יש לך פה עניין עם עובדי קבלן

 

 

ישראל היא מדינת רווית עובדי קבלן. שוק העבודה ובהם מעסיקים רבים נהנים מיתרונות רבים כמו גמישות, חיסכון בעלויות ומוטיבציה גבוהה של עובדי הקבלן, אך לצד זה, הם אינם מודעים לכך שמדובר באוכלוסייה עם זכויות ייחודיות ולכן פעמים רבות הם עוברים על חוקי ההעסקה שלהם וחשופים לתביעות ולעיצומים מצד משרד העבודה. לפניכם ארבעה זכויות בסיסיות אך חשובות:

1. איסור העסקה כעובד קבלן כוח אדם מעל 9 חודשים 
עובד שהועסק דרך חברת כוח אדם אצל אותו המעסיק למעלה מ9 חודשים יהפוך לעובד מן המניין של המעסיק. יש לציין, כי החובה להעסיק לאחר 9 חודשים איננה חלה על עובדי כוח אדם בתחום המחשוב ועל עובדים של קבלני שירות. החוק מתיר את פיטורי העובד בתום 9 חודשים, במטרה למנוע את קליטתו בחברה.

2. איסור על קבלן ומעסיק בפועל לחייב עובד בתשלום
חל איסור עלקבלן כוח אדם ומעסיק בפועל לגבות מעובד או ממועמד לעבודה כל תמורה שהיא בעד שירותיו או החזר הוצאותיו.
אם הייתה דרישה מהעובד לתשלום בניגוד לחוק, ניתן להגיש תלונה ליחידת האכיפה של חוקי העבודה. קבלן או מעסיק אשר גבה תשלום בניגוד לחוק צפוי לעונש קנס.

3. איסור גביית תשלום עבור הכשרה או השתלמות 
החוק אוסר עלקבלן כוח אדם לדרוש או לקבל מעובד או ממועמד לעבודה אצלו כל תמורה כולל עבור הכשרה מקצועית.

4. חילופי מעסיקים 
במקרה של חילוף מעסיקים עובדי קבלן כוח אדם שנשארו לעבוד באותו מקום עבודה בעת חילופי מעסיקים זכאים לשמירת הותק שצברו אצל המעסיק הקודם לרבות כל הזכויות הנלוות לותק אצל המעסיק החדש, וכן אם הם בעלי ותק של מעל שנה זכאים לפיצויי פיטורים מהקבלןהקודם. (הוראה זו הינה ע"פ תיקון 33 לחוק פיצויי פיטורים מאוקטובר 2018).

לסיכום, אם אתם מעסיקים עובדי קבלן כדאי לשים לב שהם מקבלים את זכויותיהם המלאות – דבר המומלץ לשני הצדדים.

העסקת עובדי קבלן
שלי גליקליך. צילום: יח"צ

נכתב ע"י שלי גליקליך - פוקס, רו"ח, בעלת הסמכת "בודק שכר מוסמך" המרכזת את תחום בדיקות שכר ודיני עבודה באודיט בקרה וביקורת. אודיט הינו משרד בוטיק המספק שירותי בודק שכר מוסמך ויקיים כנס מעסיקים בחודשים הקרובים.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  בעלי עסקים  העסק נמכר  כיסוי חובות  מחיר העסק  מעצמאי לשכיר  סגירת העסק  סיבות למכירת עסק  עבודה מהבית