מחאת המסעדנים: "אנחנו לא חלק מהתיירות, אנחנו ה־תיירות!"

מחאת "רצו אירוויזיון – יקבלו ביזיון" של עמותת "מסעדנים חזקים ביחד!" תגרום לסגירת כ־400 מסעדות, בתי קפה וברים בתל אביב־יפו וברחבי הארץ למשך 24 שעות במהלך האירוויזיון, גדוש התיירים. וגם: סטטוס המאבק

 
1
צילום: ראובן קסטרו

 

{{msg}}

מעל ל־1,000 מסעדנים ומסעדניות רתומים למאבק עמותת "מסעדנים חזקים ביחד!", וכ־400 מסעדות, בתי קפה וברים נרשמו להשבתה הגדולה בשבוע האירוויזיון שיתחיל למעשה עוד ב־12 במאי. לפי העמותה, טרם נבחר התאריך להשבתת המסעדות, שעתידה להתרחש למשך יממה אחת.  

תחרות הזמר השנתית של האירוויזיון היא אירוע בינלאומי שמושך תשומת לב גדולה מאוד ביבשת אירופה, וכל שערורייה הכי קטנה סביבו, כולל אלו הקשורות לשירים המשתתפים ולמבצעים, מקבלת ביטוי מיידי ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת המסורתיים. דוגמה לכך הוא סיפורו של נציג צרפת, בילאל חסאני, השנוי במחלוקת – צעיר הומוסקסואל, מוסלמי החובש פיאות צבעוניות, או נציגי איסלנד, חברי להקת הטארי, המאיימים לבטא את מחאתם על הפרת זכויות הפרט בשטחי הכיבוש, כלשונם.

מסעדנים נגד האירווזיון
צילום: באדיבות תאגיד השידור כאן

אירוויזיון 2019, שיערך בתל אביב (18-14 במאי) תחת הסלוגן: “Dare to Dream”, הוא תחרות זמר מטעם איגוד השידור האירופי שבו חברים מעל ל־100 גופי שידור מרחבי העולם, בהם תאגיד השידור הישראלי כאן 11. השנה תהיה זו ההפקה ה־64, ואותה ינחו ‏ארז טל, בר רפאלי, ‏אסי עזר ו‏לוסי איוב. חצי הגמר הראשון יערך ב־‏14 במאי, חצי הגמר השני ב־‏16 במאי והגמר ב־‏18 במאי.

בתוך כך, מחאת המסעדנים והמסעדניות כבר קיבלה כותרת ממארגניה: "רצו אירוויזיון – יקבלו ביזיון". מנכ"ל עמותת מסעדנים חזקים ביחד (וממייסדיה) ובעל קפה ג'רמיה בתל אביב, תומר מור, עדכן בפוסט בפייסבוק באמצע חודש מרץ: "ההתארגנות לשביתת האירוויזיון ממשיכה במרץ רב! רק אם נשבות בכל הארץ יבינו את הכוח האדיר של התעשייה שלנו ואת העובדה שכבר לא ניתן להתעלם ממנה – אנחנו לא חלק מהתיירות, אנחנו ה־תיירות!".

פעילות העמותה חולשת על כל הארץ, כוללת קבוצות ווטסאפ וטלגרם עם מעל ל־800 בעלי ובעלות עסקים, קבוצת הפייסבוק "מסעדנים חזקים ביחד!" שצברה בינתיים מעל ל־3,300 לייקים ואתר (misadanim.org). "אנחנו פועלים מתוך אהבה לתעשייה שמייצרת למשק הישראלי כ־20 מיליארד שקלים בשנה, מעסיקה כ־200 אלף עובדים ועובדות, מונה כ־50 אלף בעלי ובעלות עסקים, מספקת עבודה לכ־800 אלף ספקים ומשרתת כשני מיליון לקוחות", אומרים בעמותה.

אורנה ריסקין
אורנה ריסקין, בעלת מסעדת קיטון בתל אביב

לפי אורנה רסקין, בעלת מסעדת קיטון בתל אביב וממובילות המאבק, "המדינה שלנו מתהדרת בקולינריה הישראלית כלפי העולם כולו, אך כלפי פנים לא משווים את תנאי הענף שלנו לתנאים הקיימים בענף התיירות. זהו מצב לא הגיוני. כשבזמן האירוויזיון לא תהיינה מסעדות לארח את התיירים, רק אז יבינו למה הענף הזה משמש בעצם. חבל שכל דבר מובן רק אחרי מחאות וכוח, ושלפני זה הממשלה לא מתעוררת".

האם זה יהיה רלוונטי לדעתכם לסגור ליממה גם את המסעדות מחוץ לתל אביב?

