חושבים לצרף שותף לעסק? אל תוותרו על הסכם שותפים

 

 

צירוף שותף חדש לחברה הוא אחד מהצעדים הנפוצים בעולם העסקי, אשר מתבצע לצורך הגברת הפעילות העסקית, הזרמת משאבים פיננסיים ואנושיים, הרחבת תחום העיסוק והפחת רוח חדשה בעסק.

לא מעטים המקרים שבהם נכנסים לעסק מספר שותפים, ולעתים עוזבים את החברה שותפים אחרים. חשוב להבין עוד לפני שמכניסים שותף חדש, כי יש לכך משמעויות עסקיות ומשפטיות שונות. טעויות בשלב זה עלולות לעלות ביוקר בשלב מאוחר יותר.

מסיבה זו יש חשיבות רבה לערוך הסכם שותפים כבר בעת כניסתו של השותף החדש. ככל שההסכם יהיה מפורט יותר ונוגע למערכת היחסים הספציפית אשר הצדדים רוצים לקיים, כך ניתן יהיה למנוע מראש סכסוכים בין השותפים, הליכים משפטיים, הליכי בוררות ומחלוקות לגבי עתיד העסק.

הסכם בין השותפים יכול לקבוע מראש כיצד לפתור סכסוכים

חוזה בין השותפים יכול להיכרת בין שני שותפים או בין שותפים רבים. ההסכם נועד מצד אחד להוות בסיס רחב, בטוח ויציב להסדרת הפעילות העסקית והפקת הרווחים, תוך הגנה על כל הצדדים, ומצד שני להתוות ולקבוע מנגנונים לפתרון מחלוקות שעלולות לצוץ, להגדיר את חלוקת התפקידים והסמכויות ולקבוע מה יקרה בתרחישים אפשריים של הוספת שותף נוסף או פרישת שותף.

מכיוון שההסכם נועד למנוע מראש מחלוקות, חשוב שיכלול הליכים מוסכמים מראש לפתרון מחלוקות, ויסדיר את מערכת היחסים בין השותפים בעסק. דבר שחשוב לבדוק עוד לפני שחותמים על ההסכם, הוא מה ההיסטוריה של השותף החדש, מה עשה בעברו, האם תלויים נגדו הליכים משפטיים, מהן סיבותיו להיכנס לעסק ומהן המטרות שלו.

מהן סמכויותיו של השותף, ומהי חלוקת האחריות בין השותפים?

כאשר מכניסים שותף לעסק קיים, חשוב לעגן במסמך משפטי מחייב הן את התוכנית העסקית והן את ההתחייבויות המשפטיות השונות של הצדדים. שותף חדש יכול לשנות את אופן חלוקת הרווחים, קבלת ההחלטות, שעות הפעילות, תחומי האחריות, שיעור ההחזקה והיקף ההשקעות בחברה, וחשוב להתייחס לכל ההיבטים הללו.

במסגרת הסכם השותפים, יש לקבוע מה יהיה תפקידו של כל שותף ומה יהיה בתחום אחריותו. כדאי לתכנן את שעות העבודה והיקף העבודה, כך שלא ייווצר מצב שבו נטל העבודה ייפול על כתפיו של אחד השותפים.

כמו כן, הכרחי להסדיר את האופן שבו השותפות תקבל החלטות הנוגעות לנושאים הכלכליים ולנושאי הצעדים העסקיים. כדאי להגיע להסדר על הפעילות העסקית השוטפת ואופן ניהולה, באילו תנאים ניתן יהיה לצרף שותפים חדשים, כיצד השותפים יקבלו את שכרם, ומי ינהל את החשבונות.

 

כמובן, מומלץ לקבל ייעוץ מעורך דין מקצועי בעת ניסוח ועריכת הסכם השותפים, לאור ההשלכות המשמעותיות שיש לו על העתיד.

למי שייך הקניין הרוחני ואיך ניתן למנוע תחרות?

כבר בשלב עריכת הסכם השותפים, כדאי להגיע להחלטה בכל הנוגע לזכויות היוצרים, סימני המסחר והקניין הרוחני של העסק, הן לפני כניסת השותף והן לאחר מכן. למשל, האם הקניין הרוחני שהביא איתו השותף החדש יהיה שייך לעסק? למי יהיה שייך הקניין הרוחני שייווצר בעתיד?

נוסף על כך, הסכמי שותפים רבים כוללים סעיף סודיות והגבלת תחרות, כך שאם השותף יחליט לפרוש מהעסק, הוא לא יוכל לפתוח עסק אחר המתחרה בעסק הקיים תוך שימוש בידע ובסודות שצבר במהלך תקופת השותפות.

כיצד יחולקו הרווחים ואיך ניתן ליישב סכסוכים בין השותפים?

בעת ניסוח החוזה, מומלץ להתייחס לאופן חלוקת הרווחים שיצבור העסק בין השותפים, ולהחליט האם וכיצד יחולקו דיווידנדים, באילו תנאים, האם הרווחים יחולקו באופן שווה, כיצד ניתן להחליט על מכירת חלקו של שותף שמעוניין לפרוש ועוד.

ומה אם השותפים לא יצליחו להגיע להסכמות בעתיד, למרות הסכם השותפות? בדיוק למקרים כאלה חשוב להסדיר מראש פתרונות לבוררות והליכי גישור שיופעלו במצבים מסוימים.

לבסוף, יש להתייחס גם לפרישת שותף מהעסק, ולאפשרות של פירוק השותפות במקרה של סיום הפעילות העסקית. כדי למנוע בעיות בעתיד, יש לנסח מראש באילו מקרים יוחלט על הפירוק, מתי יוכל אחד השותפים למכור את חלקו בעסק לשותף אחד, מהן זכויות כל אחד השותפים בנכסים השייכים לחברה ועוד.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  הקמת עסק  חתימת הסכם  מחפש שותף  מציאת שותף  שותף לעסק  שותף עסקי  שותף פעיל לעסק  שותפים  שותפים לעסק  שותפים עסקיים 

 

 
1
תמונת המשתמש
מועלם
השילוש הקדוש של שותפות
חשוב גם ששותפים יהיו רלוונטיים ויוכלו לתרום. לדוגמה, בעולם הטכנולוגיה השילוש הקדוש של השותפים הוא איש טכנולוגיה, מעצב ואיש מכירות.
10/11/2020