איך לבחור זכיינים ”טובים לרשת“?

 

 

הענקת זיכיונות היא אחד האמצעים בעזרתם חברות יכולות לגדול, להתפתח ולהתגבר על מכשולי תקציב. בעזרת הענקת זיכיונות יפתחו עוד סניפים, תגדל הפרישה הגאוגרפית, יתחזק המותג ויגדלו הכנסות העסק. אך על מנת שזה יקרה יש להתנהל באחריות. כאשר אדם מתעניין בהקמת עסק בזכיינות הוא צריך לבצע בדיקות שונות על מנת לבחור את רשת הזכיינות המתאימה עבורו, אך מצד שני גם הרשת צריכה לבחור בקפידה את הזכיינים שלה. כל זכיין מביא איתו רקורד שונה ויתכן שישנם  זכיינים שיכולים להיות טובים יותר עבור הרשת, אז איך בוחרים זכיינים ”טובים לרשת“?

הדבר הראשון שעל הרשת לעשות הוא לקבוע נוהל לבחירת הזכיין, כלומר לקחת את הזמן בשביל לחושב ולאפיין את הזכיינים אשר הכי מתאימים לרשת ואחר כך לעבוד לפי הנוהל. זוהי השיטה הכי טובה להפחית את הסיכונים עבור הרשת. לאחר גיבוש הנוהל על הרשת להחליט כיצד היא הולכת לחפש אחר זכיינים, האם היא תעשה זאת באופן ישיר או באמצעות מתווכים. אם הרשת מעוניינת לעשות זאת באופן ישיר עלייה לקחת בחשבון את הוצאות הפרסום, אם עושים זאת באמצעות מתווכים גם ההתנהלות מולם צריכה להיות בצורה מסודרת ובמסגרת חוזית.

הגדרת הפרופיל

כפי שאמרנו בשלב הראשון יש להגדיר את פרופיל הזכיין וגם הזכרנו שהרשת מעוניינת בהפחתת סיכונים עבורה. לכן מאפייני הזכיין צריכים להיות אלו אשר יפחיתו עבור הרשת המזכה את הסיכונים. חשוב לבדוק מהו הרקע שיש לזכיין בתחום. אם למשל מדובר ברשת מזכה מתחום האופנה - ניסיון ניהולי בחנויות מכירה מסוג אחר יכול גם להתקבל אך ללא ספק מישהו בעל רקע בענף הוא בעל יתרון. לכן הרשת צריכה לבדוק את קורות החיים של הזכיין ולראות מה הרקע שלו, כמו גם מהן היכולות האישיות של המועמד.

הדבר השני שצריך לעשות הוא לבדוק את יכולותיו הכלכליות, לא רק ברכישת הזיכיון אלא גם לצורך תפעול העסק. למרות שלמותג יש יתרון, עדיין זה לא מובטח שהעסק יכסה את ההוצאות התפעוליות בחודשים הראשונים ויש להעדיף זכיינים בעלי גב כלכלי חזק אשר יכול לשרוד גם בתקופות קשות.

זכיין לרשת
זכיין טוב לרשת

דבר שלישי שכדאי לבדוק הוא האם ישנם הליכים משפטיים, אזרחיים או פליליים כנגד הזכיין. אלו הם דברים אשר יכולים לפגוע בתפקודו. בעיקר יש לשים לב מה הרקע של אותם ההליכים, האם מדובר במועמד שנוטה להסתבך בהשקעות וחובות בצורה סדרתית או שמדובר באדם אמין.

לאחר שהגדרתם היטב מהן הדרישות מהזכיין תוכלו להתחיל בתהליך החיפוש. מן הסתם התהליך כולל ראיון אישי בו תוכלו לשאול שאלות, וגם המועמד יכול לשאול אתכם, על מנת להתרשם מיכולותיו ועל מנת לתאם ציפיות. בסופו של דבר כל ההתקשרות נעשית באמצעות חוזים משפטיים, אך בשלב הראיון יש לעבור על עיקרי הדברים ולראות האם יש בסיס לעבודה משותפת.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  זיכיון  חישוב מחיר העסק  יזמים חדשים  מיזם