מהי תוכנית עסקית ולמה אני זקוק לה?

 

 

פתיחת עסק היא תהליך מורכב הגוזל משאבים רבים. כמובן שהמטרה היא שהמשאבים שאתם משקיעים בסופו של דבר ישתלמו, או לפחות יחזירו את עצמם ותקבלו עסק המייצר הכנסות. אך על מנת שזה יתרחש יש להתנהל בחכמה; המשאבים שלכם מוגבלים ואינם יכולים לפזר אותם סתם כך ללא שום תכנית. זהו המקום בו מתחיל הצורך בתכנית עסקית, השלב הראשון בהקמת עסק חדש.

תכנית עסקית - תכנית פעולה

תכנית עסקית היא תכנית פעולה להקמת העסק (או לפיתוח עסק קיים). התכנית מפרטת את הצעדים שיש לנקוט על מנת להקים את העסק ואת המשאבים הדרושים לצורך הוצאתם לפעול. בעצם ישנו קשר ישיר בין תכנית הפעולה להקמת העסק ולבין ההון העומד לרשותכם. אם אתם מטילים ספק בנחיצותה של תכנית עסקית כדאי שתקדישו לכך מחשבה שנייה - כאשר אין לכם תכנית עסקית אתם מוצאים את עצמכם מוציאים כספים על הקמת העסק בצורה מפורזת וללא כל בקרה, כך בקלות תוכלו למצוא את עצמכם חסרי מזומנים; יתכן שתשקיעו סכומים גדולים בהקמה ואז תגלו שאזל לכם הכסף לתפעול השוטף בחודשים הראשונים שהעסק עדיין אינו מייצר מספיק הכנסות על מנת לקיים את עצמו. התכנית העסקית מונעת מכם מצב זה. בעזרת התכנית העסקית אתם לוקחים בחשבון את כל הפרטים וכל העלויות הנדרשות לטווח הארוך ובכך נוצר סוג של בקרה על הכספים.

למרות ואף לעתים קרובות בנקים ומשקיעים דורשים מכם תכנית עסקית כאשר אתם מבקשים מימון לעסק, עדיין לפי תפיסתנו התכנית העסקית היא עבורכם ולאו דווקא עבור המשקיעים. התכנית העסקית מבטאת את הרעיון העסקי שלכם במלואו, עצם הכנתה הוא בבחינת בדיקת היתכנות כלכלית של הרעיון מול המשאבים אשר עומדים לרשותכם. ברור שמשקיעים מצפים לראות תכנית עסקית, אך בראש ובראשונה התכנית העסקית היא עבור היזם שחפץ יותר מכל בהצלחת המיזם העסקי שלו.

מהי תכנית עסקית

מה נמצא בתכנית העסקית וכיצד היא בנויה?

תכנית עסקית בנויה לפי פרקים העוסקים בהיבטים שונים של העסק, היא מתחילה בתיאור הרעיון הכללי ויורדת לפרטי פרטים עם דגש חזק על מספרים ועלויות. תכנית עסקית חייבת להיות תכנית מפורטת כמה שניתן ומתאפשר, היא חייבת לכלול את כל הפרטים על מנת להימנע מהפתעות אשר בסופו של דבר יגרמו לכם להוצאות מיותרות ועלולות אפילו להכשיל את העסק. לכל עסק יש את התכנית העסקית המתאימה לאופי הפעילות שלו ולתקציב שלו והן יכולות להיות שונות אחת מהשנייה באופן מהותי, הכל בהתאם לאופי העסק. למרות השוני עדיין התכנית צריכה לפרט את כל היבטי העסק - יש לכלול תיאור של השוק, תכנית גאנט, מודל עסקי, שלבים אסטרטגים ותכנית שיווקית של העסק לשנה הקרובה.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  הקמת עסק  יזמים חדשים  מקים עסק  ניהול עסק  עסק חדש  עסק ללא הון התחלתי  עסקים חדשים  פותח עסק  פתיחת עסק  פתיחת עסק חדש  שיווק העסק  תכנית עסקית 

 

 
1
תמונת המשתמש
הזברה
תוכנית עסקית, זה שחור או לבן?
אז זה שחור, המאמר לוקה בחסר ביחס לשאר המדריכים הנפלאים שקראתי אצלכם באתר
02/11/2018