פתיחת עסקים קטנים ובינוניים: עכשיו גם בארה"ב

משקיעים ומשקיעות מישראל כבר עושים את צעדיהם הראשונים בדרך לשוק האמריקאי, עם כניסתה לתוקף של ויזה 2-E. אחד היתרונות הבולטים: מדובר בוויזה משפחתית המכסה בן/בת זוג וילדים עד גיל 21

 
אשרה דו־צדדית. סגן נשיא ארה"ב מייק פנס . צילום: מתוך פייסבוק לייב

 

{{msg}}

החל ב־1 במאי 2019 ישראלים מורשים להגיש בקשות לאשרת E-2 ולקבל ויזת עבודה על בסיס השקעה בארצות הברית.

הוויזה החדשה המונפקת על ידי שירותי ההגירה והאזרחות (USCIS) והמיועדת למשקיעים המעוניינים והנערכים להשקיע הון ביוזמה עסקית בארצות הברית, למעשה מאפשרת לישראלים לשהות ולעבוד בארצות הברית, בכפוף להוכחות כי אכן יושקע הון בסכום מספק למימון העסקתם במהלך תקופת הקמת העסק וכי על ידי כך יווצרו מקומות עבודה במשק האמריקאי. וזאת באמצעות תכנית עסקית.

מטרת האשרה ליצור השקעות ומקומות עבודה בארצות הברית, כמו גם בישראל, שכן מדובר באשרה דו־צדדית שתאפשר גם לאזרחי אמריקאים לקבל אשרת עבודה ישראלית מסוג ב/5 כדי לקדם עסק שבו השקיעו בארץ. במסגרת זו, משקיעים אמריקאים יורשו להישאר בישראל לתקופה העולה על 36 חודשים, כאשר בני ובנות זוג יוכלו לקבל אשרת עבודה כללית.

"כמו כל חוויה ביורוקרטית אמריקאית טובה קיימים מספר קריטריונים להגשת הבקשה לוויזת המשקיעים, לצד יתרונות לא מעטים בסופו של תהליך", אומר מ.נ. מנכ"ל, של חברת השקעות בארה"ב.

סכום ההשקעה המינימלי עומד על כ־100 אלף דולר, כאשר רובו מגיע מהון עצמי. ההשקעה חייבת להיות פעילה ובעלת סיכון עסקי (לא תותר השקעה בנכסים פסיביים כמו נדל"ן או השקעות פיננסיות). המשקיע הישראלי רשאי להיכנס לעסק קיים או חדש עם מקומיים או ישראלים כשותף או לנהל ולפתח כמעט כל סוג עסק, בבעלות של 50% לכל הפחות. על ההשקעה להוכיח תרומה לצמיחה העסקית של ארצות הברית, כולל יצירת מקומות עבודה לאמריקאים.

המשקיעים זכאים לשורה של זכויות אזרחיות
בני המשפחה של המשקיעים זכאים לשורה של זכויות אזרחיות. שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן. צילום: לשכת מסחר ישראל-אמריקה, וינאי אלפסי

אשרת 2-E הנמסרת למשקיע, כמו גם למשפחתו, ניתנת לחידוש מדי שנתיים ללא הגבלה ובתנאי כי המשקיע מנהל ועובד בעסק. בני המשפחה זכאים לשורת זכויות אזרחיות, כדוגמת אישור עבודה לבן/בת זוג, קבלת מספר ביטוח לאומי (SSN, המקביל לתעודת זהות), פתיחת חשבונות בנק, הנפקת רישיונות נהיגה והרשמה למוסדות חינוך. הגשת בקשה לוויזת 2-E או קבלתה לא חוסמות קבלת תושבות קבע (גרין קארד) בהליך נפרד, ובהמשך אזרחות מלאה.

על מנת לקבל את אשרת המשקיעים 2-E, האם המשקיע הישראלי הפוטנציאלי נדרש להחזיק באזרחות כפולה או שמספיקה לו הישראלית?

מ.נ. : "ויזה 2-E ניתנת על ידי האמריקאים רק למדינות שחתמו על אמנה מתאימה (כ־40 מדינות 'מפותחות'). עד ה־1 במאי 2019 היה צורך באזרחות נוספת של אחת ממדינות האמנה ולכן רק בודדים ניצלו אופציה זו. החל מה־1 במאי כל אזרח ישראלי יכול לבקש את הוויזה הזו. אין צורך באזרחות כפולה".

עד כמה מדובר בהזדמנות עסקית למשקיעים ישראלים כי הרי לפני החלת האשרה ישראלים הקימו סטארטאפים ומשרדים בארצות הברית לחברות בבעלותם ללא קושי, או מה ההבדל בין לפני ואחרי אישור האשרה בהיבט הזה?

