תרמית פירמידה: לא משחק ילדים

איך תדעו שנשאבתם לחברה נצלנית שדורשת מכם לשווק רעיון ולגייס אנשים תחתיכם בצורה לא פחות מאגרסיבית? סיפורה של מכת מדינה. חלק א'

 
1
צילום: Clark Tibbs/Unsplash

 

{{msg}}

חברה טובה או בן משפחה מתקשרים אליכם באמצע השבוע ומזמינים אתכם לאירוע מיוחד. "תתלבש יפה, יהיו אנשים יפים", היא אומרת. כל ניסיון שלך לגלות פרטים על האירוע נתקלות בחומה של מסתוריות. אתה מסכים, ועמוק בפנים יודע שהשתכנעת כי אתה רוצה להיות רצוי, רוצה בחברת אנשים שמתעניינים בשלומך ולצאת (אפילו אם לזמן קצר) מהשגרה של מלחמה על הבית והפרנסה. בערב האירוע, על מרפסת רחבה ובמבואה נפגשים המון מבטים עם אנשים פחות או יותר כמוך – כולם לבושים במיטב מחלצותיהם (או לפחות מנסים), רובם בערך בגיל שלך. אבל בשלב הזה אתה עדיין לא מבחין בזה – בעצב, בחוסר הביטחון ובמינון הבעייתי של ערך עצמי המסתתרים מאחורי פרצופים מחויכים וגופים קופצניים. אתה מבין שמדובר בכנס כלשהו. באולם ניצבים כיסאות בשורות ארוכות, המלווה שלך מראה לך את הכיסא המתאים ואתם מתיישבים. האורות בבמה נדלקים ומהר מאוד אתה מבין שלא באת הנה לשבת. רכבת הרים של הצפת רגשות ומאוויים כמוסים חושפת את פניה לראשונה ובעוצמה, ובהמשך מגבירה קצב.

אומרים לכם שזה שיווק רשתי מתוחכם, כמעט הייטיקי כזה, שנותן לך חופש להיות עצמאי ולעבוד בשעות הנוחות לך, אין מוצר לשווק וכל מה שצריך לעשות זה לגייס עוד ועוד אנשים תחתיך, וכשיהיו מספיק מהם תוכל להתרווח ולהרוויח סכומים גבוהים שלא הכרת עד כה. או שיש מוצר, בדרך כלל מדובר בקרם או בכדורי פלסבו, והוא עומד בבסיס כל האופרציה הנוצצת והאינטנסיבית הזאת, מוצר שפותר בעיות שמונעות את התקדמות האנושות, לא פחות, כדוגמת בעיות קשב וריכוז, התקרחות, פטרת ציפורניים, פיברומיאלגיה, מצבי לחץ, עצבים, וכל מה שצריך לעשות זה לחזור הביתה, להתארגן על החיים שלך ולהרים טלפונים לכל מי שאתה מכיר כדי למכור להם מוצר אדיר שבסך הכל מכיל מרכיבים טבעיים אך בעל תוצאות "מדהימות". תגייס יותר או תמכור יותר, כך תתוגמל יותר בזכות מודל עסקי חדשני.

תתעורר, אתה נמצא בתוך תרמית פירמידה.    

אלפי גברים ונשים מכל שכבות האוכלוסייה ורמות ההשכלה נשאבים מדי שנה לתרמיות אלה שלובשות צורות רבות ומסוות עצמן בשמות, בלוגואים ובהגדרות שונות (MLM, שיווק רשתי, שיווק רב־שכבתי). כמו בכל תעשייה, חברות הפירמידה פונות לקהלים שונים, כדוגמת פירמידת המנדלה או מעגל הנתינה, שמתחזה לקואופרטיב או קבוצת תמיכה. חשוב לציין: בישראל, חברות שעושות שימוש במודלים של שיווק רשתי הכולל תגמול הן חוקיות, אבל אלה עדיין עומדות בפני ביקורת ציבורית ותביעות משפטיות לעתים תכופות.

