כבד לכם השכירות? תופעת החברות הווירטואליות מתפשטת

האם המודל התעסוקתי המסורתי ייזנח בקרוב לחלוטין? נתון: מספר החברות הווירטואליות בארה"ב זינק ב־550% בחמש שנים

 
1
צילום: CecilKing/Pixabay

 

{{msg}}

הירידה בקרנו של המשרד הקונבנציונלי משופע הקיוביקלז בתחילת שנות ה־90 של המאה הקודמת ומהפכת האופן-ספייס נטול המחיצות ככל הנראה הולידו את תופעת הדור הבא של המגזר העסקי – חברות וירטואליות ללא משרדים המעסיקות עובדים ועובדות מרחוק (Telecommuters). בארצות הברית לבדה פועלות כיום כ־170 חברות וירטואליות נטולות אופיס ספייס גשמי, ולא מדובר רק בסטארטאפים בתחילת הדרך, זאת לעומת 26 חברות כאלה ב־2014. הנתון הזה חושף זינוק לא פחות ממהמם – 550% בחמש שנים.

בארצות הברית לבדה פועלות כיום כ־170 חברות וירטואליות נטולות אופיס ספייס גשמי, ולא מדובר רק בסטארטאפים בתחילת הדרך, זאת לעומת 26 חברות כאלה ב־2014. הנתון הזה חושף זינוק לא פחות ממהמם – 550% בחמש שנים

עובדי כל העולם: התפצלו!

במקרים רבים הרעיון הוא די פשוט: במקום להוציא אלפי דולרים בחודש על עלויות שכירות, תחזוקה, דיו למדפסות, נייר, קפסולות קפה, קרואסונים ממאפיות בוטיק, סלסלות פירות והחזרי נסיעות לעובדים רק בשביל שורת כתובת קצרה בכרטיס הביקור, חברות פרוגרסיביות מעדיפות למשל להשקיע בגיוס טלנטים איכותיים או בשיפור תנאי ההעסקה.

חברת Automattic הגלובלית (נוסדה 2005), לדוגמה, שהביאה לעולם (הווירטואלי) בין השאר את WordPress.com, WooCommerce, Jetpack, Simplenote, Longreads, VaultPress, Akismet, Gravatar, Crowdsignal ו־ Cloudupהיא אולי המאמינה הגדולה ביותר בקוד פתוח, במלוא מובן המילה. באמצע 2017 דווח על סגירת מטה החברה בסן פרנסיסקו ובכך הפכה לווירטואלית לגמרי. לפי אתר החברה, אוטומטיק מעסיקה מעל ל־850 איש ואישה העובדים מביתם או מחללי עבודה ארעיים, ב־69 מדינות והדוברים 84 שפות שונות. חמישה מהם, אגב, בישראל. בחברה אף מתהדרים בכ־147 מיליון יוניקים (מבקרים ייחודיים) באתר WordPress.com בחודש, בעוד טוויטר, המעסיקה כ־3,800 עובדים ועובדות, נהנית מכניסת אותו מספר יוניקים לאתר twitter.com בחודש.

"יש לנו משרדים עם חוזה שכירות די טוב אבל אף אחד לא נכנס למשרד", אמר מנכ"ל החברה מאט מלנווג בהודעה על סגירת מטה אוטומטיק. "חמישה עובדים נכנסים ביום לתוך חלל של כמעט 1,400 מ"ר... מספר שולחנות המשחק זהה למספר האנשים".

בחברת התוכנה אלסטיק (Elastic) גם מאמינים בעבודה מרחוק שכן מעל ל־850 עובדים ועובדות פזורים ביותר מ־35 מדינות ברחבי העולם, ובטופטל (Toptal) – פלטפורמה לאיתור טלנטים פרילנסרים בתחומי פיתוח ועיצוב תוכנה, פיננסים וניהול מוצר ופרויקטים – מועסקים יותר מ־400 עובדים שפועלים מכ־60 מדינות. עובדי טופטל מוזמנים למפגשי גיבוש דו־שנתיים, ככל הנראה כדי לא להדרדר במדרון המיזנתרופיה.

