נדל"ן מסחרי מושפע בעקבות המשבר, הדרכים בהם הכל יחזור לקדמותו?

ברמת העיקרון על הממשלה לנקוט בכל הצעדים האפשריים על מנת לפתוח מחדש את הכלכלה, ורצוי גם תוך כדי עבודה משותפת עם בעלי העסקים וארגוני העסקים השונים אשר בעצמם מציעים פתרונות ומגלגלים אותם לשולחנות מקבלי ההחלטות.

 

 

משבר הקורונה הביא לפגיעה בעסקים, דבר אשר התגלגל לפגיעה בעסקי הנדל“ן. עסקים אשר נסגרו פינו שטחי מסחר ומשרדים; עסקים בתחום טכנולוגיות המידע התאהבו במודל העבודה מהבית והפחיתו את הצורך שלהם במשרדים. כל אלו הביאו ליצירת מצב שבו נכסים רבים עומדים ריקים ואין הכנסות לבעליהם. אז מהן הדרכים בהן ניתן להחזיר את המצב לקדמותו?

כיצד ניתן להניע את הכלכלה?

להלן מספר רעיונות אשר יכולים לתת פתרונות לבעלי העסקים ובסופו של דבר להגדיל את הביקוש לנכסי הנדל“ן המסחרי:

  1. הוזלת תעריפי הארנונה - כאשר עסק מחפש נדל“ן מסחרי עליו לקחת בחשבון את עלויות השכירות ועלויות הארנונה ולראות האם העסק שלו יכול לייצר מספיק הכנסות אשר יאפשרו לו לעמוד בהוצאות אלו (כמו גם כל יתר ההוצאות התפעוליות) וגם להיות רווחי. בשל ההאטה בפעילות הכלכלית עסקים רבים ממש מתנדנדים בין חיים למוות. הוזלת תעריפי הארנונה תשנה את כל המשוואה של הכנסות והוצאות ויכולה להגדיל את הכדאיות של פתיחת העסק בימים אלו של פעילות כלכלית חלשה. בשנה האחרונה הוצעו הצעות למודלים שונים כמו ביטול הארנונה עד סוף השנה, ביטול לכמה חודשים או ארנונה דיפרנציאלית אשר תחושב ביחס להכנסות העסק.
  2. הימנעות מסגרים - עניין הסגרים נתון במחלוקת מנקודת המבט הבריאותית. מצד אחד אנו רואים כי הסגרים אכן הביאו להפחתת התחלואה, אך מצד שני יתכן שניתן להשיג זאת גם באמצעים אחרים. מבחינה כלכלית הסגרים נותנים מכת מוות לעסקים ולכן כדאי להעדיף מודל אחר אשר יאפשר לשמור על ריחוק חברתי והיגיינה, אך ללא השבתה מוחלטת של העסק. חלק מהרעיונות קשים מאוד לאכיפה והדבר דורש שיתוף פעולה מהציבור אשר יכבד את התקנות גם אם אכיפתן אינה מעשית. שום עסק אינו מעוניין לחתום על חוזה שכירות של נדל“ן מסחרי כאשר על צווארו מונחת החרב המאיימת של הסגר.
  3. מענקים לעסקים - מענקים לעסקים ותכניות סיוע שונות, אפילו שאינן נוגעות באופן ישיר לתחום הנדל“ן, עדיין יכולים להעניק לעסק רשת ביטחון אשר תגדיל את כדאיותו הכלכלית ותאפשר לעסק לפתוח. אך יש כאן גם נקודות בעייתיות; ישנן טענות רבות לגבי זה שדווקא העסקים החזקים כמו הרשתות הגדולות היו המרוויחות הגדולות של אותם המענקים. כמו כן המענקים הללו יכולים לסייע להמשך קיומים של עסקים קיימים, אך לא לפתיחתם של עסקים חדשים.
    נדל"ן מסחרי השקעה משתלמת
    נדל"ן מסחרי, השקעה משתלמת? צילום: Pixabay
  4. עידוד יזמות - בשונה מתכניות מענקים והטבות לעסקים קיימים, ניתן גם ליזום תכניות לעידוד יזמות. בישראל כבר קיימות תכניות כמו הלוואות לעסקים בערבות מדינה אשר נועדו לסייע ליזמים. אך בעקבות הנסיבות והחמרת המצב הכלכלי נראה שיש צורך בתכניות מרחיקות לכת אשר יפחיתו את הסיכונים הכלכליים של היזמים.
  5. הסרת חסמים רגולטיביים - הקמת עסק יכולה להיות הליך בירוקרטי מורכב ; זה מתבטא גם בזמנים וגם בעלויות. אם המדינה תגלה יותר גמישות ותסיר חסמים בירוקרטיים היא תוכל להקל על היזמים ולהאיץ את תהליך שיקום הכלכלה ופתיחתם של עסקים חדשים.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  איתור שטח להשכרה  בעלי עסק  בעלי עסקים  מקים עסק  נדלן מסחרי  נכסים מניבים   סגירת העסק  סיבות למכירת עסק