גזור ושמור: איך לוודא שבחרתם חברת הלוואות אמינה ויציבה?

להחלטה לקחת הלוואה יש משמעות כלכלית למשך תקופת ההחזר, איך לערוך סקר שוק מעמיק ולוודא כי מולכם ניצבת חברה אמינה, הכפופה לרגולציה ופועלת בהתאם לחוק? מלווים אתכם לשוק ההלוואות

 

 

גם בעתות שגרה רבים מגיעים להחלטה כי נטילת הלוואה תהיה הצעד הכלכלי המועדף עבורם. זאת, בין אם מדובר בהלוואה* לכיסוי הוצאה חריגה ובלתי צפויה, כגון שיפוץ דחוף בבית, או לצורך החלפת רכב, מימון לימודים אקדמיים לילדים, עיצוב משרד ביתי ועוד.

אם בעבר למי שרצה לקחת הלוואה היתה כתובת אחת בלבד – הבנק, בדגש על סניף הבנק בו נוהל החשבון שלו, הרי שבשנים האחרונות התחרות בתחום האשראי גדלה מאוד, ולבנקים הצטרפו שלל גופים נוספים, המציעים מגוון הצעות לאשראי צרכני.

יש מי שיציע ריבית אטרקטיבית, אחרים יבטיחו הלוואה שנכנסת לחשבון הבנק במהירות ובלי צורך בערבים, ויש שיפרסו את החזר ההלוואה על פני תקופה ארוכה. שפע ההצעות עלול להיות מבלבל, אך היות שמדובר בעסקה כלכלית בהיקף של כמה עשרות אלפי שקלים לכל הפחות, , חשוב מאוד לערוך השוואה בין ההצעות השונות ולא פחות מכך, לוודא שאתם בוחרים בחברה חוקית ומהימנה, הפועלת בהתאם לחקיקה או הרגולציה הרלוונטית.

כך, בדיוק כפי שהגוף המלווה, בין אם מדובר בבנק, חברת אשראי או כל גוף אחר, ירצה לראות הוכחות לכך שביכולתכם להחזיר את ההלוואה – גם אתם צריכים לבדוק היטב את נותן ההלוואה, כדי לא להיתקל בהמשך במפח נפש ואף בבעיה כלכלית.

מה חשוב לבדוק כשבוחרים היכן לקחת הלוואה?

  • כאן מגדל הפיקוח של בנק ישראל ורשות שוק ההון – יש לך אישור להלוות – כאמור, בעבר שלטו הבנקים באופן מוחלט בשוק ההלוואות, אך היום פועלים בו גופים רבים. רובם הם לגיטימיים לחלוטין ומקפידים על הוראות החוק ב-100%, אך ישנם גם אחרים. כדי לוודא שאתם עושים עסקים עם הגוף המתאים, בדקו שהחברה מולה אתם פועלים מפוקחת על ידי בנק ישראל או רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הפועלת במשרד האוצר. הדבר אמור להבטיח כי החברה פועלת תחת כללי הרגולציה וכפופה לחקיקה בנושא.
  • יש לך גב: כלכלי חזק – גם אם אתם מקבלים הצעה שנראית אטרקטיבית במיוחד, בין אם מבחינת הריבית הנמוכה או מבחינת תקופת ההחזר הארוכה, חשוב לרדת לעומקם של הדברים ולבדוק גם את הפרטים הקטנים. כשמדובר בחברה חדשה יחסית, ללא מוניטין של יציבות ואיתנות פיננסית, ייתכן שהיא תהווה סיכון עבורכם. לכן, בדקו היטב כל חברה שאתם שוקלים לקחת ממנה הלוואה, סקרו את ההיסטוריה הפיננסית שלה ובחנו האם היא ידועה כחברה איתנה העומדת בהתחייבויות שלה.
  • דגל שחור: התרחקו מהשוק האפור – התחרות העזה בתחום ההלוואות משכה אליו גם חברות פחות לגיטימיות. לכן, יש יתרון לחברות מוכרות יותר, בעלות מוניטין ו-וותק, שניתן לקרוא עליהן בעיתונים מעת לעת, ושידוע לכם מי המנהלים ובעלי התפקידים הבכירים בהן. או בקיצור, חברה "עם אבא ואמא", במקום חתול בשק שלא ברור מי עומד מאחוריו.
  • היי, מחפשים המלצות – אין חכם כבעל ניסיון. לפני שאתם נוטלים הלוואה ערכו סקר בין חברים ומכרים ושאלו מי מהם נטל הלוואה בשנים האחרונות. בקשו מהם לספר לכם על החוויה הכללית, רמת השירות בחברה, מהירות המענה לפניות וכמובן אודות פרמטרים כגון ריבית, תנאי החזר ועוד. ניתן גם לחפש המלצות בפורומים ברשת, אך חשוב לוודא כי מאחורי ההמלצה עומדים אנשים אמיתיים, שאכן השתמשו בשירותי החברה.

בשורה התחתונה, נטילת הלוואה היא צעד בעל משמעות כלכלית גדולה מאוד שיש לבחון בכובד ראש. לכן, בדיוק כפי שאתם עושים סקר שוק לפני רכישה גדולה, כדוגמת רכב או דירה, גם במקרה הזה אל תוותרו והקדישו זמן כדי ללמוד ולהכיר את החברה ואת מי שעומד מאחוריה, וכן כדי לאסוף המלצות (ואולי גם אזהרות). כך תוכלו להיות בטוחים כי אתם עומדים מול חברה המקפידה על הוראות החוק ונמצאת תחת פיקוח של הרשויות המתאימות.

*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

**הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

***מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  הצלחת העסק  משבר בעסק  עוסק מורשה  עוסק פטור  עושים עסקים  עסק במשבר