חושבים על הקמת עסק? מה בנוגע לתכנית עסקית

 

 

רבים מאיתנו חושבים על הקמת עסק אשר יניב להם הכנסות ויפטור אותם מהצורך לעבוד בתור שכירים. אחד חושב על הקמת בית קפה, אחר חושב על חברה להפקת אירועים או כל רעיון אחר. אך כאשר יש לנו רעיון אנו נוטים לחשוב בעיקר על כמה כסף נרוויח מבלי באמת לקחת בחשבון את כל הפרטים. ה"פרועים" מבנינו מיד מתחילים לגלגל את הרעיון, פותחים חברה או עוסק מורשה, שוכרים מקום וכו‘. אבל האמת שצריך לעצור לרגע ולחשוב ולהכין תכנית עבודה - המיזם שלכם חייב להתחיל ולהסתיים בתכנית עסקית.

עסק ללא תכנית עסקית

אם אין לכם תכנית עסקית סביר להניח שאתם בדרך הנכונה לכישלון. הקמת עסק היא פעולה מורכבת אשר צריכה לקחת בחשבון גורמים רבים וכמובן שלכל דבר יש עלות. המשאבים שלכם הם מוגבלים ואתם חייבים לנצל אותם בצורה האופטימלית. יזמים שעובדים ללא תכנית עסקית בעצם משקיעים משאבים בביצוע הפעולות הדרושות לצורך הקמת העסק אך הם אינם יכולים לתכנן את הוצאותיהם בצורה נכונה ועלולים להגיע למצב בו אזלו להם המזומנים לפני שהצליחו להגיע למצב בו העסק מייצר הכנסות. במקרים רבים היזמים גם משקיעים משאבים בדברים שמתגלים כמיותרים במבט לאחור.

תכנית עסקית נועדה למנוע מצבים אלו. אם ננסה להסביר במילים פשוטות מהי התכנית העסקית, נוכל להגיד לכם שזוהי מפת הדרכים שלכם להקמת העסק. התכנית מגדירה היטב מהו הרעיון העסקי והתועלות שבו ואת כל הדברים הנדרשים על מנת להוציא את הרעיון לפועל, לשווק אותו ולייצר הכנסות. התכנית העסקית מחלקת את המשאבים בצורה נכונה תוך כדי הסתכלות קדימה על ההוצאות הצפויות והצעדים אשר ידרשו.

התכנית העסקית מיועדת להשיג שתי מטרות, המטרה הראשונה היא לאפשר ליזם לקחת בחשבון את כל ההיבטים של הקמת העסק - כמו למשל מבחינה שיווקית, תפעולית, טכנולוגית, כלכלית… ופיתוח האסטרטגיה להצלחת העסק. המטרה השנייה היא ליצור מסמך עבור המשקיעים. בעזרת התכנית העסקית המשקיעים יכולים להבין את הרעיון, ההשקעה הנדרשת וסיכויי ההצלחה. ישנה תועלת נוספת לתכנית העסקית, היא מאפשרת לנו לערוך בקרה ולראות היכן אנו עומדים ביחס לתכניות.

היבטי התכנית העסקית

ההיבט הטכנולוגי - יש לתאר את המוצר, יתרונותיו המרכזיים, כיצד הוא עובד ומהם יתרונותיו כלפי המתחרים.

היבט הכלכלי - פיננסי - בחלק זה נכלל המודל העסקי של הרעיון, כיצד הוא אמור לייצר הכנסות. פרק זה צריך גם לפרט את ההכנסות וההוצאות של העסק, הן בהשקעה הראשונית והן בתפעול השוטף. כמובן גם התייחסות לתזרים המזומנים הצפוי והחזר ההשקעה.

ההיבט השיווקי - התכנית העסקית חייבת גם להתייחס להיבט השיווקי. היא צריכה להגדיר את שוק היעד, הבידול התחרותי וכיצד למעשה אנו מתכננים לשווק ולמכור את המוצר (או השירות).

ההיבט האסטרטגי - מהי תכנית הפעולה האסטרטגית של העסק.

לסיכום, תכנית שיווקית טובה ונכונה המבוססת על מחקר שוק איכותי והערכת עלויות מדויקת תסייע למיזם להצליח. היא מעניקה הכוונה והיא מהווה כלי תכנוני ראשון במעלה.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  הזדמנויות עסקיות  הזדמנות לרווחים  הצלחת העסק  הקמת מסעדה  להרוויח ובגדול  לוח עסקים  קונים עסקים  קניית עסק  רכישת עסק  שיווק העסק  שיקולים בקניית עסק  תכנית עסקית