בלי חדשנות אפילו מוכר הפרחים ימצא עצמו במשבר

 
מירב הראל. צילום: יח"צ

 

{{msg}}

התפתחויות טכנולוגיות מניעות שינויים כלכליים וחברתיים, שהולכים ומתגברים בשנים האחרונות. שינויים אלה דורשים מכל המעורבים לבחור כיצד ברצונם להתמודד עם סביבתם המתהווה, כאשר גם חוסר בחירת דרך ההתמודדות, הינה בחירה בפני עצמה, שגם לה יש השלכות.

יש שטוענים שהטכנולוגיה מאיימת על מקצועות מסוימים, ובעקבותיה ימצאו עצמם גופים עסקיים, לצד אנשים פרטיים מחוץ למשחק. אך טענה זו אינה בהכרח מדוייקת - שכן אחת היכולות הקיימות הן בקרב אנשים פרטיים, והן בקרב ארגונים, הינה היכולת ללמוד, להתפתח, להסתגל, ולהמציא את עצמם מחדש, בהתאם לסביבה המשתנה.

השינויים הטכנולוגיים הנוכחיים, שמשפיעים כמעט על כל הקשת העסקית, דורשים שינוי והסתגלות גם בענף הקמעונאות, החל מבקרב ארגונים גדולים וכלה בעסקים קטנים ובינוניים. כמו ביתר הענפים, גם בתחום זה הדרך לשרוד ואף לשגשג הינה באמצעות אימוץ מושכל של מתודולוגיות חדשנות המתאימות להתפתחויות הטכנולוגיות.

חדשנות אמנם נתפשת כדבר חיובי, אך יחד עם זאת, תהליך אימוצה דורש חשיבה מעמיקה, ושימוש מושכל במשאבים. בקרב ארגונים גדולים, אמנם ישנם המשאבים הנדרשים לביצוע השינויים בארגון, אך עליהם להתמודד לעיתים עם הצורך בשינוי עמוק - כולל בנהלי העבודה, ובפרוצדורות שהוטמעו לאורך שנים שאינם בהכרח מועילים בהתמודדות עם הצורך בשינוי והסתגלות מהירים. לעומתם, עסקים בינוניים וקטנים גם אם ביכולתם להגיב במהירות לשינויים, בדרך כלל מוגבלים במשאבים, ובגמישות העסקית הנדרשת.

אז מה ניתן לעשות? אימוץ חדשנות בארגונים כיום הפך לכורח המציאות והיבט חיוני להישרדות לטווח ארוך. על מנהלים לשאול את עצמם "עד כמה הארגון מותאם לסביבה המתהווה?" במקום "האם הארגון חדשני?". חדשנות יכולה להתבטא בשיפור השירות ללקוחות הקצה, ייעול שרשרת הערך, אופן קבלת ההחלטות וביצועם, שימוש מושכל בדאטה, הכנסת אוטומציה, וייעול השימוש בנכסי הארגון.

בענף הקמעונאות, מחברות הלבשה, ועד חנויות מחשבים, נדרשת תגובה מהירה יותר, בין היתר נוכח כוונת אמזון להרחיב את פעילותה בישראל. בין האתגרים שעומדים בפני הקמעונאים הישראלים נכלל שוק מצומצם יחסית, זמני משולח מתקצרים, מתן מענה 24/7, שיפור שירות הלקוחות, ומעל הכל, קיצור תהליכים לאורך כל שרשרת האספקה - יתרונות שאמזון רכשה באמצעים טכנולוגיים מתקדמים.

מעבר לצעד הראשון והמתבקש של הרחבת היצע המוצרים גם לזירה הוירטואלית, כלומר פיתוח יכולות eCommerce, נדרשת חשיבה על מערכי שיווק, סליקה והפצה יעודיים, שילוב אמצעי תשלום מתקדים וניצול נכון של הדאטה. עסק שבוחר לא להתפתח עם קצב הטכנולוגיה, עלול למצוא את עצמו בחסרון מול עסק שרואה בפיתוחים הטכנולוגיים הזדמנות לצמיחה ולרווחיות.

בסל הכלים של קמעונאים, להטמעת חדשנות, מצויים למשל שיתופי פעולה עם חברות טכנולוגיות, וסטארטאפים, שיכולים לאפשר התקדמות דיגיטלית מהירה יותר. בשיתופי פעולה מעין אלה, חברות הסטארט-אפ יכולות להשתמש בחברות קמעונאיות לניסוי ושיפור מוצריהן, בעוד החברות המסורתיות מתנסות בהטמעת חדשנות ובשדרוג יכולותיהן.

ברור שתהליך ההסתגלות לשינויים הטכנולוגיים הינו גם אסטרטגי, וגם יישומי, וככזה הוא דורש ניתוח פרטני של כל מרכיבי העסק על יתרונותיו וחולשותיו. תפקידי מנהל חדשנות בארגון (CIO) הופכים נפוצים בארגונים גדולים, אך עסקים קטנים ובינוניים שאין ביכולתם להעסיק מנהל חדשנות במשרה מלאה, יכולים לקבל מענה לצרכיהם, גם באמצעות היעזרות במנהלי חדשנות במינון המתאים לגודל העסק, ולהתקדמותם על ציר החדשנות.

נראה שהמהפכה הדיגיטלית, שמשנה תחומים רבים בחיינו, משפיעה באופן מהותי גם על תחום הקמעונאות, בארץ ובעולם. נכון יהיה להסתכל על ההסתגלות הנדרשת כהזדמנות להתפתחות ולצמיחה. מובן שהדרך אינה בהכרח פשוטה, אך ניתן לבצעה ודרכה להתאים את הארגון לעולם המתהווה לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות המואצות.

האם הכתבה הועילה לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  הזדמנות לרווחים  עסקים קטנים  עסקים קיימים  תכנית עסקית