הכל נזיל: שוכרים משרד ללא התחייבות

כידוע, בעלי מקצוע רבים לא ממש חייבים לקצץ בזמן טרנינג ולשנע עצמם למשרדי החברה, יפים ומפנקים ככל שיהיו. התקשורת בין העובדים נעשית היום בשלט רחוק באמצעים דיגיטליים ופלטפורמות ייעודיות, כדוגמת תוכנת ניהול זמן ופרויקטים משותפים טרלו (Trello), שירות שמירת קבצים בענן דרופבוקס (Dropbox), מערכת זום (Zoom) לווידאו קונפרנסינג בענן או ממשק ריכוז כל ההתקשרויות הארגוניות סלאק (Slack) שמייתר עבור מיליוני משתמשים את הכניסה למייל הקונבציונלי.

wework שרונה
משרדי ווי וורק במתחם שרונה בתל אביב צילום: אריק דורי

במקביל, הפופולריות של חברות השכרת חללי עבודה נוסקת עם המודלים של WeWork, ריג'ס (Regus) הגלובליות, ואף Venn שנטועה בשכונת שפירא בדרום תל אביב, משכללת מודלים כמו קו-ליבינג (דיור שיתופי) וכלכלת האון-דימנד (שירותים לפי דרישה) ומציעה שירות כולל של חללי עבודה, יצירה וכאמור מגורים כחלק מקהילה שכבר זמינה גם בברלין ובברוקלין. כך שאם עורכת תוכן, פרילנסרית או לא, עובדת בשבוע אחד בחלל עבודה בניו יורק היא תוכל לעבוד בהמשך החודש במתקן בתל אביב בשיטת הכיסא החם. מתברר כי הוויתור על המשרד הפיזי, ששימש פעם כמעין עוגן, פושט על קהילת המקצוענים העצמאים ברחבי העולם.

איך אנחנו יכולים לקנות עסק במחיר הוגן? התשובה ככל הנראה מורכבת. דרושה עבודה קשה שלהפופולריות של חברות השכרת חללי עבודה נוסקת, עם המודלים של WeWork, ריג'ס (Regus) הגלובליות, ואף Venn שנטועה בשכונת שפירא בדרום תל אביב, משכללת מודלים כמו קו-ליבינג (דיור שיתופי) וכלכלת האון-דימנד (שירותים לפי דרישה) ומציעה שירות כולל של חללי עבודה, יצירה וכאמור מגורים כחלק מקהילה שכבר זמינה גם בברלין ובברוקלין

אוטופיה תעסוקתית?

על פניו נראה שהנוודות העסקית הגלובלית היא לא פחות מאוטופיה תעסוקתית, המגלמת בתוכה יתרונות חשובים כמו העסקת נשים, איתור טלנטים ברמה הבינלאומית, אפס הוצאות על משרד פיזי קבוע, גידול בפרודוקטיביות ועובדים יותר מאושרים ומחויבים, אולם מגמה זו מגיעה עם מחיר: עובדים ועובדות חווים טשטוש מתמיד של גבולות בין הפרטי לציבורי וזמינותם הגבוהה עשויה להפוך לעתים פולשנית. נוסיף לכך דרישה עצמית לניהול זמן קפדני, ניהול קריירה בצורה אסטרטגית, עמידה ביעדים, מיעוט בקשר אנושי ובדידות, והמשברים הבאים כבר מחכים בשקט מעבר לפינה. מנקודת המבט של החברות המעסיקות קיים קושי אמיתי לנהל צוות עובדים הטרוגני ומפוצל, לשמור על מוטיבציה, לויאליות למותג והבנה מעמיקה של המשימות, והכל תחת אותה מטרייה ארגונית.

האם הכתבה הועילה לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  הזדמנויות עסקיות  חברה  חברה בעמ  משקיע לעסק  נדלן מסחרי  נכסים מניבים  

 

 
1
תמונת המשתמש
וירטואלי
כש-monday הופך ליוניקורן
כש-monday.com הישראלים, הופכים ליוניקורן שמוערך בלמעלה מ-2 מיליארד דולר בעיקר הודות למעבר של עובדים לעבודה מהבית אי אפשר להתעלם מהשינויים בשוק. עובדי המידע עוברים לעבוד מרחוק והמשרדים היקרים במרכזי הערים הופכים לשממה.
29/10/2020