"סטארטאפים וחברות הייטק מקבלים עבור עובדיהם ויזה מסוג אחר (L1) המוענקת רק למנהלים או עובדים מומחים שעובדים בחברה ישראלית/רב־לאומית במשך שנה לפחות ורוצים לבצע רילוקיישן זמני (עד 7-5 שנים). ואכן, לפני ה־1 במאי עשינו רק כאלה (גם לחברות פרטיות שאינן מתחום ההייטק). לעומתה, ויזה 2-E מוענקת גם לשכירים ולמעשה אין צורך בניסיון קודם בעסקים. הוויזה הזו אינה מוגבלת בזמן ואפשר לחדש אותה כל שנתיים (או לעבור למסלול גרין קארד בהמשך). עוד פרט חשוב: יודגש שזוהי ויזה משפחתית כולל בן/זוג וילדים עד גיל 21".

כך שלמעשה ויזה 2-E מעניקה שלושה סוגי אישורים במקביל:

  • אישור שהייה בארצות הברית, כמו גם כניסה ויציאה ללא הגבלה מתחומה.
  • אישור עבודה בארצות הברית (ליזם רק בעסק ולבן/בת זוג גם כשכירים).
  • הנפקת מספר ביטוח לאומי (SSN) לכל המשפחה, המאפשר בין השאר לפתוח חשבון בנק, להוציא רישיון נהיגה, וכן הרשמה למוסדות לימוד ציבוריים.

האם מספר הפניות להגשת בקשות לאשרות כאלה הוא גבוה עד כה (מחודש מאי השנה)?

"אין עדיין נתונים מדויקים ו/או רשמיים. המשרד שלנו מטפל בימים אלה בעשרות פונים שאושרו על ידינו בפגישה מקדמית ונמצאים בשלבים שונים של עבודה".

באילו סוגים של עסקים אתה נתקל בתהליך הבקשה לוויזה 2-E?

"אתן כמה דוגמאות נפוצות: חנויות, מסעדות, גלידריות ושאר שירותי מזון, שירותי קוסמטיקה, סלוני ספא, תעשייה קלה, כגון נגריה, מסגריה, מוסכים מסוגים שונים, שירותים טכניים כמו חשמלאים, התקנת דלתות למוסכים, בנייה ושיפוצים. עסקים כאלה קמים בהשקעה כוללת של 250-100 אלף דולר (כפי שיפורט בתכנית העסקית)".

לדברי מ.נ. המדינות המבוקשות על ידי המשקיעים הישראלים הן: קליפורניה, פלורידה, ניו יורק, ניו ג'רזי, טקסס ונבדה (בעיקר לאס וגאס).

עסקים בחו"ל
מטרת האשרה ליצור השקעות ומקומות עבודה בארצות הברית, כמו גם בישראל. צילום: Victor Daniel Giraldo/Unsplash

מ.נ מוסיף: "סוג העסק תלוי בתקציב. כיום מקובל שמינימום ההשקעה הנדרש לקבלת ויזה הוא 100 אלף דולר – במונחים אמריקאים זהו סכום קטן שאינו מספיק בדרך כלל. יש שלושה ערוצים אפשריים לפעולה, לפי סדר יורד של סיכוי לקבלת ויזה: 1- רכישת עסק קיים וריווחי (בצירוף דו"חות כספיים לתכנית העסקית משלוש השנים האחרונות). 2- רכישת זיכיון לעסק חדש מרשת זכיינות ארצית, סטייל מקדונלדס. 3- הקמת עסק חדש מאפס. זוהי האפשרות הכי פחות מומלצת ובמקרים רבים גם הכי יקרה ומתמשכת, בין היתר בגלל הצורך לקבל רישיונות, אישורים והיתרים – תהליך יקר ומסובך בארצות הברית עתירת הרגולציה.

"בנוסף, מחיר העסק תלוי גם במיקום. לדוגמה: עסקים למכירה בחו"ל - קליפורניה (לוס אנג'לס, סיליקון ואלי) יקרים פי שניים ממחירי עסקים דומים בפלורידה ואפילו פי שלושה מטקסס או לאס וגאס – כולם יעדים פופולרים עבור ישראלים".

כמה זמן בממוצע עובר מתחילת התהליך ועד לקבלת האשרה למשקיעים, כולל אשרות שהייה למשפחה ממוצעת של חמש נפשות למשל?

"8-4 חודשים בממוצע, לפי הפירוט הבא: איתור והחלטה לגבי עסק (2-1 חודשים, יש מעט שבאים עם עסק מוכן ויש גם כאלה שלא מחליטים אף פעם...). הכנת תשתית עסקית ורישומית (חברה, אישור מס הכנסה, חשבון בנק וכדומה) וכן הכנת תכנית עסקית (חובה, 3-2 חודשים). הכנת בקשה פורמאלית על ידי עורך דין מוסמך בהגירה (כחודש). אישור הקונסולית בשגרירות ארצות הברית בישראל (2-1 חודשים, וצפוי כי התור יתארך בעתיד ככל שיוגשו בקשות נוספות)".

האם הכתבה הועילה לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  משקיעים  עושים עסקים  עסקים קטנים  עסקים קיימים