ענף המלונאות: 17.3 מיליון לינות ב־2019

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה נתונים די מעודדים על ענף המלונאות הישראלי בחודשים ינואר-אוגוסט. אבל אליה וקוץ בה

 
תל אביב. צילום: Adam Jang/Unsplash

 

{{msg}}

ענף המלונאות המקומי נמצא בתקופה טובה. במלונות התיירות בארץ נרשמו 17.3 מיליון לינות בשמונת החודשים הראשונים של 2019, כך לפי דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסם בסוף ספטמבר האחרון. מתוכן 7.8 מיליון לינות של תיירים – כלומר, 45% מסך כל הלינות שנרשמו בארץ בינואר-אוגוסט.

תפוסת החדרים הממוצעת במלונות בישראל בחודשים הללו עמדה על 69% וזאת בהשוואה לתפוסה שנתית ממוצעת של 67% בשנת 2018. בחלוקה לפי מחוזות, ברוב המחוזות נרשמו עליות בשיעור תפוסת החדרים בחודשים ינואר-אוגוסט ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. העלייה הגדולה ביותר בתפוסה התרחשה במחוז הצפון (4.6%) עם 63.8% בשמונת החודשים הראשונים של 2019 לעומת 59.2% בשמונת החודשים הראשונים של 2018. שני המחוזות היחידים שבהם נרשמה ירידה בתפוסת החדרים במלונות היו מחוז חיפה (0.2%-) ומחוז הדרום (0.7%-). למרות זאת, המגמה החיובית בענף המלונות נשמרה עם עלייה של 3.1% בממוצע התפוסה הארצי.  

לפי הלמ"ס, בפילוח לפי יישובי תיירות נבחרים נמצא כי תפוסת החדרים הגבוהה ביותר בינואר-אוגוסט 2019 נרשמה בתל אביב־יפו (76.7%). התפוסה הנמוכה ביותר התרחשה בחיפה (64.1%).

באוגוסט, הידוע כחודש החופשות העולמי, מספר הלינות במלונות התיירות הסתכם ב־2.6 מיליון, מתוכן 786 אלף לינות (30%) היו של תיירים, והשאר – 1.8 מיליון לינות – של ישראלים. תפוסת החדרים הממוצעת במלונות בערי תיירות נבחרות (ירושלים, טבריה, חיפה, תל אביב־יפו, אילת) ובים המלח בחודש אוגוסט הייתה 71.3%.

שיעור התפוסה הגבוה ביותר באוגוסט השנה נרשם באילת (85.1%), אולם עבור בירת הים האדום מדובר בירידה של 4.5% ביחס לאוגוסט 2018. ואילו תפוסת חדרי המלונות ביישובים האחרים באוגוסט נעה בין 59.6% בירושלים ל־74.7% בתל אביב־יפו.

הגורמים לתקופה הטובה בענף: גידול משמעותי בכמות הכניסות של תיירים למדינה שהחל עוד ב־2017 בזכות יציבות ביטחונית יחסית, מחירי טיסות נמוכים יחסית וצמיחה כלכלית גבוהה ברמה העולמית.

מסוף טאבה
הכביש למסוף טאבה, אילת. צילום: et yan/unsplash

כניסות התיירים לישראל: נכנסים לפרופורציה

אולם עד כמה שעלייה במדדי הפעילות המרכזיים של ענף המלונאות ב־2019 היא מבורכת לכלכלה, עיון בנתוני השנתיים הקודמות (2018-2017) מוציא את הענף מהאופוריה ומכניסו לפרופורציות. ניקח למשל את נתון כניסות התיירים לישראל בדרך האוויר והיבשה – בחצי הראשון של 2018 נרשמה עלייה של 19% ביחס לתקופה המקבילה בשנה הקודמת, ואילו ב־2019 שיעור הצמיחה המקביל עמד על 12% "בלבד".

