תפקיד המתווך בהליך מכירת עסק

 

 

לא אחת ישנם מקרים בהם בעלי עסקים מחליטים למכור את העסק לאדם אחר. הליך מכירת עסק הוא הליך בו אדם אחד מעביר את הבעלות על העסק שלו לאדם אחר, לאחר שהגיעו כמובן להסכמה על המחיר ותנאי העסקה. כמובן שהבסיס לעסקה הוא האינטרסים המשותפים, האחד רוצה למכור והשני רוצה לקנות, אך למרות האינטרסים המשותפים יש צורך במשא ומתן על כל הפרטים –  משא ומתן שבו צפויים להתגלות קונפליקטים רבים הקשורים לפרטי העסקה; כל אחד מהצדדים רואה באופן טבעי רק את הצד שלו בעסקה. בעל העסק רוצה לקבל כמה שיותר תמורה, הרוכש רוצה לשלם כמה שפחות. אך פרטי העסקה הם הרבה יותר מעניין המחיר ולא חסרות נקודות חיכוך. כאשר מדובר בעסקים וסכומי כסף גבוהים לא תמיד קל להגיע להסכמה, לעתים יש צורך במתווך לעסקים (ברוקר עסקים) אשר יתווך בין שני הצדדים ויסייע לקדם את העסקה ולהוציא אותה אל הפועל.

מתווך לעסקים

אך כיצד מתווך יכול לסייע במכירת העסק?

מתווך עסקים הוא צד חיצוני בעסקה, את שירותיו יכול לשכור הקונה או המוכר של העסק על מנת לייצג אותו בתהליך. מתווך עסקים מביא איתו ניסיון בסוג זה של עסקאות והוא מסוגל ללוות את העסקה מתחילתה ועד סופה. מכיוון שמדובר בגורם חיצוני אשר הוא אינו צד בעסקה מקובל לשלם לברוקר עסקים עמלות מהעסקה. בין השירותים שמבצע ברוקר עסקים ניתן למנות את השירותים הבאים, שירותים אשר רלוונטיים לקונים או למוכרים ואף לשניהם יחדיו:

הערכת שווי – מי שרוצה למכור את העסק שלו, או באותה המידה מי שמבקש לרכוש עסק, חייב לדעת מהו שווי העסק. ישנם גורמים שונים המשפיעים על שווי העסק ושיטות שונות להערכת השווי. הערכת שווי של עסק היא תחום מקצועי לחלוטין ומתווך עסקים הוא האיש אשר יכול לעשות זאת בצורה הנכונה ובהתאם למחירי השוק.

תזכיר חברה – מי שמבקש למכור את העסק שלו צריך להציג מידע בסיסי עבור הרוכשים הפוטנציאלים, לפחות בשלבים הראשוניים. תזכיר חברה הוא מסמך המאפיין את העסק ומתאר אותו עבור המשקיעים או הרוכשים הפוטנציאליים.

חיפוש אחר רוכשים – ברוקר עסקים יכול לקחת תפקיד אקטיבי, במידת הצורך, בחיפוש אחר רוכשים לעסק. כך בעל העסק יכול להמשיך בניהול השוטף של העסק ומתווך העסקים מחפש עבורו קונים.

חיפוש אחר הזדמנויות השקעה – בדומה לחיפוש אחר רוכשים, מתווך עסקים יכול גם לתת שרות למי שמעוניין להשקיע ולחפש עבורו עסקים להשקעה.

סינון מועמדים – כאשר איש עסקים מחפש לרכוש עסק או למכור עסק, מייד צצים כל מיני מתעניינים. אך במקרים רבים לא כולם רלוונטיים, יתכן שאין להם את ההון הדרוש או שסתם אינם רציניים. מתווך עסקים יכול לסייע לסנן ולבחור רק את המעומדים המתאימים ביותר הן לקנייה והן למכירה.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  הזדמנות לרווחים  הערכת שווי עסק  מכירת עסקים  משקיע לעסק  עסק כושל  עסק נמכר  עסק פעיל  פרסום חינם  קונה עסק פעיל 

 

 
1
תמונת המשתמש
אופיר אלעזר
מתווך עסקי זה התפקיד החשוב ביותר
לא לוותר על מתווך לעסק
23/03/2019