תעשיית הביוטיטק: העתיד כבר כאן

האם חידושים טכנולוגיים, כגון איפור מבוסס אלגוריתמים של מציאות רבודה, באמת מספקים ללקוחות חוויה מותאמת אישית או שהתעשייה הצעירה יחסית מייצרת גימיקים שמשחקים רק לידיים של הקונגלומרטים?

 
צילום: מתוך ערוץ היוטיוב PatrickStarrr

 

{{msg}}

מראה וירטואלית או סימולציות מנבאות מראה, מצלמה לאבחון השיער, סורק דיגיטלי המתאים איפור בסיס (מייקאפ) לפי גוון עור, לק ציפורניים המסוגל לפתוח את האוטו או לבצע תשלום, תוספות שיער השולטות בטלפון או קעקועים המשנים צבעם לפי שינוי ברמת הסוכר בדם או רמות חומציות הם רק קצה הקרחון של תעשייה צעירה יחסית שנמצאת כיום בתנופה.

תעשיית הביוטיטק (BeautyTech) למעשה משלבת טכנולוגיות חדשניות, המבוססות בין השאר על אלגוריתמים של מציאות רבודה (AR) ובינה מלאכותית (AI), ורותמת אותן לטובת ייצור והתאמה אישית (פרסונליזציה) של מוצרי יופי וטיפוח. באמצעות טכנולוגיות אלה ניתן לדוגמה לבחון רכישת איפור מבלי למרוח את המוצר על העור אלא תוך שימוש בהדמיה של איפור, או סיוע בהתאמת שפתון ללקוחה פוטנציאלית.

החידוש שמביאה התעשייה הזו מתרחש לנגד עינינו בשלושה אופנים: פרסונליזציה, שיפור בחוויית הקנייה והמשתמש, התבססות על ביג דאטה ולמידה חישובית.

שוק הקוסמטיקה העולמי צפוי לגדול למעל ל־860 מיליארד דולר עד 2023, בעוד שב־2017 השוק הוערך בכ־530 מיליארד דולר. מספיק לקבל מושג על היקף ההשקעות בתחום כדי להבין שעל אף המחירים היקרים ואיסוף הנתונים האישיים הביוטיטק בדרך להפוך לחלק אינטגרלי מחיינו, כמעט כמו סמארטפון, ולשנות לחלוטין את האופן שבו אנו בוחרים וצורכים מוצרי יופי.

תעשיית הביוטיטק
צילום: freestocks.org/Pexels

חברת לוריאל הצרפתית הבינלאומית הכריזה בשנה שעברה שהיא כבר לא מעוניינת להיות חברת הקוסמטיקה והיופי הגדולה בעולם אלא חושקת בתואר חברת הביוטיטק הגדולה בעולם. לדברי מנכ"ל לוריאל ישראל אלי שגיב, כמיליארד אירו מושקעים בחברה מדי שנה במחקרי ביוטיטק עם מערך של מחקר ופיתוח בינלאומי המעסיק למעלה מ־4,000 איש ואישה, וזאת לצד גיוס כ־2,000 מומחי דיגיטל מדיסציפלינות שונות. לוריאל אף רכשה אשתקד את הסטארט־אפ מודיפייס המפתח טכנולוגיה מבוססת AI ו־AR המאפשרת ללקוחות לצפות בעצמן מאופרות במוצרים לפי בחירתן על גבי מסך ייעודי בחנות או סמארטפון בכל מקום אחר.

תעשיית האיפור במספרים

סממן נוסף להיווצרותה של "מפלצת" מסחרית בולסת צרכניה הוא הפופולריות העצומה של ערוצי וידאו מתחום היופי מאת ולוגרים (וידאו בלוגרים) משפיעים רוויי עוקבים המציעים בין השאר מדריכים, כתבות וסקירות מוצרים. אותם מוצרים לעתים תכופות נשלחים אל הוולוגרים בחינם, וכך נוצרים פרזנטורים ופוסטים ממומנים.

קבוצת הגיל החמה ביותר, כלומר זו שמוציאה הכי הרבה כסף על איפור, היא נשים בגילי 24-16, כאשר מירב ההוצאות הן על איפור פנים (47.6%), עיניים (33.7%) ושפתיים (18.7%). לפי נתוני יוטיוב, כחמישה מיליארד צפיות בסרטונים בתחום היופי נרשמות מדי חודש. אז תעשו את המתמטיקה.

