אשראי חוץ־בנקאי לעסקים קטנים ובינוניים: גדילה של 30% בשנה

היקף שוק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים עומד היום על כ־282 מיליארד ש"ח. אמנם המוסדיים מחזיקים ברוב השוק, אבל גופי האשראי החוץ־בנקאיים מחזיקים בנתח של כ־4 מיליארד ש"ח שגדל באחרונה בשיעור דו־ספרתי

 
"בנק ישראל, ירושלים״. נקודה. צילום: דוברות בנק ישראל

 

{{msg}}

אחד מהסימנים הברורים לכך ששוק האשראי מסמן מטרה חדשה באחרונה: העסקים הקטנים והבינוניים – הוא ריבוי הפרסומות מטעם הבנקים הפונות לבעלי ובעלות העסקים בפריים טיים בהפסקות המתמשכות בין "חתונה ממבט ראשון" ו"מאסטר שף" עונה 8. השולטים בשוק האשראי הישראלי, הבנקים וחברות האשראי, התבייתו עד למשבר הסאב־פריים ב־2008 על חברות גדולות. לאחר מכן האשראי הצרכני זכה במרב תשומת הלב וכיום המגזר העסקי השלים קמבאק, כאשר הפעם המטרה של המוסדיים היא העסקים הקטנים והבינוניים. לפי סקר עסקים 2018 של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה קיימים כיום כ־540 אלף עסקים במשק הישראלי, רובם עסקים עצמאים או עסקים זעירים בגודל של עד חמישה מועסקים.

שוק של כ־282 מיליארד שקלים

שוק האשראי החוץ־בנקאי עבור העסקים הקטנים והבינוניים עומד על 3.8 מיליארד שקלים, נכון לרבעון השלישי של 2018. מול שוק אשראי לעסקים קטנים ובינוניים של כ־282 מיליארד שקלים, שבו המערכת הבנקאית היא השולטת הכמעט בלעדית (עם אחיזה קטנה יחסית של חברות כרטיסי האשראי), הנתח של החברות החוץ־בנקאיות נראה על פניו זעום. אולם תיק האשראי של חברות האשראי החוץ־בנקאי צמח בכ־30% בשנה האחרונה, ביחס לשנה שקדמה לה. גם חברות כרטיסי האשראי מציבות כמטרה את הגדלת הנתח שלהן בשוק הנ"ל, ולהלן תחרות ערה.

כזכור, החוק להגברת התחרות ולצמצום הריכוזיות בשוק הבנקאות בישראל, שאושר בכנסת בינואר 2017, קובע כי הבנקים יוותרו על בעלותם על שתיים מחברות כרטיסי האשראי – לאומי קארד וישראכרט, שמטרגטות את העסקים הקטנים, מנוע הצמיחה שלהן בעידן פוסט־החיבור־לבנקים. לדעת עו"ד דרור שטרום, ראש הוועדה להגברת התחרותיות בשירותים בנקאיים ופיננסיים נפוצים, אין גורם שבאמת יאכוף את המגבלות בחוק, "ולכן לא אתפלא אם הבנקים הגדולים, שרק מחפשים איך להפחית את התחרות ולפגוע ברפורמה... יפגעו בחברות כרטיסי האשראי המופרדות".

נסיקת מתן האשראי החוץ־בנקאי
אילוסטרציה צילום: Bruce Mars/Pexels

אם כך, בזמן ששוק האשראי מתפתח והמדינה מעודדת תחרות מהכיוון החוץ־בנקאי (ראו חוק האשראי בהמשך), לא מפתיע ששבע חברות אשראי חוץ־בנקאי נסחרות כיום בבורסה: נאוי גרופ (שווי שוק של 626 מיליון שקלים), פנינסולה (שווי שוק של 252 מיליון שקלים), אופל באלאנס, אס אר אקורד, אורשי, שוהם ביזנס ואינסוליין. תיקי האשראי של חברות אלה רושמים באחרונה צמיחה נאה, בהכנסות וברווחים, ובשיעור דו־ספרתי.

