סקר: האופטימיות של בעלי עסקים קטנים ובינוניים בישראל

ביחס לעסקים בעולם, כאן מדווחים על יותר ביטחון בעסק בהווה ובעתיד, וגם: תחומי העסקים שכדאי לאמץ או לתפוס מהם מרחק

 
צילום: Bruce Mars/Pexels

 

{{msg}}

עם מעל לחצי מיליון עסקים קטנים ובינוניים בישראל מול היזמים עומדים קשיים רבים ואתגרים גדולים. ראשית (ואת זה כל בעל עסק יגיד לכם), צריך לצלוח ולשרוד את השנה הראשונה שבה, כידוע, כ־10% מהעסקים נסגרים.

סקר שנערך ב־2017 על ידי ענקית הסושיאל פייסבוק, בשיתוף הבנק העולמי וארגון ה־OECD, מגלה כי בעלי עסקים קטנים ובינוניים בעולם וגם בישראל מחשיבים סוגיות, כגון שמירה על הרווחיות, משיכת לקוחות, הגדלת ההכנסות ופיתוח מוצרים חדשים (או חדשנות), כאתגרים הגדולים ביותר העומדים בפניהם. אם מבודדים לצורך העניין את בעלי העסקים הישראלים, מגלים שהם מייחסים חשיבות גדולה יותר לאתגרים הללו, לעומת מקביליהם בעולם.

לפי הסקר, 85% מבעלי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל מדווחים כי האתגר המרכזי שלהם הוא משיכת לקוחות, בזמן ש־75% מבעלי העסקים העסקים הקטנים והבינוניים בעולם סברו כך. בנוגע לעניין הגדלת הרווחים הנתונים מראים פער גדול יותר: 81% מבעלי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל חושבים שהגדלת הרווחים היא אתגר מרכזי, לעומת 50% מבעלי העסקים בעולם שסברו כך. שמירה על רווחיות נחשבת לאתגר מרכזי עבור 54% מבעלי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל, ובעולם כ־50% סוברים כך.

פעילות עסקית באווירת הסטארט־אפ ניישן

ב־2009 יצא לאור ספרם של העיתונאים והפובליציסטים דן סינור ושאול זינגר "מדינת הסטארט־אפ: מנוע הצמיחה הכלכלי של ישראל" (“Start-up Nation: The Story of Israel's Economic Miracle”). "בתחילת שנת 2009, 63 חברות ישראליות נסחרו בנאסד"ק, יותר מכל מדינה זרה אחרת", כתבו סינור וזינגר. כעבור שנה הספר דורג ראשון ברשימת רבי־המכר של הוול סטריט ג'ורנל, ובמקום החמישי ברשימתו של הניו יורק טיימס.

בעלי העסקים הקטנים הישראליים פועלים על רקע אווירת הסטארט־אפ השוררת בארץ, וממנה ככל הנראה שואבים אופטימיות עסקית מוגברת, אחרת לא ברור כיצד ניתן להסביר את הנתון הבא: 63% מכלל בעלי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל מדווחים על תחזיות חיוביות, לפחות בחצי השנה הקרובה. הממוצע העולמי בהקשר לצפי העסקי עומד על 60%.

בנוגע לעניין הגדלת הרווחים הנתונים מראים פער גדול יותר: 81% מבעלי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל חושבים שהגדלת הרווחים היא אתגר מרכזי, לעומת 50% מבעלי העסקים בעולם שסברו כך

נוסיף לכך את ייצוא הסחורות של עסקים בישראל לשוק הגלובלי (כ־15% מהעסקים בלבד), שכמחציתם מדווחים על נתח משמעותי מהמחזור שלהם (מעל ל־25%) שמקורו במכירות בחו"ל. לפיכך תפישתם העצמית כעסקים גלובליים, והרי לנו עוד סיבה לאופטימיות בקרב עסקים שמטפחים קשרי מסחר עם חברות זרות. לפי הסקר, בעלי עסקים אלה מדווחים על יותר ביטחון במיזמים שלהם ואף ביכולתם לייצר משרות ביחס לעסקים שמתעלים את האנרגיה שלהם לשוק המקומי – 72% לעומת 65% בהתאמה. מבחינת יצירת מקומות עבודה למשק, הסקר מראה נתון מתבקש לטובת העסקים שמייצאים לחו"ל.

בעוד שבהחלט ניתן להבין מדוע עסקים מישראל, חלקם הגדול סטארטאפים, יפנו לשווקים מעבר לים, רוב העסקים הקטנים והבינוניים פועלים במידה רבה ברמה המקומית. מספיק לשוטט במרכז המסחרי בשכונת מגורים ממוצעת במרכז הארץ למשל ולראות חנות ירקות, מספרה, פיצרייה וקוסמטיקאית, שהמחזור שלהם בוודאי שלא תלוי בשוק בחו"ל כלשהו וכנראה שהם לא שואפים למכור את מרכולתם ללקוחות באירופה או ארצות הברית.

גם לפי הסקר, שנקרא "עתיד העסקים הקטנים והבינוניים", רובם המכריע של העסקים הקטנים והבינוניים בעולם (88%) פונים לקהל מקומי בסביבה הגיאוגרפית המיידית שלהם (רדיוס של כשמונה קילומטרים). עסקים אלה מעסיקים 9-1 עובדים ועובדות ומוגדרים כעסקים זעירים.

אולם בעלי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל לא רק אופטימיים בנוגע לעתיד, אלא גם כשזה מגיע למצבם העסקי הנוכחי. 52% מבעלי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל דיווחו כי הם מעריכים באופן חיובי את מצבו הנוכחי של העסק שלהם, זאת לעומת 44% מבעלי העסקים ב־42 מדינות בעולם שהביעו אופטימיות לגבי מצבו הנוכחי של העסק שלהם.

בחברת דן אנד ברדסטריט (Dun & Bradstreet) ישראל המספקת מידע עסקי מיפו באחרונה תחומי עסקים קטנים מומלצים בעלי סיכויי הצלחה גבוהים, לצד תחומים לא מומלצים, שמהם אף יש להתרחק.

דוגמאות לתחומי עסקים מומלצים, לפי דן אנד ברדסטריט: הדפסות תלת ממד, קוסמטיקה טבעית, מעבדות לתיקון סמארטפונים, פינטק, סוכנויות ביטוח, שיווק דיגיטלי באינטרנט, אבטחה ביומטרית, אבטחת מידע ופודטק (פתרונות טכנולוגיים לענף המזון). דוגמאות לתחומי עסקים לא מומלצים: חנויות רהיטים, חנויות פרחים, שירותי הובלות, מסעדנות וצימרים.

האם הכתבה הועילה לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  בעלי עסק  בעלי עסקים  הקמת מסעדה  הקמת עסק  השקעה בעסק