איך להתמודד עם משבר ״אחרי החגים״ בעסק

 

 

עסקים רבים נהנים מפריחה כלכלית בתקופות שלפני החגים. סוכנויות נסיעות סוגרות לא מעט דילים לחגים; חנויות בגדים מוכרות בגדים לחג; חנויות מתנות מוכרות מתנות לחגים, והרבה עסקים נהנים משפע של פעילות כלכלית טובה. עם כל זאת, ישנה תופעת ״אחרי החגים״, תופעה המאופיינת בהאטת הפעילות הכלכלית במשק ועסקים רבים סובלים מירידה בהכנסות בתקופה זו, נכון שלא כל העסקים נפגעים, אך עבור עסקים קטנים / בינוניים ועסקים בהקמה ללא גב כלכלי חזק מדובר במשבר של ממש, בעיקר כשמדובר בירידה חדה ומשמעותית בפעילות העסקית. הוצאות השכר, השכירות וכל הוצאות התפעול של העסק נשארות פחות או יותר כשם שהיו. אך בעוד שההוצאות נשארות זהות, ההכנסות יורדות.

אז איך מתמודדים עם משבר ״אחרי החגים״?

העצה שלי אליכם נחלקת לשניים: החלק הראשון נוגע לחסינות הכלכלית של החברה בימי המשבר; החלק השני נוגע לניצול הזמן הטוב ביותר בתקופה זו.

כדי לעבור בשלום את תקופת המשבר, על העסק להתכונן היטב לתקופה החלשה, להתייחס לכך במלוא הרצינות ולהפעיל שיקול דעת בהתאם. יש לשים את הדגש על תזרים המזומנים של העסק. יש לתכנן היטב את הוצאות העסק מתוך הנחת יסוד שבשבועות ובחודשים שלאחר החגים יספוג העסק הכנסות נמוכות מהממוצע. מה שאתם יכולים לעשות הוא לפרוס בדרך נכונה ומתונה את התשלומים לספקים שלכם, באופן שימנע מכם הוצאות כבדות בתקופה זו. ההכנה לתקופה זו כוללת גם השארת "משהו בצד" בימים שלפני החג, שבהם אתם נהנים מהכנסות גבוהות. השאירו סכומי כסף פנויים גם לימים הקשים שאחרי החגים.

הדבר השני שיש לעשות הוא לנצל היטב את התקופה החלשה.

העובדים שלכם מגיעים לעבודה, אך עומס העבודה נמוך מאוד; זוהי הזדמנות טובה מאוד לנצל את הזמן לפעילויות שאתם דוחים. ניתן לנצל את התקופה השקטה לכל מיני שינויים ארגוניים שרציתם לעשות בעסק; לדוגמה, אימון של עובדים לצורך שיפור כישורי המכירות ועוד מיני פעילויות שתמיד דחיתם. עליכם לדעת שזהו רק עניין של זמן עד שהמכירות יעלו שוב, ולכן עליכם לכוון את העסק לרגע הזה, על מנת שידע להפיק את המיטב מהיום שבו יעלו המכירות של העסק. זכרו שדי בלקוח אחד שאינו יקבל שירות כראוי כדי להרוס מוניטין שלם שבניתם בעמל רב.

עסקים רבים מפטרים עובדים בתקופות שלאחר החגים, אך פיטורי עובדים יכולים לפגוע בביצועי העסק. מצד אחד הם יוצרים אצלכם את האשליה שהקטנתם הוצאות שכר, אך מצד שני העובד חיוני לפעילות הארגון. דרך נוספת היא האופציה להעסיק עובדים במיקור חוץ ולהפחית את השירות בתקופות החלשות. בדקו אם ישנם תהליכים בארגון שניתן להוציא למיקור חוץ.

והטיפ החשוב ביותר: תמיד קחו בחשבון שעסק הוא דבר דינמי. היום אלו החגים, ומחר זאת תקופת מתיחות ביטחונית בארץ, ועל כן חשוב להיות תמיד עם היד על הדופק, להביא בחשבון את השינויים המשפיעים, ולהבין שתקופות באות וחולפות, וחשוב להתנהל בהתאם, הן בהן והן לאחריהן. שימו לב שאיכות המוצר שלכם אינה נפגמת. אל תחסכו, כי אתם עלולים לפגוע בעסק.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  איך להרוויח כסף  הזדמנויות עסקיות  הזדמנות לרווחים  הצלחת העסק  ייעוץ לעסק  כיסוי חובות  עבודה מהבית  עסק ללא הון התחלתי  עסק למסירה  עסק פעיל  עסק ריווחי  עסקים קיימים  תכנית עסקית