נחיתה רכה: אמזון משנה את מפת האי־קומרס בישראל
וגם: הסכם הבלעדיות, לוח הזמנים להשקת השירות החדש, ההתנגדות המקומית לענקית האונליין וטיפים לבניית אתר מכירות מקוון שבאמת עובד
ענקית האי־קומרס אמזון חתמה על הסכם הפצה בלעדי עם דואר ישראל זמן קצר לפני הבחירות לכנסת ה־22.
לפי ההסכם, המוצרים שיירכשו על ידי הצרכנים הישראלים דרך אמזון בחו"ל ו/או הפלטפורמה של אמזון ישראל יופצו בחבילות ללקוחות המקומיים באמצעות דואר ישראל. אמזון טרם פתחה מחסנים לוגיסטיים בארץ ומתכננת בשלב זה להשתמש במרלו"גים (מרכזים לוגיסטיים) במדינות זרות שמהן תשלחנה החבילות אל המרלו"ג של דואר ישראל. החברה הממשלתית, שתהיה המפיצה הבלעדית של חבילות אמזון לבתי הלקוחות בארץ, צפויה ליהנות מהכנסות של עשרות מיליוני שקלים מדי שנה.
על רקע אי שקט מתמשך מצד קמעונאים מכניסת אמזון לשוק הישראלי וחתימת הסכם הבלעדיות מול דואר ישראל, באיגוד לשכות המסחר פנו ביום רביעי שעבר (18.9.19) במכתב, שעליו חתום עו"ד שלומי לויה, סמנכ"ל משפט וממשל באיגוד, אל מיכל הלפרין, ראש רשות התחרות (לשעבר רשות ההגבלים העסקיים), בבקשה להתערבות הרשות ולבחינתה את ההסכם. לטענת האיגוד מדובר בהסכם כובל בלתי חוקי המעקר אפשרות של תחרות. בסביבת אמזון טענו כנגד כי החברה אינה קובעת עבור המוכרים עם איזו חברת שילוח והפצה עליהם לעבוד. בדואר ישראל מוסרים כי הם מנועים מלהגיב בנושאים עסקיים.
תחילת הפעילות של אמזון בישראל
כזכור, בשלב ראשוני, אמזון ישראל תחל לפעול בשוק הישראלי בשיטת FBM (Fulfillment by Merchant) אשר לפיה המוצרים מסופקים ללקוחות ישירות מהספקים ללא מחסן יעודי תוך עד חמישה ימים. הפעילות של אמזון בישראל תאפשר לצרכנים המקומיים לרכוש ולקבל חבילות מחו"ל כמו גם מסוחרים בארץ המוכרים את מרכולתם באמצעות הפלטפורמה העצומה שלה. בשל העיכוב בהשקת אתר אמזון הישראלי היעודי בעברית, המכירות תתבצענה דרך האתר האמריקאי הבינלאומי של ענקית האונליין שלמעשה יזהה את כתובות ה־IP של הגולשים מישראל, וכך יקדם באופן אוטומטי סוחרים מישראל.
סטנדרט השירות שאמזון מציבה לספקיה יהיה כידוע גבוה באופן משמעותי מהנהוג כיום בארץ, ולא פעם דווח על חששות מכניסת אמזון לישראל מצד סוחרים ורשתות ישראליות רבות, כמו גם מפני פגיעה אנושה בקמעונאים קטנים ובינוניים. בתוך כך, חברות וספקים רבים בוחנים את כניסתם לפלטפורמה האמזונית, ובאחרונה החברות הישראליות פוג'יקום, באג ומחסני חשמל כבר הבטיחו את מקומן באתר.
לפי הערכה מושכלת, אמזון ככל הנראה תשיק רשמית את פעילותה בישראל מתישהו בין יום הבחירות לבין ראש השנה. בתקופה האחרונה, כחלק מהמאמץ למקסם מכירות, פנתה אמזון לסוחרים מקומיים בבקשה לצאת במבצעים מיוחדים לחג ובתמורה יקבלו באנרים באתר בחינם. חישוב פשוט מגלה שההתחייבות הראשונית של אמזון להגעת כל משלוח לבית הלקוח תוך 5 ימי עסקים משאירה לספקים כשבוע, בין יום הבחירות לערב ראש השנה, לשלוח את המוצרים. "וזה אומר שלקוחות שהזמינו מוצרים לחג צריכים להזמין מיד לאחר הבחירות כדי לקבל את המשלוח לפני החג", אומר גורם בענף.
