כך תבחרו נכון לוקיישן לעסק שלכם

 

 

כאשר מקימים עסק חדש ישנן, החלטות רבות שצריך לקבל. אחד הדברים שיש להביא בחשבון הוא מיקום העסק. ישנם שיקולים שונים הכרוכים בהחלטה באשר למיקום העסק, וקיים בהחלט קשר בין מיקום העסק לבין ההצלחה העסקית שלו, עד כדי כך שייתכן שההבדל בין הצלחה לכישלון יושפע מהלוקיישן; עסק שנכשל במקום אחד יכול להצליח במקום אחר. להלן כמה היבטים חשובים שאותם צריך לשקול כאשר בוחרים מקום עבור העסק, שכן הם בהחלט משפיעים על ביצועיו של העסק.

קִרבה לשוק הצרכנים – עבור חלק מהותי מהעסקים, הקִרבה לשוק הצרכנים היא גורם מכריע במיקום העסק. לצורך הדוגמה, אם העסק שלך הוא דוכן פלאפל, ודאי תרצה למקם אותו במקום שבו יש תנועה גדולה של אנשים; אם העסק שלך הוא גן ילדים פרטי, ודאי תרצה למקם אותו בשכונה המרובה בזוגות צעירים, ולא במקום שבו יש בעיקר אוכלוסייה מבוגרת. הקִרבה לשוק הצרכנים הופכת את העסק שלך לנגיש עבורם. כך אתה מגדיל את החשיפה של העסק לקהל הצרכנים וכן את מחזור העסקאות.

חנות להשכרה

קִרבה לחומרי גלם – לא תמיד עסקים בוחרים בקִרבה לשוק הצרכנים; במקרים רבים עסקים עושים את החשבון שלהם ומתמקמים דווקא בקרבת חומרי הגלם. לצורך הדוגמה, נניח שיש לך מפעל לרסק עגבניות בקופסאות שימורים. במקרה זה שוק הצרכנים הוא רלוונטי פחות עבורך, והעסק יעדיף להתמקם דווקא סמוך לחומרי הגלם, כלומר באזורים שבהם מגדלים עגבניות. למעשה יש בכך הרבה מאוד היגיון לוגיסטי – קל וזול יותר לשנע קופסאות שימורים מהמפעל אל שוק הצרכנים המרוחק, מאשר לשנע עגבניות טריות אל מפעל מרוחק.

מיקום המאפשר הפחתת עלויות – עסקים מסוימים יכולים להתמקם במקומות מרוחקים המאפשרים להפחית את העלויות של העסק, כמו למשל את עלויות השכירות. כאשר מפחיתים את העלויות ניתן גם להציע מוצרים או שירותים במחירים תחרותיים יותר ולפיכך גם למכור יותר. קח לדוגמה יבואנים המחזיקים מחסנים ובוחרים לצאת ממרכזי הערים ולהתמקם במקומות שבהם השכירות נמוכה וניתן להחזיק מחסנים גדולים בעלויות מופחתות, או למשל חברות המשווקות מוצרים באמצעות האינטרנט. הן יכולות לשבת במקומות מרוחקים מאוד ולחסוך בעלויות. בסופו של דבר כל אותן הוצאות לוגיסטיות יכולות לעשות את ההבדל בין רווח להפסד, ובהכרח הן קשורות ללוקיישן.

עוד עניין שיש להביא בחשבון הוא הנגישות לעסק. אני מתכוון לענייני תחבורה וחנייה. נניח שיש לך משחקייה לילדים (ג'ימבוריי), אבל באזור ישנה בעיה חמורה של מקומות חנייה. בהחלט ייתכן שבשל כך לא יגיעו הורים וילדים לבקר בעסק שלך.

לסיכום, כאשר אתה מחפש לוקיישן עבור העסק, עליך להיות מודע לכל אותם פרטים ולשקול אם באמת המיקום משרת את מטרות העסק. יש לחשוב ברמת המקרו וברמת המיקרו. ברמת המקרו עליך לשקול אם אתה רוצה להיות קרוב לשוק הצרכנים, לחומרי הגלם או בכלל לדבר מה אחר. ברמת המיקרו עליך לחשוב על דברים פרטניים יותר הקשורים ללוקיישן, כמו למשל עניין הנגישות שכבר הוזכר לעיל

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  איתור שטח להשכרה  בעלי עסקים  הצלחת העסק  לוקיישן  מיקום העסק  מקים עסק  נכסים מניבים   עסק חדש  עסקים פעילים למכירה  פותח עסק  פתיחת עסק  פתיחת עסק חדש  תכנית עסקית