"הרעיון ההתחלתי היה להשבית רק את המסעדות בתל אביב. ההפתעה הגדולה באה דווקא מהמסעדות מחוץ לעיר – הם טענו שגם אם אין תיירות מרובה באזורם הם עדיין ישבתו לאות סולידריות ורצון להשתתפות אקטיבית במאבק. אותי זה ריגש! מעבר להישגים הפוליטיים, השינוי הגדול והמשמעותי בעיני הוא הפגנת האחדות של כל מסעדני הארץ והסולידריות המדהימה. מח"ב קמה מתוך הכאב והמצוקה של ענף שבו מסעדות רבות. אלפי בתי קפה ומאות ברים בישראל איבדו את יכולת הרווח וההגיון הכלכלי בהמשך פעילותן".

מה אתם רוצים להשיג מהשבתת המסעדות ל־24 שעות במהלך שבוע האירוויזיון?

"הממשלה אחראית לכל אלה ואנו באים לשנות את המצב ולקדם ארבע מטרות עיקריות: הגדלת שורת הרווח של העסקים על ידי מעבר למדיניות ממשלתית תומכת ומסייעת במקום המדיניות הפוגענית הרואה בנו כיום כיס עמוק לטובת תשלומי מסים. העלאת מצוקות הענף לסדר היום של מקבלי ההחלטות ומיקוד משרדי הממשלה השונים לטובת הענף. חיזוק השותפות בין העסקים וצירוף 3,000 עסקים מהענף לעמותה עד סוף השנה. בתוך שלושה חודשים צירפנו לעמותה כ־1,000 בתי עסק. והפיכת העמותה לכתובת עבור כל מי שנוגע בענף, מהמסעדן הבודד שלמעלה ועד לשר האוצר שלמטה".

פירות המחאה?

ראשי המחאה מסרו כי בתקופת הקמפיינים לבחירות לכנסת ה־21 הם "נהנו" מקשב רב מצד חברי וחברות כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית, ובפגישות שקיימו עם ראשי האוצר, כמו גם עם השר משה כחלון, הם הגיעו למספר הסכמות.

בתחילת אפריל פורסמה הצהרה משותפת לשר האוצר ולעמותת "מסעדנים חזקים ביחד!" כחלק מתוכנית סיוע לעצמאים, לפרילנסרים ולעסקים הקטנים והבינוניים בישראל של שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אלי כהן, אשר הוכנסה לתוכנית העבודה של מצע מפלגת כולנו בכנסת הבאה. אחד מפרקי התוכנית עוסק בסיוע למסעדנים בנושאים הבאים: הפחתת ההיטל ושיעורי ההפרשה של המעסיקים של העובדים הזרים החוקיים, הקמת ועדה למתן פתרון אבסולוטי למיסוי הטיפים (פסיקת הטיפים), הגדלת מכסות העובדים הזרים המקצועיים במסעדות, הסדרת והתאמת תשלום זכויות היוצרים במסעדות, אירועים ועסקים אחרים, אחידות בזקיפת שווי ארוחה לעובדים במסעדות, תמרוץ ישראלים לעבודה במסעדות עם הכשרה והסמכה, ושיפור תדמית המסעדנות ותיירות המסעדות בכל הארץ בשיתוף עם משרד התיירות.

"ענף המסעדנות הוא ענף חשוב מאוד בתוך כלל העסקים הקטנים בישראל", אמר השר כחלון. "הענף מעסיק רבבות עובדות ועובדים וסובל מרגולציה נוקשה ומכבידה ומתנודתיות רבה. המצוקה בענף היא אמיתית ונבחן לעומק את הקשיים שעמם מתמודד הענף ונגבש ביחד מתווה נכון כדי להציג פתרונות רלוונטיים שיובילו לצמיחה בתעשייה כה חשובה למשק. אני מברך את 'מסעדנים חזקים ביחד' על פועלם למען תעשיית המסעדנות בישראל".

ענף המסעדנות הוא ענף חשוב מאוד בתוך כלל העסקים הקטנים בישראל. הענף מעסיק רבבות עובדות ועובדים וסובל מרגולציה נוקשה ומכבידה ומתנודתיות רבה. המצוקה בענף היא אמיתית ונבחן לעומק את הקשיים שעמם מתמודד הענף ונגבש ביחד מתווה נכון כדי להציג פתרונות רלוונטיים שיובילו לצמיחה בתעשייה כה חשובה למשק. אני מברך את 'מסעדנים חזקים ביחד' על פועלם למען תעשיית המסעדנות בישראל

שר האוצר משה כחלון

 

מטה המאבק של עמותת "מסעדנים חזקים ביחד!": "לאחר כמעט שנה של מאבק, שבו לראשונה איחדנו את אלפי מסעדני ישראל, נוצר שיח משמעותי ומתמשך עם שר האוצר שהביא אותו להכרה משמעותית באתגרים שעמם מתמודד הענף. הצהרת השר, ולפיה הוא ומפלגת כולנו מוכנים לסייע לענף ולתמוך במציאת פתרונות רגולטורים בכנסת הבאה, היא צעד חשוב ומבורך שיכול להביא לשגשוג וצמיחה. המבחן האמיתי יהיה, כמו תמיד, מבחן העשייה בפועל. אנו מצפים לשיתוף פעולה פורה ויעיל בכנסת הבאה עם השר כחלון למען כל מסעדני ישראל, פנינו עכשיו להוביל עם השר כחלון פתרונות בשטח למען 13 אלף המסעדות, בתי הקפה והברים במדינת ישראל".

