התרגיל.
= 8 + 6

תגובתך התקבלה, ותפורסם בכפוף לשיקולי העורך.

 
{{commentsList.length-$index}}
תמונת המשתמש
{{item.user_name}}
{{item.c_title}}
{{item.c_content}}
{{item.created_at}}