מהות החברות הללו היא בסך הכל לשכנע אנשים רבים ככל האפשר להצטרף כחברים למועדון שממותג בשם יפה ומפתה, עם לוגו מעוצב ומעודכן, המשמש הסוואה למשחק הפירמידה, ולשלם דמי כניסה. עלות ההצטרפות ברבים מהמקרים מתומחרת באלפי שקלים, עד כ־15 אלף שקלים, כלומר סכום שכמעט כל אחד יכול לגייס אם באמת ירצה, אם יולהב מספיק. על רמת ההתלהבות הגבוהה מופקדים המנהלי החברה. המצטרפים ל"מועדון החברים" העסקי הזה מקבלים הבטחות על רווח כספי, אשר גובהו תלוי במידת השקעתם ומחויבותם לשיטת השיווק האגרסיבית, אבל למעשה עוסקים בפעילות טפלה של העברת כספים מיד ליד ולא בשיווק של מוצר. משחק הפירמידה מבוסס על תרמית, על סוף ידוע מראש של הפסד למרבית המשתתפים ועל הצורך בגיוס אינסופי של מצטרפים חדשים.

תרמית הפירמידות - נוכלות החברות בישראל
צילום: Campaign Creators/Unsplash

על פי דו"ח שחקר את המודלים העסקיים של 350 חברות שיווק רב־שכבתי, שפורסם באתר ה־FTC (נציבות הסחר הפדרלית של ארצות הברית), 99% מהאנשים המצטרפים לחברות הללו מפסידים כסף. מתחקירים של ערוץ 10 והערוץ הראשון מ־2015 עלו חשדות באשר להתנהלות שלוחה מקומית של חברה בינלאומית לכאורה כמשחק פירמידה ושיוו לה מאפיינים של כת. תלוי איך מסתכלים על זה – יש היאמרו שזהו מודל עסקי מבריק או תרמית דורסנית, או אולי קצת משניהם.

אם כך, כיצד נזהה תרמית או משחק פירמידה:

 - במודעה לגיוס חברים חדשים כלל לא נמסר מידע על החברה, או שהוא חלקי.
 - ניתנת הבטחה שהעסק חוקי לחלוטין.
 - אווירה של מועדון חברים סגור.
 - הבטחות מעורפלות על רווחים יוצאי דופן ובלתי סבירים בעליל (ביחס לשוק), שלרוב ינתנו למשקיעים שעושים את צעדיהם הראשונים בארגון (כדי לתת טעימה ולהשאיר אותם במשחק).
 - יש מוצר שבדרך כלל מתומחר גבוה מערכו הריאלי.
 - רוב הכנסות החברה מסתמכות על גביית עמלות מצירוף משתתפים חדשים.

לפי ויקיפדיה, "הונאת פונזי" היא המונח הנפוץ לתרגילי מרמה דמויי תרמית פירמידה.

הונאת פונזי (Ponzi) היא וריאציה של תרמית פיננסית המפתה משקיעים עם הבטחה לתשואה גבוהה בפרק זמן קצר יחסית, ומשלמת רווחים למשקיעים ותיקים באמצעות כספים ממשקיעים חדשים, וזאת כמובן מבלי שאלה יודעים על אלה. הונאה כזו מסוגלת לשמר את האשליה של עסק בר־קיימא כל עוד משקיעים חדשים ממשיכים להזרים כספים לקרנות, וכל עוד מרבית המשקיעים אינם דורשים החזר מלא ועדיין מאמינים בנכסים, שאינם קיימים. צ'רלס פונזי (1949-1882), עסקן איטלקי־אמריקאי, השתמש בטכניקת ההונאה הזו בתחילת שנות ה־20 של המאה הקודמת, ומכאן שמה. השימוש הראשון ברעיון נרשם ב־1869 בגרמניה.

לפי חברת רואי החשבון פאהן קנה ושות', בעשור האחרון נתגלו כ־30 הונאות פונזי גדולות, רובן בארצות הברית. מתוכן חמישה מקרים לחשד להונאת פונזי בישראל בסכום משוער של כ־620 מיליון שקלים. הונאת הפונזי הגדולה בהיסטוריה נחשפה בסוף 2008 כאשר איש העסקים האמריקאי ברנרד מיידוף, יו"ר חברה למסחר בניירות ערך על שמו, הודה בבית המשפט בניו יורק בהונאות כספיות שהתקיימו מסוף שנות ה־80 של המאה הקודמת והצטברו לסכומי עתק. התביעה העריכה כי על פי תיקי ההשקעות של כ־4,800 לקוחותיו של מיידוף, סך ההפסדים "על הנייר" עמד על 64.8 מיליארד דולר. מיידוף, ששימש יו"ר דירקטוריון הנאסד"ק, הורשע ב־11 סעיפי אישום ומרצה כיום עונש של 150 שנות מאסר בכלא פדרלי.

