עוסק פטור - מה זה ואיזה עסק מוגדר כזה?

כדי להתפרנס בכבוד בישראל עומדות בפנינו בגדול שתי אופציות עיקריות. האופציה הראשונה היא לעבוד כשכירים בחברות שונות במשק, לקבל תלוש משכורת מסודר שדרכו גם המיסים משולמים והפנסיה מופרשת. האופציה השנייה היא לפתוח עסק משלנו ולהיות אחראיים לכל ההתנהלות וניהול העסק בעצמנו. כמובן שבמצב הזה עלינו להבין בדיוק מהם המוצרים או השירותים שנרצה לתת ושבאמת יכניסו לנו כסף, אך עוד לפני זה, חשוב לטפל בכל העניינים הבירוקרטיים, כמו פתיחת עוסק במס הכנסה, מע״מ ובביטוח לאומי. אחת האפשרויות לפתיחת עסק עצמאי היא לפתוח ״עוסק פטור״, ובגלל שהרבה מאוד בעלי עסקים בתחילת הדרך קצת מתבלבלים עם המושגים הללו, אנחנו רוצים לעשות סדר ולהסביר בדיוק מה זה אומר.

 
צילום: PIXABAY

 

מה זה עוסק פטור?

בעבר נקרא עוסק פטור ״עוסק זעיר״, אך המונח השתנה בשנים האחרונות. המשמעות של המילה ״פטור״ היא שמדובר בעסק שפטור מתשלומי מע״מ, והסיבה לכך היא שמחזורי ההכנסה שלו קטנים ואין לו צורך בתשלום מע״מ ומתוך כך באופן טבעי הוא גם לא יכול לגבות מע״מ כלל. אז על אילו סכומים אנחנו מדברים? ובכן, המספר המדויק משתנה מדי שנה, אך לרוב אנחנו מדברים על סכום הכנסות של 100,000 שקלים בשנה פחות או יותר בלי קשר להוצאות. פתיחת עוסק פטור היא תהליך לא מורכב שדומה לפתיחה של עוסק מורשה. בשני המקרים יש לעבור את שלוש הרשויות - ביטוח לאומי, מס הכנסה ומע״מ, לפתוח תיק ולהגיש מסמכים מסוימים. לאחר שפותחים את התיק ניתן להתחיל להכניס כסף ולהוציא קבלות. שימו לב - אנחנו מדברים על קבלות בלבד ולא על חשבונית מס שכוללת גם את הגבייה והדיווח למע״מ.

האם עוסק פטור מקבל פטור גם ממס הכנסה?

עוסק פטור לא מקבל פטור ממס הכנסה, אלא שהפטור של עוסק פטור נוגע אך ורק לגבייה ותשלום של מע״מ. מרבית העוסקים הפטורים ישלמו מס הכנסה בסוף השנה במסגרת הדו״ח השנתי שלהם ובהתאם לנקודות הזיכוי וההכנסות שלהם.

אני עוסק/ת פטור/ה ועברתי את תקרת ההכנסה. מה קורה עכשיו?

ובכן, זהו מצב בהחלט נפוץ שקורה לעסקים רבים. ברגע שמגיעים במהלך השנה להכנסה מעבר לסכום המוגדר לעוסק פטור, יש לדווח לרשויות ולפתוח תיק עוסק מורשה חדש. בסוף השנה הדו״חות ייעשו בנפרד, כלומר דו״ח אחד לעוסק הפטור מתחילת השנה עד רגע המעבר ודו״ח אחר מהתחלת הפעילות כעוסק מורשה ועד לסוף השנה.

מהם היתרונות של עוסק פטור?

היתרון המשמעותי והמהותי ביותר הוא הפטור מתשלום מע״מ. כלומר, בסופו של דבר הרווח על כל שירות או מוצר הוא גבוה יותר, וזה קריטי במיוחד לעוסקים שעובדים עם לקוחות פרטיים ולא עם חברות, מבחינתן תשלום המע״מ הוא עניין מהותי הרבה פחות מפני שהן מזדכות עליו בעת התשלום.

האם כדאי להתחיל בעוסק פטור או דווקא עם מורשה?

ובכן, זה תלוי לגמרי בצפי ההכנסה שלכם. אם מדובר בעסק חדש ואתם לא לגמרי בטוחים כמה תרוויחו, לחלוטין עדיף להתחיל בעוסק פטור ולחסוך לעצמכם את תשלומי המע״מ ובעיקר את ההתעסקות שבתשלום. לעומת זאת, אם אתם צופים מראש הכנסה מעל לתקרה המוגדרת לעוסק פטור, אולי כבר עדיף לפתוח עוסק מורשה או חברה בע״מ, דבר שממילא תדרשו לעשות כבר בשנייה שתעברו את רף ההכנסה הקבוע בחוק. בכל מקרה, כדאי להתייעץ עם מביני עניין בתחום ויועצי עסקים, כדי שתוכלו להתחיל את הדרך החדשה באופן הנכון והטוב ביותר. בהצלחה רבה!

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  חברה  חברה בעמ  עבודה מהבית  עוסק מורשה  עוסק פטור  עסקים חדשים