אי־קומרס: מנוע הצמיחה הבא למכולת השכונתית והסופרמרקט

לא סתם רשתות הקמעונאות הגדולות בארצות הברית השקיעו כ־28 מיליארד דולר בסחר אלקטרוני מאז אמצע 2017. וגם: מחקר מעניין של חברת אוטומציה ישראלית בינלאומית

 
צילום: Joshua Rawson-Harris/Unsplash

 

{{msg}}

2018 היתה השנה שבה קניות מכולת מקוונות עברו מניסוי שהגיש שירות לקהל נישה לעסק רציני עם פוטנציאל אמיתי להשפיע על השורה התחתונה של קמעונאיות מוצרי המכולת המובילות בארצות הברית.

עדיין חלק קטן משוק מוצרי המכולת האמריקאית – המוערך כולו בכטריליון דולר – כולל מכירות מקוונות של מזון, משקאות, משחת שיניים ומוצרי צריכה ארוזים (מצ"א) אחרים צומח הרבה יותר מהר מאשר מכירות לא מקוונות, שנותרו ללא שינוי יחסי. לדוגמה, מכירות מצ"א מקוונות גדלו ב־29% במהלך 52 השבועות שהסתיימו ב־25 באוגוסט, זאת לעומת צמיחה של 2.6% בכל שוק המצ"א, כך לפי נתוני נילסן הולדינגס פי.אל.סי וחברת מחקר המסחר האלקטרוני רקוטן אינטליג'נס.

על פי דו"ח שפורסם לאחרונה על ידי קומונסנס רובוטיקס הישראלית הבינלאומית – חברה המפתחת רובוטים זעירים ותוכנות לניהול מחסנים חכמים קטנים במרכזי הערים, צמיחה מהירה מקוונת הובילה את הקמעונאים הגדולים להשקיע יותר מ־28 מיליארד דולר ביכולות המסחר האלקטרוני במהלך 18 החודשים האחרונים. מתברר כי רוב הכסף הזה הוצא על ידי קמעונאים גדולים כדי לתמוך בזינוק של שירות איסוף עצמי בחנות ומשלוח עד הבית באותו יום, או לרכישות המשכללות שירותים אלה, כדוגמת רכישת Whole Foods Market Inc. בידי אמזון תמורת 13.7 מיליארד דולר, ורכישת שירות משלוחי האינסטנט Shift על ידי ענקית הקמעונות טרגט ב־550 מיליון דולר.

התוצאה נטו של השקעות אלה היוותה דחיפה משמעותית ליכולת הרב־ערוצית של סוחרים. קמעונאים גדולים בתחום מוצרי המכולת, כגון אהול דלייז ארה"ב, אלברטסונס, קרוגר, וולמרט וטרגט, הגדילו בשנה שעברה את מספר מיקומי האיסוף בחנות בכ־230% לכ־5,800 מיקומים בדצמבר (לעומת 2,451 בינואר), טוענים בקומונסנס רובוטיקס. בסוף 2018, קמעונאים גדולים הציעו משלוחי מכולת תוך יום ב־483 מטרופולינים בארצות הברית (לעומת 89 בינואר) – עלייה נוספת של 443% מתחילת השנה.

אתר ענקית הקמעונות האמריקאית טרגט
צילום מסך מתוך אתר ענקית הקמעונות האמריקאית טרגט

לפי הדו"ח, מעל ל־300 שיתופי הפעולה בין ענקיות הקמעונאות לבין שירות המשלוחים באותו היום מבוסס האפליקציה של אינסטכרט (Instacart) מנגישים את השירות לכ־80% ממשקי הבית בארצות הברית, ובכך הפך אותו למיינסטרים במהלך 2018.

קמעונאי מזון משקיעים במסחר אלקטרוני מאותן הסיבות של קמעונאים אחרים: לרכוש ולשמור על לקוחות מול תחרות מצד אמזון ועמיתיהם. אם קמעונאי מסוים מוכר מצרכים באופן מקוון באזור המשותף למקונאי מקביל, די ברור שהאחרון יפסיד עסקים. הראשון שמציג את מרכולתו באי־קומרס בשוק מקומי בדרך כלל מעוניין להרחיב את מעגל לקוחותיו, בעוד שהבאים אחריו באותו שוק עושים זאת כדי לשמר לקוחות קיימים.

