מחפש להיות זכיין? 6 דברים שכדאי מאוד לבדוק

 

 

הרבה מאוד אנשים חולמים על עסק עצמאי משל עצמם, ובדרך כלל גם הם בוחנים בראש ובראשונה את נושא הזכיינות. עסק בזיכיון (franchise) יכול להיות הזדמנות מפתה מאוד עבור המשקיע. היתרון המרכזי הוא בכך שזוכים במוניטין של המותג כבר מהרגע הראשון של הפתיחה. זה יכול להיות בית קפה מוצלח, ומדינת ישראל כבר מרושתת באין־ספור בתי קפה מהסוג הזה, כשכמעט כולם כבר מכירים את המוצרים שלו והם ממותגים היטב בתודעת הציבור. זו יכולה להיות אפילו רשת אופנה, פיצריות או כל דבר אחר.

אלא שלפני שאתה ממהר לחתום על חוזה זכיינות, להלן שישה נושאים שכדאי מאוד שתבדוק לפני שתעשה את המהלך הבא:

  1. זכיינות תפעולית – מומלץ מאוד לוודא שמדובר בזכיינות תפעולית. נניח למשל שמדובר ברשת אופנה. אתה בוודאי צפוי לעמוד לפני השקעה גדולה בפתיחת החנות, אבל בזכות זכיינות תפעולית תוכל להימנע מתשלום על הסחורה. את הסחורה תקבל בהשאלה ותשלם עמלה רק כאשר תמכור. אולי מושג זה אינו תמיד רלוונטי, אך כאשר מדובר בסחורות הדבר מומלץ מאוד.
  2. טרנד חדש או זכיין ותיק – מדי פעם בפעם צצות רשתות זכייניות חדשות בשוק, והן זוכות לגל של צמיחה מהירה ולפתיחת סניפים רבים. טרנדים אלו נראים לכאורה כהצלחה גדולה, אך למעשה אין אנו יודעים אם אכן הן יעמדו במבחן הזמן. ייתכן שבעוד שנה או שנתיים יימאס לציבור מהטרנד, והוא פשוט יתפוגג ואט־אט ייעלם. לכן מוטב להיצמד אל הסוסים הוותיקים, כלומר לזיכיונות לרשת אשר פועלת זה זמן רב וידעה לשרוד גם בזמנים הקשים ביותר.
  3. חקור לעומק שים לב לכל זיכיון ישנו גם הצד האחורי שאף אחד אינו ממהר להראותו לכם. אל תתרגש מלקוחות ממורמרים המותחים ביקורת, אך גם אל תזלזל בהם. בהחלט חשוב מאוד לבדוק את דעתם של אחרים אשר רכשו את הזיכיון. הם יכולים לתת לך מידע חשוב על צורת ההתנהלות של הרשת, על הבעיות שיש בה או על אלו העלולות לצוץ בה בעתיד.
  4. לעבוד ברשת – אם אתה רוצה באמת ובתמים להכיר את הרשת מקרוב ובצורה בלתי אמצעית, אתה יכול לנסות ולעבוד בה תקופה מסוימת בטרם תרכוש את הזיכיון. למעשה, ישנן רשתות אשר אצלן זוהי מדיניות מוצהרת. כך אתה יכול להכיר את כל תחומי הפעילות של העסק בטרם אתה מתייצב מאחורי ההגה.
  5. אל תשים את כל הביצים בסל אחד בניגוד לכל מיני מיתוסים שאולי הגיעו לאוזניך, גם עסקים בזכיינות עלולים להיכשל. כמובן שעליך לעשות את כל הבדיקות ואת כל ההכנות הדרושות על מנת שהעסק יצליח, אך עם זאת עליך להיות מוכן וערוך גם לאפשרות של כישלון. הסיבה לכך שחשוב שתהיה מוכן גם לאפשרות מעין זו, היא כדי שלא תמצא את עצמך חסר כול.
  6. שקול את האלטרנטיבות יש לשקול את כל האלטרנטיבות האפשריות, כלומר את החלופות שאינן רכישת עסק בזכיינות. אמנם הדבר תלוי בראש ובראשונה ביכולות האישיות שלך לפתח ולפתוח עסק חדש, אלא שבהחלט כדאי לשקול בכובד ראש וברצינות את הקמתו של עסק חדש ומיתוגו ללא תלות בזכיינות. כשאתה מניח את האפשרות הזאת על כפות המאזניים, נדרש ממך להביא במכלול השיקולים את הניסיון האישי, את גובה ההשקעה ואת מחזור ההכנסות הצפוי בכל אחת מהאפשרויות.

השקעה בעסק בזכיינות היא השקעה גדולה וחשוב לעשות את כל השיקולים ולחשוב על כל הפרטים. עשו את כל הבדיקות והתחזיות לפני שאתם רוכשים את הזיכיון. סביר להניח שבניסיון למכור לך את הזיכיון תזכה למצגת ורודה המציגה את נתוני המכירות מהסניפים המובילים; קח את הדברים בערבון מוגבל, לא כל הסניפים מגיעים לאותם הביצועים. אם לאחר כל הבדיקות מצאת לנכון להקים עסק בזכיינות, שים לב שהכל נעשה בחוזים משפטיים. אין כאן מקום להבנת בעל פה בין חברים - יש צורך בחוזה משפטי מחייב לשני הצדדים המגדיר במפורש את הזכויות והחובות של כל אחד מהצדדים. הזכיין צריך את הרשת שתספק לו מוצרים ושירות ואילו הרשת צריכה את הזכיין, מערכת יחסי הגומלין ביניהם חייבת להיות מנוסחת בצורת חוזה כתוב.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  הזדמנויות עסקיות  הזדמנות לרווחים  זיכיון  יזמים חדשים  מכירת עסקים  עסקים זכיינים  עסקים חדשים  קונים עסקים