מחכים לחשבונית: עוסקים יחויבו לשלוח פעם בחודש

לפי הצעת החוק לתיקון חוק הגנת הצרכן, שאושרה בכנסת בקריאה ראשונה, צרכנים יוכלו לקבל חשבונית פעם בחודש במקום פעם בחצי שנה בעסקאות מתמשכות. יו"ר ועדת הכלכלה: "זאת הצעת חוק טבעית ומתבקשת"

 
חברת הכנסת מירב בן ארי (כולנו) צילום: יח"צ

 

{{msg}}

מליאת הכנסת אישרה באחרונה בקריאה ראשונה את ההצעה לתקן את חוק הגנת הצרכן אשר תחייב בתי עסק וחברות להגביר את תדירות משלוח החשבוניות ללקוחות, במסגרת עסקאות מתמשכות. זאת לאחר שוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ איתן כבל אישרה את הצעת החוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 62 – משלוח חשבונית לצרכן בסמוך למועד החיוב, התשע"ט-2018) לקריאה ראשונה.

ההצעה מהווה יוזמה של חברי וחברות הכנסת מירב בן ארי (כולנו), איתן כבל (המחנה הציוני), איציק שמולי (המחנה הציוני), יוסי יונה (המחנה הציוני), לאה פדידה (המחנה הציוני), קארין אלהרר (יש עתיד), מאיר כהן (יש עתיד), עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), יואל חסון (המחנה הציוני), אכרם חסון (כולנו), רועי פולקמן (כולנו).

כיום בעסקאות מתמשכות שבמסגרתן מחויב הצרכן בהוראת קבע בבנק או בכרטיס האשראי, בתשלום לפי צריכה, חייב העוסק לשלוח ללקוח חשבונית אחת לחצי שנה לפחות. לפי יוזמת הצעת החוק ח"כ בן ארי, העניין מקשה על הצרכנים לעקוב אחרי התשלומים והציעה לחייב משלוח חשבונית מדי חודש, ובדרך שבה הסכים הקונה לקבל את החשבונית (בדואר, בדוא"ל וכו'; א"ד). יו"ר הוועדה כבל התייחס להצעה ואמר כי מדובר בהצעת חוק טבעית ומתבקשת, שכן אין סיבה שהצרכן ימתין חצי שנה לחשבונית ולא יקבל אותה אחרי התשלום.

קניות באינטרנט
צילום: bruce mars-pexels

לפי ההצעה שאושרה, בעסקה מתמשכת שבה מחויב הצרכן בהוראת קבע בבנק או בכרטיס האשראי, ובה התשלום הוא לפי צריכה, ישלח העוסק לצרכן חשבונית חודשית באופן המוסכם בין שני הצדדים. עם זאת, לקוחות שירצו בכך יוכלו להמשיך לקבל את החשבון אחת לחצי שנה.

לדברי ח"כ בן ארי הגיעו אליה תלונות של צרכנים שקיבלו חשבוניות חצי שנה אחרי שביצעו את התשלום, מה שהקשה עליהם לבצע מעקב אחר התשלום או לקבל החזרים מהעוסק, במידת הצורך. "אין כל סיבה להכביד על הלקוח במשלוח חשבונית אחת לשישה חודשים, כפי שקורה היום", אמרה בן ארי. "כמו שהצרכן מחויב לשלם כל חודש, הוא צריך לקבל חשבונית כל חודש. לפיכך, הצעת החוק שלי קובעת כי יישלח פירוט חשבונית אחת לחודש באופן שבו יבחר הצרכן".

לפי דברי ההסבר לתיקון החוק, סעיף 13ב לחוק הגנת הצרכן התשמ"א-1981 קובע כי בעסקה מתמשכת שבה עוסק מחייב את חשבונו של צרכן בתשלומים לפי הוראת קבע בבנק או בכרטיס האשראי, העוסק מחויב לשלוח לצרכן, למענו או בדרך ממוחשבת (על פי רוב בדואר אלקטרוני), אחת לשישה חודשים לפחות, את פירוט התשלומים ששילם הצרכן בששת החודשים שחלפו, או העתק מהחשבוניות המתייחסות לתשלומים ששילם הצרכן בתקופה זו. 

נוסף על משלוח פירוט התשלומים או העתק מהחשבוניות כאמור, העוסק חייב לשלוח למענו של הצרכן, בחודש מרץ בכל שנה, הודעה ובה פירוט חיובים שנתיים של הסכומים שבהם חויב הצרכן בשנה שחלפה. חובות אלו אינן חלות על עסקה מתמשכת שהתשלום בה הוא קבוע, אחיד ובלתי תלוי בהיקף הצריכה או השימוש, אלא אם כן ביקש זאת הצרכן.

ואולם, יש צרכנים המעוניינים לקבל את החשבונית בסמוך למועד החיוב, בשל רצונם לעקוב אחר ביצוע החיובים או משום שהם נדרשים להציג חשבוניות לשם קבלת החזר בשל הוצאות אלה. לפיכך, נוסף על החובות הקבועות כיום בחוק, מוצע לקבוע כי בעסקה מתמשכת ישלח העוסק לצרכן, למענו הרשום אצל העוסק או בדרך ממוחשבת, לפי בחירת הצרכן, בסמוך למועד החיוב, חשבונית, אלא אם כן הצרכן ויתר על זכותו לקבל חשבונית לפי ההסדר המוצע. יובהר כי ההסדר המוצע יחול גם על עסקה מתמשכת שהתשלום בה קבוע, אחיד ובלתי תלוי בהיקף הצריכה או השימוש.

הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת בתחילת דצמבר ברוב של 18 בעד, ללא מתנגדים וללא נמנעים, ולפיכך הוחזרה לדיון בוועדת הכלכלה לטובת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית במליאה.

האם הכתבה הועילה לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  יועץ עסקי  ייעוץ לעסק  כיסוי חובות  עסקים באינטרנט