ולוגריות המייצרות תוכן (בהעדפה לממומן) על איפור, טיפוח ויופי, כולל מדריכים מפורטים והמלצות על מוצרים, יחד עם "דיונים" על חידושי הביוטיטק, הן חלק מהתעשייה ומהוות פלטפורמה אפקטיבית בשירות תעשיית היופי. נסתפק במינון נסבל של ניימדרופינג כדי להתחיל להבין את גודל התופעה המקומית עם שחקניות כדוגמת אשלי וקסמן־בקשי (198K מנויים ומנויות ביוטיוב) ותם־בר אמר (105K), ואילו ברמה העולמית בולטות בעבודתן הדוקומנטרית Yuya המקסיקנית (24M), NikkieTutorials האמריקאית (12.2M), זואלה הבריטית (11.6M), בת'אני מוטה (11.2M), מישל פאן (8.9M), פטריק סטאר (4.4M), קטלין לייטס (4.1M), האחיות סם וניק צ'פמן (2.1M) ומאפרת הסלבס ליסה אלדריג' (1.9M). מספרי העוקבות שלהן עשויים להיות גבוהים יותר באינסטגרם, וחלקן אף מפתחות או כבר פיתחו ליין איפור על שמן או עבור מותגים גדולים.

ביוטיטק: החידושים

בתערוכת הטכנולוגיה CES האחרונה שנערכה בינואר השנה בלאס וגאס, התאגיד הרב־לאומי פרוקטר אנד גמבל הכריז על השקת כלי מקוון בשם Olay Future You Simulation המעריך את גיל העור בהתבסס על מראהו, ומשתמש באלגוריתמים כדי לנבא כיצד ייראה העור בעתיד בתרחישים שונים (עם או בלי מריחת קרם הגנה באופן קבוע). זהו מהלך AI המזכיר את השגעון החולף סביב אפליקציית פייסאפ (FaceApp) הרוסית שהפכה את כל משתמשיה בין השאר לדיוקנות של קשישים וקשישות ושמרה אותם בענן, יחד עם כל פרטיהם האישיים.

פרוקטר אנד גמבל אף חשפה השנה מדפסת איפור, מעין שרביט שסורק את העור ומורח במדויק כמויות זעירות של איפור כדי להסתיר כתמי גיל, כלי דם מתפרצים ופגמים אחרים.

ואילו חברת הקוסמטיקה הצרפתית ספורה (Sephora) מציעה ללקוחותיה להתנסות באופן וירטואלי באלפי גוונים של ליפסטיק וצלליות בעזרת אפליקציית מציאות רבודה בשם Virtual Artist הסורקת ומודדת את הפנים כדי להכווין את מריחת האיפור באזורים הנכונים ביותר, בהתאמה אישית.

אחת ממגמות היופי הטכנולוגיות האחרונות אינה כרוכה במשיחת קוסמטיקה אמיתית. בהשראת שיגעון המציאות הרבודה בצורת פילטרים בסנאפצ'ט ובאינסטגרם, אמני "איפור מקוון" מאפשרים לך להוריד מראה איפור פרטני כדי לשפר את האני הדיגיטלי שלך. אמנית אחת בחזית הטרנד היא אינס מרזאט הפריזאית, הידועה ברשת בשם אינס אלפא, שיצירותיה קישטו תמונות של אמנים, מוזיקאים ודוגמניות באינסטגרם. היא גם הכינה סדרת פילטרים שניתן להוריד לסנאפצ'ט.

שוק הקוסמטיקה העולמי צפוי לגדול למעל ל־860 מיליארד דולר עד 2023, בעוד שב־2017 השוק הוערך בכ־530 מיליארד דולר. מספיק לקבל מושג על היקף ההשקעות בתחום כדי להבין שעל אף המחירים היקרים ואיסוף הנתונים האישיים הביוטיטק בדרך להפוך לחלק אינטגרלי מחיינו, כמעט כמו סמארטפון, ולשנות לחלוטין את האופן שבו אנו בוחרים וצורכים מוצרי יופי

ממש כשם ש־AI נכנסת לענף הקוסמטיקה, באחרונה דווח במגזין ווג ביזנס כי פייסבוק עורכת ניסויים בתכנת סטיילינג מבוססת בינה מלאכותית. מערכת שנקראת Fashion++ מייצרת המלצות למשתמש כיצד להפוך אאוטפיט ליותר מעודכן ושיקי. כך שיש למה לצפות.

*בוידיאו: לילו מתאפרת בעזרת מכשיר חדשני. מתוך "האלמנט החמישי" (לוק בסון, 1997)

אולם האם חידושים אלה ורבים אחרים באמת עובדים לטובת המשתמשים או שהם רק גימיק שמשחק לידיים של הקונגלומרטים? נראה שבשלב זה מוקדם לקבוע. על פי חברת מחקרי השוק מינטל, הביקוש לקוסמטיקה בהתאמה אישית צומח במהירות. כמעט מחצית מהצרכנים אוהבים את הרעיון שמוצר יופי מותאם אישית במיוחד עבורם, ושליש חושבים שמוצרים כאלה מפיקים תוצאות טובות יותר מהמוצרים המוכרים.

האם הכתבה הועילה לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  בעלי עסקים  הזדמנויות עסקיות  הזדמנות לרווחים