לפי הלמ"ס, בחודשים ינואר-ספטמבר 2019 נרשמו 3.3 מיליון כניסות תיירים לישראל – עלייה של 13% בהשוואה לינואר-ספטמבר 2018. ואם מפרקים את הנתונים הללו מגלים כי מתוך 3.5 מיליון מבקרים בסך הכל בתקופה הנ"ל 2.9 מיליון כניסות תיירים היו בדרך האוויר (12% עלייה), 401 אלף כניסות תיירים היו בדרך היבשה (23% עלייה), 227 אלף כניסות לארץ היו של מבקרי יום (25% עלייה) ו־37 אלף מתוכן כניסות של נוסעים בשיוט.

אולם עד כמה שעלייה במדדי הפעילות המרכזיים של ענף המלונאות ב־2019 היא מבורכת לכלכלה, עיון בנתוני השנתיים הקודמות (2018-2017) מוציא את הענף מהאופוריה ומכניסו לפרופורציות. ניקח למשל את נתון כניסות התיירים לישראל בדרך האוויר והיבשה – בחצי הראשון של 2018 נרשמה עלייה של 19% ביחס לתקופה המקבילה בשנה הקודמת, ואילו ב־2019 שיעור הצמיחה המקביל עמד על 12% "בלבד

לנתון כניסות התיירים למדינה חלק מרכזי בדחיפת הענף למעלה בשנתיים האחרונות, ומטבעו משפיע על צמיחת שיעורי הלינות במלונות תיירות, שעלו השנה ביתר מתינות ביחס לתקופות מקבילות קודמות. בחודשים ינואר-מאי 2019 שיעור הלינות עלה בכ־1.2% בהשוואה לינואר-מאי 2018, תקופה שבה נרשמה צמיחה של כ־6% ביחס לאותו פרק זמן בשנה הקודמת. גם בנתוני נוספים בענף, כדוגמת פדיון בענף במחירים קבועים ומספר האורחים במלונות תיירות נצפו מגמות זהות.

גם אם ברמת המקרו נתוני המלונאות המקומית מעודדים, מן הראוי שגורמים בענף ישימו לב לכמה נקודות חשובות:

  • צמיחת שיעורי הלינות במלונות תיירות מתונה באופן משמעותי מהצמיחה בכניסות התיירים. הסברים אפשריים לכך הם קיצורי חופשות, כלומר, ירידה במספר הלינות של תיירים במלונות המקומיים, כמו גם עליית קרנם של פתרונות לינה חילופיים (Airbnb ושאר סאבלטים).
  • כמות הלינות של ישראלים התייצבה יחסית בחמש השנים האחרונות.
  • "חלוקת נטל" אי־שוויונית בתיירות החוץ והפנים בין כל ערי ואזורי התיירות בארץ. תל אביב־יפו וירושלים מארחות יותר תיירים מחו"ל ותיירים ישראלי מאשר ערי תיירות אחרות כגון אילת או שפת ים המלח (המועצות האזוריות מגילות ותמר).

יקר פה

יחד עם זאת, ענף המלונאות המקומי מספק אשרור נוסף (לא שהיינו צריכים כזה) ליוקר המחיה הבלתי מרוסן בישראל. כמו כן, ביחס למלונות באירופה, ענף המלונאות הישראלי יקר יותר לצרכנים ורווחי פחות לבעלים. אם משווים הכנסה יומית ממוצעת לחדר באחת מרשתות המלונות בארץ מגלים כי זו גבוהה מאותה הכנסה באירופה בלא פחות מ־75%. אבל כשביבשת הישנה מעיינים בשורת הרווח מתנוסס על הפנים חיוך גדול יותר מבארץ הקודש. הסיבות לרווחיות נמוכה יותר בענף המלונאות הישראלי לעומת מקבילו האירופי הן בין השאר שיעורי תפוסה נמוכים, עלויות שכר גבוהות, תעריפי אנרגיה, הוצאות ביטחון וכשרות, חובת הצבת מציל בבריכות (לעומת אחריות אישית בבריכות המלונות האירופים), ארוחות בוקר מרובות אלמנטים (ביחס לארוחות הבוקר הצנועות באירופה) וכמובן איך אפשר בלי רגולציה ישראלית ישנה וטובה.

האם הכתבה הועילה לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  עסק ריווחי  פתיחת עסק חדש  שיקולים בקניית עסק