"אמזון הרגילה את הצרכנים בעולם לרמה גבוהה של שילוח, מעקב והחזרות, ובעקבותיה כל העולם הלוגיסטי התאים את עצמו לרמת שירות גבוהה יותר", מסביר מנכ"ל חברת שילוח ישראלית. "להערכתי נרגיש בזה גם בישראל כשאמזון תחל לפעול כאן. עסק קטן שיעבוד בחוכמה ולא ינסה להילחם בעסקים הגדולים והמנוסים ממנו יכול לייצר לעצמו כדאיות כלכלית בתהליך של יבוא".
הנהירה לאי־קומרס לא עוצרת אצל העסקים הקטנים והבינוניים, אלא אף שוטפת את המותגים הגדולים, שזה מכבר רושמים עליות במכירות המקוונות.
התגובה של חברות גדולות במשק לכניסת אמזון לשוק הישראלי לא איחרה לבוא עם שופרסל, לדוגמה, שמחזירה מן הכפור את שירות האונליין אמריקן אאוטלט, וכבר אחרי חגי תשרי מתכוונת להגביר את המערך השיווקי למכירת מותגים מחו"ל, כדוגמת ביגוד והנעלה, טקסטיל, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, ריהוט גן, ציוד מחנאות וטקסטיל.
אם כך, מה צריך לעשות כדי להקים אתר אי־קומרס אפקטיבי ורווחי?
כולם רוצים להפעיל אתר אינטרנט במינימום השקעה, למכור, והרבה. בעידן שבו בניית אתר אי־קומרס הוא נושא לוהט, קשה מאוד להמציא את הגלגל, שכן קיימים ברשת אתרים מצויינים שנותנים מענה כמעט בכל התחומים.
בכל זאת יש מה לעשות כדי להגביר אפקטיביות של אתר אי־קומרס שנראה טוב ומספק חוויית קנייה ראויה עד מהנה. הטיפ הראשון קשור ל"פרדוקס הבחירה": במקום להציף את הגולשים בהצעות ואפשרויות, לגרום להיעדר מיקוד ובסופו של דבר לנטישת האתר מבלי לקנות אף פריט, מומלץ לבנות דפים פשוטים וברורים. מוכרים משקפי שמש לגברים? בנו דף של משקפי שמש בלבד.
הטיפ השני עוסק בשימוש בסרטוני וידאו איכותיים ומושקעים בדפי המכירה: גולשים שנכנסים לאתר במטרה לקנות פריט מסוים מגיבים בהרבה יותר עניין לסרטון קצר מאשר לתמונה. זיכרו: ככל שהמוצר יותר יקר ומורכב כך הסרטון יהיה יותר מושקע. יתרון נוסף: גולש שצופה בסרטונים מלאים נשאר יותר זמן באתר, מה שמסייע לדירוג חיובי מצד גוגל, קידום אורגני וכו'.
הטיפ השלישי מדגיש את תפקידו החיוני של תהליך הפרסונליזציה להעלאת שיעור המכירות באתרי אי־קומרס: הפרסונליזציה למעשה מציגה מוצרים הרלוונטים לכל גולש או גולשת, חוסכת זמן יקר ללקוחות בעידן האינסטנט ומייעלת את תהליך המכירה.
ולבסוף, הטיפ הרביעי קשור לקידום: שימוש בפלטפורמה יעילה לקידום אתר אי־קומרס. דוגמה אחת יכולה להיות הרצת מודעות באמצעות קמפיין גוגל שופינג המאפשר להציג מספר מודעות במקביל, מייצר לידים ומגדיל את כמות הכניסות לאתר. גוד לאק.
האם הכתבה הועילה לך? (0 הצבעות, 0 מתוך 5) |
עוד מאמרים בנושא |
הוסף תגובה חדשה
תגובתך התקבלה, ותפורסם בכפוף לשיקולי העורך.