הראשון שמציג את מרכולתו באי־קומרס בשוק מקומי בדרך כלל מעוניין להרחיב את מעגל לקוחותיו, בעוד שהבאים אחריו באותו שוק עושים זאת כדי לשמר לקוחות קיימים

2018 היתה שנה של התרחבות מהירה בתחום מכירת מוצרי מכולת באונליין, והשנה תיסגר ככל הנראה בסימן קמעונאים המשפרים את חווית המשתמש. לדברי בכירים בענף, אפשר להרגיש את הרף עולה, בזמן שמספר קמעונאים מזקקים את האפליקציות הניידות שלהם והופכים את חוויותיהם המקוונות ואת החנות לרציפות יותר.

על פי דו"ח שפורסם בפברואר השנה על ידי חברת הייעוץ הניהול ביין אנד קו (.Bain & Co) וגוגל, לחנוונים יש עדיין דרך ארוכה לעבור אם ברצונם לגרום לחוויה הרב־ערוצית שלהם להיות מספיק טובה לטעמם ולנוחותם של הצרכנים. בעוד ש־3% מההוצאות על מוצרי מכולת בארצות הברית מתרחשות היום ברשת, נתח השוק של המסחר האלקטרוני לפחות ישולש בעשור הבא אם החנוונים יתמודדו עם כמה אתגרים עכשוויים.

אחד הנושאים הללו הוא התפיסה; רק 42% מהמשתמשים בפעם הראשונה אמרו כי קניות במכולת מקוונת חוסכות זמן, על פי מחקר שנערך באוקטובר בקרב 8,000 קונים וקונות בארצות הברית. חוות דעת זו נוטה להשתנות אם הצרכנים יתמודדו עם הנוהג; 63% מאלה שקנו מוצרי מכולת באינטרנט שלוש פעמים אמרו כי קניות מכולת מקוונות חסכו להם זמן.

אם כן, האתגר העומד בפני קמעונאיות הוא למצוא דרכים לשכנע קונים להמשיך ולהזמין מצרכים ברשת. בעוד 25% מאותם צרכנים השתמשו בשירות מכולת מקוון בשנה האחרונה, 26% מאותם משתמשים, או 6% מכלל הצרכנים, מבצעים הזמנות מכולת מקוונות יותר מפעם בחודש.

עדיין, יש חדשות טובות לקמעונאיות מקוונות ולא מקוונות: לקוחותיהם נוטים להיות נאמנים. על פי הסקר של ביין אנד קו וגוגל, רק 17% מהצרכנים ניסו קמעונאית חדשה באזורם בשלושת החודשים האחרונים, ורק 25% צפויים לנסות קמעונאי חדש ביציאה שגרתית לקניית מצרכים. 75% מקוני המצרכים ברשת השתמשו בקמעונאית המקוונת הראשונה שניסו.

כאמור, שוק הקמעונאות המקוונת צומח במהירות. מוקדם יותר השנה, אנליסטים מחברת אינפומיישן ריסורסז אינק (IRI) פרסמו הערכות ולפיהן מכירות מקוונות של מחירי מוצרי צריכה ארוזים ברשת עלו ב־35.4% בשנת 2018. פריטים אלה הוגדרו כמוצרים יומיומיים הדורשים תחלופה גבוהה אצל מרבית הצרכנים, כגון מזון ארוז, משקאות, מוצרי טיפוח, תרופות ללא מרשם ושאר חומרים מתכלים. לפי הנתונים התברר שמכירות מקוונות היוו 11% מכלל המכירות הקמעונאיות של מוצרי צריכה ארוזים ו־64% מהגידול במכירות של מוצרי צריכה ארוזים בסך הכל (באופן מקוון ולא מקוון) בארצות הברית ב־2018.

מחירי מוצרים לא אכילים, במיוחד מוצרי טיפוח אישי וביתי, הם הגבוהים ביותר בקטגוריית מוצרי צריכה ארוזים ברשת. לפי IRI, ויטמינים, מזון ואספקה לחיות מחמד ומוצרי טיפוח לעור הם הפופולריים ביותר. ההגיון מאחורי בחירות אלה, טוען הדו"ח, הוא שאספקה ומזון לחיות מחמד ​לעתים קרובות פחות נוח לסחיבה, ושקניית ויטמינים קלה יותר לביצוע באינטרנט ולא בחנות בגלל הפונקציונליות הגבוהה המתקבלת מחיפוש מוצרים מתאימים לפי מילות מפתח.