תחום לוהט

שוק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים מגלגל מחזורים שנתיים של 500-5 מיליון שקלים ללקוח. חברות האשראי החוץ־בנקאי, המפוקחות כיום על ידי רשות שוק ההון, מתמחות גם בעסקות ניכיון צ'קים – תחום שנשלט אף הוא בידי המערכת הבנקאית. איך השיטה עובדת? בתי העסק מקבלים צ'קים דחויים מלקוחות תמורת שירותיהם או מוצריהם. העסקים מעבירים את הצ'קים לחברות אשראי חוץ־בנקאי כדי שיוכלו לשלם לספקים ולעובדים שלהם. החברות הללו לרוב ממירות את ההמחאות למזומן בניכוי עמלה שמגלמת ריבית בגין קבלת הכסף מוקדם יותר וכמובן הסיכון שהצ'ק יחזור.

על מנת לקבל יותר לגיטימציה בשוק האשראי, חברות האשראי החוץ־בנקאי מגייסות בכירים מהמערכת הבנקאית המכהנים בוועדות האשראי שלהן. נוסיף לכך את תיאבון הסיכון הבולט של השחקניות החוץ־בנקאיות לעומת זה של המערכת הבנקאית שדוחה לא מעט בקשות אשראי של עסקים קטנים ובינוניים (המוצאות "בית חם" בחברות האשראי החוץ־בנקאי), והרי לכם קווים לדמותו של תחום הצובר פופולריות משמעותית בשנים האחרונות. התחום כל כך פופולרי שאפילו חברות הביטוח שואפות להניח עליו טלפיים.

על מנת לקבל יותר לגיטימציה בשוק האשראי, חברות האשראי החוץ־בנקאי מגייסות בכירים מהמערכת הבנקאית המכהנים בוועדות האשראי שלהן. נוסיף לכך את תיאבון הסיכון הבולט של השחקניות החוץ־בנקאיות לעומת זה של המערכת הבנקאית שדוחה לא מעט בקשות אשראי של עסקים קטנים ובינוניים (המוצאות 'בית חם' בחברות האשראי החוץ־בנקאי), והרי לכם קווים לדמותו של תחום הצובר פופולריות משמעותית בשנים האחרונות. התחום כל כך פופולרי שאפילו חברות הביטוח שואפות להניח עליו טלפיים

"מתן הלוואות ישירות מהגופים המוסדיים למגזר העסקי ולמשקי הבית כאחוז מהתוצר בישראל גבוה בהשוואה בינלאומית, ובשנים האחרונות הוא עלה עלייה חדה", כך נכתב בדו"ח בנק ישראל לשנת 2018 שפורסם במרץ האחרון תחת הכותרת "מעבר של המגזר העסקי מחוב בנקאי לחוב מהגופים המוסדיים: נגישות האשראי לחברות".

מהו חוק האשראי?

באמצעות חוק נתוני אשראי (התשע"ו-2016), שנכנס לתוקף באפריל האחרון, משיק בנק ישראל מערכת המורכבת ממאגר נתוני אשראי מרכזי שיעמוד לרשות נותני האשראי בשוק (מהמערכת הבנקאית או החוץ־בנקאית). המערכת העתידית למעשה תאפשר הגברת תחרות בשוק האשראי על ידי הנגשת מידע רחב יותר לנותני האשראי בבואם להעריך את רמת סיכון האשראי של לקוחות פוטנציאליים, ויגביר את יכולת מעבר הלקוחות בין גופי מתן האשראי השונים.

"הגברת התחרות בשוק האשראי צפויה להוביל למתן תנאי הלוואה טובים יותר, בפרט לבעלי עסקים קטנים ובינוניים", אומרת היועצת המשפטית ומנהלת רגולציה של להב – ארגון העצמאים והעסקים הקטנים והבינוניים, עו"ד מורן אוריה־ספקטור. "המערכת החדשה אמורה לשנות את כללי המשחק מבחינת העסקים הקטנים".

האם הכתבה הועילה לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  בעלי עסק  בעלי עסקים  חובות לספקים  חובות לעסק  עסק במשבר  עסק ותיק  פורטל העסקים  פותח עסק  פתיחת עסק חדש  תכנית עסקית