היתרון של ניהול רזה (lean management)

 

 

ניהול רזה הוא תפיסה ניהולית אשר שמה במרכז את כל מה שמייצר ערך עבור החברה / ארגון. מה שלא מייצר ערך נחשב כמובן לבזבוז. ניהול רזה דורש יצירת מנגנון תמריצים אשר מעודד כל עובד בחברה להשתפר על מנת להגדיל את הערך ולהפחית את הבזבוז. יישום השיטה דורש בחינה של כל התהליכים בחברה ויישום של פרקטיקות אשר יביאו לתרבות ארגונית המייצרת מצוינות. נכון, זה אולי נשמע קצת כמו סיסמאות ודברים ברורים מאליהם, אך כאשר זה מתורגם לפרקטיקה עבודה ושיטת תמריץ, בהחלט רואים תוצאות ושינוי בביצועי הארגון.

אז מהו בעצם היתרון של ניהול רזה בחברה?

למעשה ניתן להצביע כל כמה יתרונות מרכזיים של השימוש בשיטת הניהול הרזה:

  1. הפחתת עלויות - ניהול רזה מחפש למקסם את הרווח. הרווח הוא הפער בין מחיר המכירה המושפע מפקטורים שונים הכוללים ביקוש ומיתוג, לבין עלויות הייצור, הלוגיסטיקה, הניהול וכו‘. חברות אשר נוהגות בפרקטיקות של ניהול רזה מצליחות יותר טוב בהפחתת מבנה העלויות. הן מיישמות פרקטיקות אשר רותמות את כל ההיררכיה הארגונית למציאת פתרונו מוזילי עלויות.
  1. שיפור התקשורת עם הלקוחות - אחד מהעקרונות הבסיסיים של ניהול רזה הוא הסתכלות מתוך נקודת המבט של הלקוח. בניהול רזה אנו נבחן את כל צורת ההתקשרות עם הלקוחות מתוך נקודת המבט של הלקוח וננסה להבין מתוך חוויית הלקוח היכן קיים הבזבוז בתהליך. כתוצאה מזה נהפוך להיות קשובים יותר ללקוח ונשפר את כל ההתנהלות מול הלקוח.
  1. שיפור השליטה והניהול של המלאי -בשיטת ניהול רזה אנו מסתכלים על שלבי הייצור האחרונים ונותנים להם להכתיב את שלבי הייצור המתקדמים. אלו (שלבי הייצור האחרונים) הם צווארי הבקבוק. כך אנו מגיעים לניהול מלאי טוב יותר ונמנעים מצבירת מלאי גדול שלא לצורך, לא רק מלאי של חומרי גלם אלא גם מלאי של מוצרים מוגמרים. כך החברה מזמינה בדיוק את מה שהיא צריכה ומייצרת בדיוק את מה שהיא מוכרת ומונעת בזבוז.
  1. שיפור האיכות - על מנת להפחית בזבוז ולהפחית עלויות, אנו בוחנים את כל התהליכים בעסק. אם אנו מסתכלים על ייצור, כל פגם בתהליך הייצור גורם לנו להפסדים. בפרקטיקה של ניהול רזה נביא כל שלב לדרגה של שלמות ונמנע מטעויות, בסופו של דבר אנו נזכה במוצר בעל איכות משופרת.

  2. שיפור התרבות הארגונית - ניהול רזה הוא אינו שיטת ניהול הקשורה רק להחלטות המתקבלות בישיבת ההנהלה. ניהול רזה הוא יישום של פרקטיקות בכל ההיררכיה הארגונית. פרקטיקה הנוגעת לכל עובד ועובד, ניהול רזה יוצר תרבות ארגונית בריאה בה כל עובד מרגיש שיש לו חלק חשוב בהפחתת הבזבוז ויצירת הערך.
  1. שיפור המוטיבציה - מחייב תקשורת טובה ורציפה בין המנהלים לבין העובדים. התקשורת השוטפת מחזקת את העובדים ומעניקה להם מוטיבציה גדולה יותר. כאשר עובד מנהל שיחה עם המנהל שלו לגבי עבודתו, הוא מבין שעבודתו חשובה והדבר תורם למוטיבציה שלו.

לניהול רזה יש יתרונות רבים, אך כמובן שבפועל ישנם גם קשיים ואתגרים. הטמעת הפרקטיקות והתרבות הארגונית החדשה היא בהחלט דבר מאתגר ובעל עלויות.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  חברה  חברה בעמ  יועץ עסקי  משקיע לעסק  משקיעים  ניהול עסק  עסק ריווחי 

 

 
1
תמונת המשתמש
ישראל ישראלי
טוב לדעת
תודה רבה
07/06/2020