גם כאשר הצרכנים אינם קונים מוצרי צריכה ארוזים באופן מקוון, האינטראקציות שלהם באינטרנט יכולות להשפיע על החלטות הקנייה שלהם. על פי דו"ח IRI עולה כי 46% מהנשאלים השיבו שהם יעברו למותג חדש אם יקראו סקירה רלוונטית ברשת. נתון זה היה גבוה באופן משמעותי בקרב בני ובנות דור ה־Y (56%) ודור ה־X (58%).

העתיד כבר כאן: האוטומציה נכנסת לענף הקמעונאות

ענקיות קמעונאות, כדוגמת אהול דלייז, וולמרט, קרוגר ואלברטסונס משקיעות יותר ויותר באוטומציה. בחירה, אריזה ומסירת הזמנות מצרכים מקוונות יכולות להסתכם לכדי משימה עתירת עבודה – ולכן יקרה. בדו"ח קומונסנס רובוטיקס מעריכים כי קמעונאים מפסידים כיום 15-5 דולר בכל הזמנת מצרכים מקוונת שנבחרה ידנית אם משקללים את כל עלויות העבודה, כולל הטבות לעובדים ומסים למשל.

אהול דלייז רחוקה מלהיות לבד במחויבותה לסחר אלקטרוני של מצרכים יומיומיים. בשנה האחרונה, וולמארט, קרוגר ואלברטסונס, המדורגות ראשונה, שנייה ושלישית בגודלן בארצות הברית בהתאמה, השקיעו רבות בפרויקטים של אוטומציה משלהן.

אתר ענקית הקמעונאות ההולנדית הבינלאומית אהול דלייז
צילום מסך מתוך אתר ענקית הקמעונאות ההולנדית הבינלאומית אהול דלייז

בוולמארט, למשל, בודקים מערכת רובוטית בחנות ששופצה באחרונה בסיילם, ניו המפשייר. המערכת פותחה בשיתוף עם הסטארט־אפ אלרט אינוביישן עבור החברה המפעילה 4,750 חנויות בפריסה ארצית.

קרוגר, המפעילה כ־2,800 חנויות ב־35 מדינות תחת יותר מ־20 שמות מותגים, חתמה בחודש מאי האחרון על הסכם לרכישת בעלות חלקית על אוקדו גרופ הבריטית העוסקת בניהול מחסנים אוטומטיים וטכנולוגיית משלוחים עד לבית הלקוח. מהלך זה ככל הנראה מתבטא בנתון מכירות של 392 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2018.

אלברטסונס, בעלת רשת של כ־2,300 חנויות, עבדה יחד עם טייקאוף טכנולוג'יז על מתקן אוטומטי העושה שימוש בבינה מלאכותית בכדי לקרוא הזמנות מקוונות של מצרכים, לאסוף את הפריטים ולמסור אותם לעובד של אלברטסונס באמצעות מערכת מכלים ומסועים. לאחר מכן העובד יכין את ההזמנה למשלוח ללקוח או לאיסוף. בדומה למדפי החנויות, המערכת תתחדש במוצרים מדי יום.

קמעונאים קטנים מתחילים למכור מצרכים אונליין

למרות אי יכולתם להשתוות לפעילות הארצית של הרשתות הגדולות, כמה קמעונאים קטנים עושים את צעדיהם הראשונים במסחר אלקטרוני, וטוב שכך, שכן אין סיבה אמיתית לוותר על ההזדמנות ולהישאר מאחור. בישראל עסקים קטנים משתמשים בפלטפורמות קיימות לטובת משלוחים בעלי פריסה רחבה יותר או חשיפת מוצריהם באפליקציות בעלות פרופיל גבוה, כדוגמת Wolt ו־Yellow.

מנוע הצמיחה הבא למכולת
צילום: Daria Volkova/Unsplash

קמעונאים קטנים יחסית, למשל, יכולים לבנות מאגר לקוחות נאמנים על ידי התמקדות במציאת דרכים להציע שירות לקוחות מעולה והיענות גבוהה לצרכנים מקומיים. על מנת להפיק תועלת מאי־קומרס, קמעונאים יצטרכו לחשוב עד הסוף כיצד ניתן להשתמש בכלים רב־ערוציים אלה כדי להשלים את חוזקותיהם ולספק ללקוחות חווית קנייה נוחה ונעימה. אבל יחד עם זאת – אין תשובה נכונה אחת, על הקמעונאי להחליט מהו המינון והווליום המתאים עבורו, תלוי בגודל ובמשאבים שלו.

 

הכתבה תורגמה מאתר דיגיטל קומרס 360

האם הכתבה הועילה לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  בעלי עסק  בעלי עסקים  להרוויח ובגדול  מיקום העסק  תכנית עסקית  תשואה