אולם לא ברור כיצד מהלך זה יסייע למאבק שכן מדובר בהבטחות של שר אוצר יוצא, העומד בראש מפלגה שלפי הסקרים האחרונים לא עוברת את אחוז החסימה. כלומר, קיים סיכוי סביר שמפלגת כולנו כלל לא תיכנס לכנסת ה־21 לאחר הבחירות ב־9 באפריל.

בעמוד "מסעדנים חזקים ביחד!" בפייסבוק, כתב מנכ"ל העמותה מור: "זהו הישג הצהרתי חשוב למאבק היום ומח"ב גאה להביא את ההישג הזה למסעדנים. המסעדנים נספרים, המסעדנים נכנסו למצע של מפלגות, השר מכיר במסעדנים ובבעיות התעשייה והתחייב לפתור אותן בקדנציה הבאה. אנו לא עיוורים לתקופה ומבינים שמבחן התוצאה הוא שיקבע אם ההסכמות היו נכונות לתעשייה שלנו. הזמן יגיד. משכך, אנו מורידים את המאבק מהשר, יוצאים לדרך חדשה ביחסים איתו ומצפים לשיתוף פעולה פורה".

המסעדנים נספרים, המסעדנים נכנסו למצע של מפלגות, השר מכיר במסעדנים ובבעיות התעשייה והתחייב לפתור אותן בקדנציה הבאה. אנו לא עיוורים לתקופה ומבינים שמבחן התוצאה הוא שיקבע אם ההסכמות היו נכונות לתעשייה שלנו. הזמן יגיד. משכך, אנו מורידים את המאבק מהשר, יוצאים לדרך חדשה ביחסים איתו ומצפים לשיתוף פעולה פורה

תומר מור, מנכ"ל עמותת מסעדנים חזקים ביחד

 

הרקע למאבק המסעדנים, שכזכור התאחד בחודשים האחרונים תחת עמותת "מסעדנים חזקים ביחד!", הוא בין השאר ביטול ההיטל על עובדים זרים (20% מסך ההכנסה המשולמת על ידי המעסיק לעובד הזר מועברים לרשות המסים, תקף מ־2003), חוק הפקדון (לפי א.ס.ף, ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט בישראל, "חוק הפיקדון נועד להקשות על העסקתם של מבקשי המקלט ולהפעיל מנגנון לחץ כלכלי נוקשה על מנת לדחוק אותם לעזוב את ישראל. על פי החוק, מחוייבים מעסיקים של מבקשי מקלט לנכות 20% משכר הבסיס של העובדים ולהפקידם בחשבון פיקדון מיוחד, בנוסף ל־16% המופקדים מצד המעסיק. כספי הקרן יהיו זמינים למבקשי המקלט רק בצאתם מישראל", נכנס לתוקף במאי 2017) ומע"מ על הטיפים. לפי ראשי מאבק המסעדנים, הגזירה הממשלתית האחרונה (מע"מ על הטיפים), שיועדה להיכנס לתוקף החל בינואר 2019, מהווה מעין נקודת שבירה שעוררה את המחאה הספונטנית הרחבה. כזכור, בית הדין לעבודה פסק בשנה שעברה כי יש להפחית דמי ביטוח לאומי, הפרשות סוציאליות ומס הכנסה מהטיפים שמקבלים המלצרים, ובכך להגדיר טיפ כהכנסה של בית העסק. הגבייה במסגרת אכיפת חוק המע"מ נדחתה בהוראת רשות המסים בארבעה חודשים הודות לפעילות העמותה, ובימים אלה ראשי העמותה נמצאים במגעים מתקדמים בנושא זה מול רשות המסים.

מסעדנים ומסעדניות המעוניינים להירשם לעמותה מוזמנים לשלוח הודעת ווטסאפ לטלפון 052-2225638.

האם הכתבה הועילה לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  יזמים חדשים  מיזם  סגירת העסק  עושים עסקים  פתיחת מסעדה  שותפים עסקיים 

 

 
1
תמונת המשתמש
סופרמן
"גם אני שובת"
זו דרך טובה להפסיד פרנסה
07/04/2019