כיצד בוחרים רואה חשבון וכיצד מתנהלים מולו בשוטף

 

 

רואה החשבון הוא גורם חשוב מאוד בכל עסק, ולתפקיד שלו יש למעשה חשיבות עליונה. יש המגדירים אותו לעתים שותף עסק. רואה החשבון אחראי על הפקת הדוחות הכספיים אותם יש להציג בפני רשויות המס כנדרש בחוק. אך דוחות אלו לא נועדו עבור חישובי המס בלבד. נודעת להם גם משמעות רבה מבחינת בעלי העסק ומנהליו. הדוחות הכספיים אותם מפיק רואה החשבון משקפים את מצבו הכלכלי של העסק, והם כלי תכנוני וניהולי חשוב בידיו של בעל העסק. ההתנהלות מול רואה החשבון היא התנהלות שוטפת שבה מעבירים לו את כל המסמכים הדרושים לצורך ביצוע עבודתו.

כאשר בוחרים רואה חשבון לעסק, חשוב להבין שלמרות התעודה אשר מסמיכה פלוני להיות רואה חשבון, עדיין יש הבדלים בין רואה חשבון אחד למשנהו. אחד ההבדלים הללו נובע מתחום ההתמחות. חשוב להבהיר שהעבודה וההכנה של רואה חשבון עבור עסקים קטנים למכירה עם שלושה עובדים היא שונה מאוד מהעבודה של רואה חשבון המייצג חברה ענקית הנסחרת בבורסה ומנהלת עסקים בין-לאומיים למכירה. אז אם הפעילות העסקית שלכם דורשת התמחות ספציפית מיוחדת (כמו למשל מיסוי בין-לאומי), חפשו אחר רואה חשבון הבקיא בתחומים אלו.

אחת ההמלצות בבחירת רואה חשבון היא בראש ובראשונה פגישה אישית עמו. במהלך הפגישה חשוב שתפגיזו אותו בכל השאלות הרלוונטיות עבור הפעילות העסקית שלכם. לדוגמה: מה עדיף לי, עוסק מורשה או חברה בע״מ?; כמה מס אני אמור לשלם?; אילו הוצאות הן הוצאות מוכרות? היו ערניים ושימו לב לבקיאותו בחומר. האם הוא מספק תשובות ברורות, או שתשובותיו מתחמקות?

בשוק תוכלו למצוא משרדי ראיית חשבון קטנים שבהם יש מספר מצומצם מאוד של רואי חשבון, לפעמים רק אחד או שניים. לעומתם תוכלו למצוא משרדי ענקיים ובהם מאות רואי חשבון. אז מה עדיף לכם? משרד קטן או משרד גדול? הדעה המקובלת היא שיש להתאים את גודל המשרד לגודל העסק שלכם. אם יש לכם חברה ענקית בעלת צרכים מורכבים, ברור מאליו שלא תרצו ולא תוכלו לעבוד עם משרד קטן. אך לעומת זאת, אם יש לכם עסק קטן, אין צורך לעבוד עם אחד המשרדים הענקיים. שם הרי תמיד יתנו את מרב תשומת הלב וההעדפה ללקוחות הגדולים והכבדים של המשרד, ולא לכם.

בעלי עסקים רבים אינם יודעים להבחין, ואף מתבלבלים לא פעם, בהגדרת שני תפקידים השונים זה מזה – רואה חשבון ויועץ מס. לחלקנו הם נשמעים זהים או חופפים, אך ההבדל בניהול התיקים טמון בגודל העסק ובנפח הפעילות הכספית שלו. מעל מחזור מסוים יועץ מס אינו רשאי לטפל בתיק. יש האומרים כי בעסקים קטנים יש להיעזר אך ורק ביועצי מס.

אל תתביישו לבקש המלצות או לשאול את רואה החשבון על לקוחות אחרים שלו. אל תיבהלו אם אין הוא ממהר למסור לכם מידע. זה רק אומר שהוא שומר על פרטיות הלקוחות שלו. במקרים רבים רואה החשבון צריך לקבל את הסכמתם של הלקוחות לפני חשיפת זהותם.

אם מצאתם רואה חשבון שעמו אתם רוצים לעבוד, תצטרכו לחתום על חוזה התקשרות איתו. חוזה ההתקשרות מגדיר את התשלום ואת התקופה שבה אתם מתחייבים לשלם עבור שירותיו של רואה החשבון. בהחלט חשוב לתת את הדעת ולהקדיש תשומת לב למה שרשום בחוזה. היזהרו במיוחד מחתימה על הסכמה לקנסות בלתי סבירים במקרה של סיום העבודה המשותפת.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  בעלי עסק  בעלי עסקים  הערכת שווי עסק  חברה  יועץ מס  ייעוץ לעסק  ניהול עסק  עבודה מהבית  עושים עסקים  עסק במשבר  עסק חדש  עסקים קטנים  רואה חשבון  שותף לעסק