מתי כדאי לקנות עסק חדש? והאם תמיד מדובר 'חתול בשק'?

 

 

רכישת עסק חדש היא דבר מאתגר שיכול להפוך למקור רווח ויחד עם זאת, טומן בחובו סיכונים.

מתי נדע שמדובר בהזדמנות עסקית ומהן נורות האזהרה לעסק שאינו בעל פוטנציאל רווח?

כאשר עסק מועמד למכירה, ברוב המקרים הוא יוצע בשלמותו. ישנם מקרים בהם בעל העסק מציע מכירה חלקית כגון - ציוד יד שנייה לעסקים, רשימת לקוחות, מוניטין, מיקום ועוד. חשוב לציין במסגרת חוזה המכירה והקנייה,  מה מקבל הרוכש בעת העברת התשלום לבעל העסק.                                 

יצירת חוזה הנו שלב קריטי בתהליך רכישת עסק חדש - את חוזה הקנייה מומלץ לעשות מול עו"ד מסחרי אזרחי - המכיר היטב את עולם העסקים ויודע כיצד להגן על הקונה, מפני תביעות מצד בעל העסק ואף להפך.

להלן הסעיפים החשובים ביותר, כחלק מחוזה הקנייה:

  • שילוב שם העסק, שטחו ושמו של הבעלים
  • עריכת רשימות מסודרות של מלאי קיים של הסחורה ושל ציוד יד שנייה
  • התייחסות לקניין הרוחני - במידה ורלוונטי
  • הוספת סעיף נלווה לחוזה השכירות
  • קביעת מעמדם של שיתופי פעולה קיימים, הזמנות פעילות, עסקאות עתידיות ועוד
  • העברת רשימת הלקוחות ורשימות התפוצה לקונה
  • יש לקיים בדיקה מקיפה לגבי הערות ברישוי הנלוות לרישיון העסק במידה ויש.
  • קבלת דו"ח מפורט של חשבון הבנק של בעל העסק.
  • קבלת תכנית שיווק ופרסום במידה ויש

כיצד ניתן לדעת מהו שווי העסק?  

באחראיות בעל העסק המציע את העסק למכירה, להציג לקונה דו"ח רווח הפסד שנתי על פי מספר השנים שבהן הוא פעל. בנוסף, מומלץ לבקש גם תשקיף משוערך לתקופה של שנתיים החל מיום חתימת החוזה, שהוכן על ידי רואה החשבון, על פי גרף של הפסדים או רווחים. חשוב להעריך את שווי הציוד, רשימות המלאי, המוניטין של העסק, אופי וסוג הלקוחות, מיהם הספקים השונים וכולי.

רוב העסקים נמצאים במשבר כלכלי בעת מכירתם ולכן חשוב לראות את התמונה המלאה, לפני קבלת ההחלטה הסופית. ישנם גורמים רבים לכישלון של עסק, החל מהדרך בה הוא מנוהל, תמחור המוצרים או השירות, תמהיל השיווק והפרסום ועוד.  באחראיות הקונה, לזהות את נקודת המשבר שבה נמצא העסק, לאבחן את הגורמים לכך ולערוך בדיקה עצמית האם הוא עצמו, יכול לטפל באותם נושרים ולהפוך את העסק לרווחי ובעל תשואות גבוהות.

טרם חתימת הסכם הרכישה, חשוב לזהותי דפוס התנהגות חריג מצד בעל העסק (לחץ, דחיפות, אי אמינות וכו'..).
 יש לאמת את כל המסמכים והדוחות מול רואה החשבון ורשויות המס, ניתן לזהות עסק כושל גם על פי התנהגות הספקים עימם הוא עובד, לדוגמא: עסק ריווחי ישלם לספק בשוטף +90, ואילו עסק כושל יחוייב בתשלום מיידי בעת קבלת הסחורה.

עסק מצליח דורש עבודה קשה ומאתגרת יחד עם זאת, בעל פוטנציאל לרווח ולתשואה כספית גבוהה מול השקעה נמוכה יחסית. חשוב להכיר את העסק, את הגורמים למצב בו הוא נמצא ולהכין תכנית הכוללת מהלך שיווקי נכון, במטרה להפוך אותו לביצת זהב.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  הקמת עסק  השקעה בעסק  חוזה רכישה  חתימת הסכם  מקים עסק  עסק כושל  עסק למכירה  עסק מצליח  עסק פעיל  עסק ריווחי  עסקים חדשים  עסקים חדשים לקנייה  עסקים למכירה  ציוד לעסקים  קונה עסק פעיל  רכישת עסק 

 

 
1
תמונת המשתמש
אורן
מדריך מקצועי - שאפו על הכתיבה
האם המחירים תקפים גם לנתיבות?!
05/02/2019