השפעת הקורונה על עסקי המזון

מגפת הקורונה תפסה את כולנו לא מוכנים, אבל עכשיו לאחר שנה שאנו מתמודדים עם המגפה אנו יכולים לראות ולנתח כיצד מגפת הקורונה השפיעה על עסקי המזון ויצרה מציאות חדשה

 

 

עסקים מסוימים לא שרדו את מגפת הקורונה, אחרים הצליחו להסתגל למגפה ולערוך את השינויים הדרושים במודל הפעילות, ויש גם את אלו שצורת הפעילות שלהם המבוססת על משלוחים התאימה בצורה מושלמת למגפת הקורונה. להלן כמה נקודות חשובות אשר השפיעו על עסקי המזון השנה:

  1. הירידה ברווחיות למ“ר - אחת הבעיות של מסעדות אשר נועדו לארח סועדים היא תקנות הריחוק החברתי אשר אינן מאפשרות לצופף לקוחות כמו פעם, ומגבילות את מספר האנשים אשר יכולים לשהות במסעדה בו זמנית. כאשר מקימים מסעדה ומכינים תכנית עסקית, אנו לוקחים בחשבון את הפוטנציאל של המסעדה בתפוסה מלאה. אך כיום מסעדות אינן יכולות לארח את אותה כמות הסועדים שאירחו בעבר. גם מסעדה אשר נחשבת למצליחה והיא תמיד מלאה בסועדים, עדיין מתמודדת עם ירידה דרמטית ביכולת הקיבול שלה.
  1. אבדן מלאי - אחת הבעיות עליה התלוננו מסעדנים ועסקים אחרים בתחום המזון, היא בזבוז המלאי הגדול אשר נגרם כתוצאה מסגרים, החלטות של הרגע האחרון ואי וודאות. על מנת להגיש אוכל לאורחים על המסעדות להצטייד בחומרי גלם, כמו למשל ירקות, בשר ודגים. חומרי גלם; אלו הם בעלי אורח חיים מוגבל ומיועדים לצריכה מיידית. אך בעקבות הסגרים המסעדות התמודדו עם אבדן מלאי והדבר גרם להם לנזקים כלכליים נוספים.
  1. המעבר למשלוחים - הסגרים ותקנות הריחוק החברתי היו השעה היפה של המשלוחים. עסקים בתחום המזון אשר מראש שמו דגש על תחום זה יכלו בקלות להתמודד עם המצב החדש ללא צורך בעריכת שינויים גדולים; בעיקר אם אלו היו עסקים אשר לא השקיעו באירוח אלא רק במטבח. מסעדות אחרות בהן משלוחים לא היו מודל העבודה העיקרי הצליחו גם כן לערוך את ההתאמות ולעבוד עם שירותי משלוחים, דבר אשר העניק להם קצת אוויר לנשימה.

תקופת הקורונה למסעדות
תקופת הקורונה לא פשוטה עבור עסקי המזון


השינויים והמעבר למשלוחים אינם דורשים אך ורק התאמה לוגיסטית. כל עסק בתחום המזון יכול לארגן לעצמו מארזי מזון למשלוחים ולעבוד בעזרת שירותי שליחויות. אך חלק גדול מהשינוי דורש התאמה של כל האסטרטגיה השיווקית. למשל עסק אשר תנועת הלקוחות שלו נבעה מתוך מיקומו האסטרטגי, נזקק עכשיו להשקיע משאבים בשיווק על מנת להגיע לקהל המעוניין במשלוחים.

משבר הקורונה גם סגר את כל תחום האירועים, דבר אשר השפיע על חברות קייטרינג אשר מצאו את עצמן ללא שום פרנסה ורבות מהן פשוט נסגרו או שקעו לתרדמת עמוקה. דברים דומים אפשר להגיד על מסעדות אשר התבססו על קהלי העובדים המגיעים לסעוד את ארוחת הצהריים, ונאלצו לסגור כאשר העובדים עברו למודל עבודה מהבית.

ומי הרוויח מהקורונה?

האמת שישנם גם עסקים בתחום המזון אשר הרוויחו ממשבר הקורונה. מסעדות אולי נחשבות למותרות, אך לא המזון שאנו רוכשים בסופרמרקטים. משבר הקורונה, גם בהיבטו הכלכלי עדיין לא הפחית את הביקוש למוצרי מזון - להפך, משבר הקורונה ובעיקר החלת הסגרים גרמו להיסטריה והצטיידות של האזרחים במוצרי מזון, דבר שבהחלט בא לידי ביטוי בביצועים של רשתות המזון. אך כמובן שהמרוויחים הגדולים ממשבר הקורונה היו בעיקר היצרנים והספקים הגדולים, או במילים אחרות המונופולים אשר שולטים בשוק.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  לוח מודעות לעסקים  לוח עסקים  מחיר העסק  מכירת עסק פעיל  מכירת עסקים  מסעדה למכירה  מעצמאי לשכיר  עסק ותיק  עסק חדש  עסק כושל