סיווג עסקים

סיווג עסקים מקוטלג באמצעות שלושה אלמנטים מרכזיים, אותם יש לקחת בחשבון, וזאת כאשר מגדירים או מסווגים עסק או חברה.

 

 

קיימות דרכים רבות לסווג את הישויות העסקיות – גודל העסק, אופן הרישום או בהתאגדות, תחום העיסוק ומאפיינים נוספים.

להלן שלושה אלמנטים מרכזיים, אותם יש לקחת בחשבון, כאשר מגדירים או מסווגים עסק או חברה.

גודלו של העסק

גודל העסק מוגדר על פי כמות המועסקים בו וכן בהיקף העסקאות ובהתאם לכך הגדרתו מועסק יחיד, עוסק מורשה או חברה בע"מ

עצמאי הוא בעל עסק שבו הוא על פי רוב המועסק היחיד. הוא נדרש להירשם כעוסק (פטור או מורשה) וכנ"ל במס הכנסה ובביטוח הלאומי.

פרילנסר לרוב מעניק שירותים לעסק בדומה לשכיר אך ללא קשרי עובד-מעביד, ומוגדר כעצמאי. האבחנה אם פרילנסר הוא שכיר בפועל (ולפיכך זכאי לזכויות על פי דיני עבודה) או עצמאי תלויה – בתבחינים משפטיים שונים.

אדם יכול להקים חברה בע"מ שבה הוא מוגדר "בעל שליטה בחברת מעטים" ומקבל ממנה משכורת. חברות מסוג זה מכונות גם "חברות ארנק", ובהן בעל החברה נותן שירותים לחברות אחרות. בשל העלויות הנדרשות להקמה ולניהול של חברה במקרה – הכדאיות של הקמת חברה כזו תלויה בשיקולי מס.

עסקים קטנים ובינוניים, על פי פרסומים של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, מוגדרים העסקים שלהלן, אך ההגדרה אינה פורמלית:

עסק זעיר מוגדר כעסק שיש בו עד ארבעה עובדים ומחזור מכירות של עד מיליון ₪. הגדרה זו כוללת את העסקים בעלי מועסק יחיד. עוסק זעיר במע"מ אינו פטור מחובת ניהול פנקסים למס הכנסה.

עסק קטן הוא עסק שבו 5–20 עובדים ומחזור מכירות של עד 20 מיליון ₪.  על פי הגדרת משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה גם עסק של 1–50  עובדים נחשב לעסק קטן.

עסק בינוני הוא עסק שבו 11–100 עובדים ומחזור מכירות של עד 100 מיליון ₪ בשנה.  על פי הגדרת משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה – עסק בינוני נחשב לעסק שבו 50–250 עובדים.

הן עסקים קטנים והן עסקים בינוניים זכאים לתמיכה ולייעוץ של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים.

אופי הפעילות

ניתן לסווג בתי עסק לפי אופי המוצר או השירות המסופקים.
לדוגמא:

  • מְגדלים (בתחום החקלאות או החי).
  • יצרנים המייצרים בבית העסק מוצרים (מפעלי תעשייהאו בתי מלאכה).
  • משווקים (סיטונאים או קמעונאים) – בתי עסק מסחריים העוסקים בשיווק ובמכירת מוצרים.
  • עסקי בניה ותשתיות. המוצר (כגון כביש או מבנה) אינו מיוצר בבית העסק.
  • עסקי הובלה ושינוע (של אנשים ומוצרים).
  • שירותי השאלה, השכרה ואירוח. השירות הוא שימוש בטובין לתקופה קצובה, כגון השכרת רכב, ציוד, דירה או משרד.
  • ספקי טובין המספקים הן מוצרים והן שירות (כגון מסעדות המספקות הן מזון והן שירות, ומלונות המספקים חדר וכן שירותי אירוח).
  • מוסדות פיננסיים (בנקים, עסקי ביטוח) שבהם המוצר או השירות הם פיננסיים.
  • עסקי חינוך והכשרה (אוניברסיטאות, מכללות, גופי הדרכה, גני ילדים).
  • יצרני מידע וספקי מידע.
  • נותני שירות.

מיקום

מיקומו של העסק נקבע בהתאם קהל היעד והלקוחות הפוטנציאליים שלו. בחברה הפונה לקהל הסיטונאי, תמוקם בדרך כלל באזור תעשייה. עסק הפונה לצרכן הקצה, ימוקם לרוב במרכז העיר.

כאשר בוחנים רכישת עסק פעיל, חשוב להגדיר מהו סוג העסק המתאים לכם. בהתאם לכך, תוכלו לבחור את מקורות המידע הרלוונטיים לחיפוש ואיתור.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  איתור עסקאות  חברה  יועץ מס  לוח עסקים  לוקיישן  מונופולי  מכירת עסקים  מעצמאי לשכיר  סיווג עסקים  עוסק מורשה  עוסק פטור  עסקים חדשים