זכיינות לניהול שלוחה בדואר בישראל

 

 

לאחרונה אנו רואים שלכאורה כל עסק קטן יכול להרשות לעצמו להיות סוכנות של סניף דואר ולמסור ללקוחות דברי דואר המגיעים מחו"ל. אך אין זה המצב לאשורו. דואר ישראל מעניק זיכיון עבור "מרכזי מסירה" הנפתחים בשיתוף עסקים קטנים בפריסה ארצית. הדבר מאפשר ללקוחות לקבל את החבילות במהירות ובנוחות. המרכזים פתוחים נוסף על סוכנויות הדואר, ובשעות פעילות נוחות וגמישות, במטרה לספק שירות טוב יותר. סוכנויות אלו אינן תחליף לסניף הדואר. מספר הפעולות שרשאי לעשות מרכז המסירה הוא מצומצם. אחד היתרונות הבולטים ביותר לבעלי העסקים, הוא משיכת תנועה אל תוך העסק, תוך כדי ניצול הקִרבה לעסק.

בדואר ישראל קיים נוהל נוסף של "זכיינות" להפעלת סניף סוכנות דואר באמצעות מכרזים המתפרסמים באתר הרשמי של דואר ישראל. ניתן לעיין בקישור הבא מתוך האתר, אשר מתעדכן מדי חודש בחודשו ומפרסם מכרזים חדשים. תנאי המכרז משתנים מעט בהתאם למועד הפרסום (המכרז של היום אינו המכרז שעליו חתם הסוכן לפני 15 שנה) ובהתאם למקום מרכז המסירה.

שלבי הקבלה כוללים עמידה בתנאי המכרז וריאיון אישי לכל מתמודד, אך זה לא מסתיים בכך. כל זכיין שעבר את תנאי המכרז והתקבל, נדרש לעבור הכשרה מלאה על כלל השירותים הניתנים בדואר. רק לאחר שהוא מוכשר ומוכן, נותן לו דואר ישראל בתנאי שכירות את כל הציוד הנחוץ – את הריהוט, את המחשוב (כולל מדפסת) וכן הלאה.

על הזכיין להתחייב לעמוד בכל תנאי החוזה. הדבר מתייחס לכל היבט בשיטת הפעולות השוטפות של העסק, החל משעות הפעילות הקבועות (על הדקה!) ועד הלבוש. הידעתם שבדואר ישראל מחייבים את כל העובדים שנותנים שירות בסניפים ללבוש חולצה לבנה מכופתרת, הכוללת תג שם?
דואר ישראל מחייב את הסוכן למכור אך ורק ממוצרי החברה, והמחירים נקבעים מראש בשיטת תמלוגים. הסוכן יהיה רשאי לבצע פעולות מוגדרות מראש, והוא יתוגמל בסוף כל חודש עוקב על פי "לוח לחישוב התשלומים לסוכן" (המופיעה כנספח במכרז שאליו ניגש ושלו התחייב הזכיין) על הפעולות השונות שאותן ביצע בסניפו במהלך החודש.

על כל אחת מהפעולות יתוגמל הסוכן באופן שונה, עד ליצירת הכנסה חודשית מסכמת.

לדוגמה: כל סניף דואר שמבצעים בסניפו החלפת בעלות לרכב, מכניס לכיסו 2.29 שקלים + מע"מ. עכשיו תכפילו את זה במספר הפעמים שפעולה מעין זו מתבצעת במשך החודש.

בראייה כוללת של הדברים ותנאי המכרז, המשרה אינה מתאימה לכל אדם. על כן, כחלק מתנאי המכרז, נערך ריאיון המדלל את מספר המועמדים. מדובר על ניהול עסק בתנאים מגבילים במיוחד. אומנם בפועל אתה המנהל – אך למעשה אתה מנהל ללא סמכויות. אתה כפוף לכללים נוקשים שקובעת הרשת. כמו בכל עסק, גם כאן ישנם סניפים מוצלחים יותר וסניפים מוצלחים פחות עד כושלים. לאלו האחרונים נמצאים תחליפים והם נסגרים.

שימו לב! בתור בעל העסק, אין לך בעצם חופשות, ויש לך לא מעט התחייבויות שהן חלק מתנאי המכרז. דואר ישראל מחייב את הסוכן, כפי שנראה בסעיף 22 (א) במכרז שפורסם בנובמבר 2013:

" ממלא מקום – אם אין בידי הסוכן למלא התחייבויותיו על פי סעיף 6 לחוזה זה מפאת מחלה, שירות מילואים או מפאת נסיבות אחרות שאינן תלויות בו, יודיע הסוכן על כך למנהל מייד; נוסף על כך מתחייב הסוכן להציע למנהל אדם שימלא את התחייבויותיו האמורות, והמנהל יודיע לו על הסכמתו או על אי-הסכמתו להצעה; הסוכן יישא בכל ההוצאות והתשלומים הקשורים במישרין או בעקיפין בהעסקתו של ממלא מקום זה".

לסיכום, אף על פי שבחוזה דואר ישראל מסיר מעצמו כל אחריות בנושא, לכאורה קיימים כאן יחסי עובד-מעביד. מדובר על משרה ועל שעות שאתה נדרש לספק. בעצם, דואר ישראל מצא את הנוסחה המצוינת כיצד לא להפסיד כסף, וכיצד לגלגל את הבעיות הלאה, על חשבון הסוכן. ייתכן שישנם סניפים רווחיים, ואולי העבודה יכולה לספק הכנסה מכובדת, אך ככל שהזמן עובר, המכרז מגביל את ההכנסה שלך. הסניפים המוצלחים הם אלו הוותיקים, שנהנים גם מנקודות מזל.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  הקמת עסק  השקעה בעסק  יועץ עסקי  ייעוץ לעסק  כמה שווה העסק  לוח מודעות לעסקים  עסק חדש  עסקים זכיינים  פתיחת עסק  פתיחת עסק חדש  שיקולים בקניית עסק 

 

 
1
תמונת המשתמש
אוסנת
מעוניינת לקחת את הסניף בישוב שלי במה זה
אשמח לתגובות ...
11/04/2021
 
2
תמונת המשתמש
אבי
דואר
אם אני מעוניין לפתוח סניף דואר מה עליי לעשות ?
11/11/2020