אם כך, כיצד נזהה הונאת פונזי:

 - אווירה של מועדון אקסקלוסיבי למשקיעים "נבחרים".
 - הבטחות מעורפלות על רווחים יוצאי דופן ובלתי סבירים בעליל (ביחס לשוק) תוך זמן קצר, שלרוב ינתנו למשקיעים שעושים את צעדיהם הראשונים בארגון (כדי לתת טעימה ולהשאיר אותם במשחק).
 - דיווחים כלליים, לא מסודרים ו/או רציפים על ההשקעה.
 - אין מוצר.
 - מנהל ההשקעות בעל חזות ראוותנית, ללא שקיפות באשר למקור עושרו.
 - ההשקעות לא מלוות על ידי עורכי דין ורואי חשבון מקצועיים מהשורה הראשונה.
 - תקופות שפל מאופיינות בהפעלת לחץ על המשקיעים להשקיע כספים נוספים ואף לשכנע חברים וקרובים להשקיע.


"יש פירמידות שמשלבות בתוכן הונאות פונזי, אבל פירמידה בהגדרתה היא מעט חמקמקה", אומר שגב ישראל אפריאט, מנהל עמוד הפייסבוק "עוצרים את הנוכלות של הפירמידות". "אם שואלים את החוק, פירמידה נמצאת בתחום האפור. אם שואלים את המוסר, פירמידה לא תעבור ולא תקבל הכשר".

מהו ההבדל ביניהן, במילים פשוטות?

"הונאות פונזי החלו בתחילת המאה ה־20 בעוד שפירמידות התפתחו מאוחר יותר. הקטע בפונזי הוא שאנשים רואים רווחים מבלי לדעת שאלה מגיעים מקופה גדולה יותר של מכלול אחר של אנשים. כלומר, אני למשל לוקח ממך 100 שקלים, מבטיח לך 150 שקלים, לוקח ממישהו אחר 200 שקלים שמתוכם אני מביא לך את ה־150 שלך ולמעשה גורם לך להשקיע בסכומים גדולים יותר. ככה אני 'מוכיח' לך שזה שווה את זה. ראה מקרה ברנרד מיידוף".

הגיעו אליי כל מיני עדויות לגבי החברה, בין היתר מפי עובדי החברה. פרסמתי פוסט תיקון שמזהיר מפניו, והוא הוציא לי מכתב התראה בטרם נקיטת הליכים משפטיים ממשרד עורכי דין. השבתי להם שאני דוחה את הטענות ואני מדגיש בפניהם שיש לי הוכחות לכל מה שטענתי, העברתי להם את ההוכחות שלי ומאז (למעלה משנה) לא שמעתי מהם

שגב ישראל אפריאט

 

אחת מתרמיות הפירמידה לכאורה שבה נלחם שגב בימים היא חברה המגדירה עצמה כ"רשת השותפים הגדולה ביותר בישראל הפועלת כיום גם בזירה הבינלאומית". לדברי שגב, מייסד החברה ירד מישראל לקפריסין. "הם מוכרים מוצרים שלא קיימים (ממש כך) וממציאים דמויות פיקטיביות עם פרסונות שלמות – הוגה שיטה להרזיה, מומחה לחיטוב הגוף הנשי או מומחה להפסקת עישון – שמנחות קורסים", הוא מסביר. "האנשים רוכשים את המוצרים וכשהם מבינים שהם קנו כלום, הם מבקשים כסף חזרה. אז נאמר להם שאין מדיניות החזרים, למרות שבאתר שלהם פורסם במפורש שיש מדיניות החזרים של 14 יום. דיברתי בעל החברה, הוא שיקר לי כל כך טוב שהעליתי עליהם פוסט מברך. אלא שמיד לאחר מכן הגיעו אליי כל מיני עדויות לגבי החברה, בין היתר מפי עובדי החברה. פרסמתי פוסט תיקון שמזהיר מפניו, והוא הוציא לי מכתב התראה בטרם נקיטת הליכים משפטיים ממשרד עורכי דין. השבתי להם שאני דוחה את הטענות ואני מדגיש בפניהם שיש לי הוכחות לכל מה שטענתי, העברתי להם את ההוכחות שלי ומאז (למעלה משנה) לא שמעתי מהם".

האם הכתבה הועילה לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  איך להרוויח כסף  בעלי עסק  בעלי עסקים  הקמת עסק  עושים עסקים  עסק במשבר 

 

 
1
תמונת המשתמש
ישראל
טודובום זו פירמידה
לא מאמינים, אז כנראה שהם עשו עבודה טובה
02/11/2019