המעבר מסטטוס עצמאי לשכיר

 

 

לא פעם קורה שאנו רואים עובדים שכירים המחליטים לקפוץ למים העמוקים, לצאת לעצמאות ולפתוח עסק משלהם. לחלופין אפשר לראות גם את ההפך, כלומר עצמאים אשר החליטו להפוך לשכירים, כל אחד מסיבותיו הוא. אולי היה זה הצורך בביטחון כלכלי ובשקט אישי, ואולי פשוט בגלל כישלון העסק.

כך או כך, אנשים רבים הנמצאים במעבר מסטטוס של בעל עסק עצמאי לסטטוס של עובד שכיר מרגישים כי הם מביאים איתם הן ידע והן ניסיון רב. הדבר אכן נכון ברוב המקרים, אך משום מה אנו עדים לכך שמרביתם מתקשים להשתלב בשוק העבודה. מהם שורשיה של תופעה זו, ומה למעשה אפשר לעשות כדי להשתלב היטב כשכירים בשוק העבודה ולהתרגל לסטטוס החדש?

נניח שניהלת עסק בעבר, וכעת הגעת למצב שבו אתה עובד בתור שכיר. אין ספק שרבים הם המקרים שבהם קשה להתרגל למצב החדש. שנים רבות היית הבוס, גם של עצמך, ובעצם ניהלת את העסק על פי רצונך ועל פי גחמותיך. עכשיו ישנו מצב חדש שבו אתה עובד עבור אדם אחר, ואתה צריך להיות כפוף להוראותיו, ללוחות הזמנים שלו ולאופן שבו העסק שלו מתנהל. מצב מעין זה דורש שינוי מחשבתי דרסטי, ולא אחת אנו רואים שאין זה פשוט כלל ועיקר להשתלב בעבודה בתור שכירים לאחר שהיינו עצמאים.

הבעייתיות שבמעבר מסטטוס עצמאי לסטטוס שכיר מתחילה כבר בריאיון העבודה, ראיון שבו תמיד תישאל השאלה הבלתי נמנעת: ״מדוע סגרת את העסק?״ לא תמיד אתה מוכן לשאלה, ולא תמיד אתה יודע כיצד לענות עליה. ייתכן אף שהשאלה כשלעצמה טורדת את ראשך במחשבות ובלא מעט תהיות. קח בחשבון שברקע תהיה ההנחה הבסיסית שאינך מרוצה במאת האחוזים מהמצב החדש, ויותר משאתה חושק במשרה אתה רואה בה מעין פשרה המאפשרת לך להתקיים.

כאשר עוברים מסטטוס עצמאי לשכיר וניגשים לראיונות עבודה, חשוב להיות אותנטיים. עם זאת, נסה לעדן את תשובותיך ושים את הדגש על העניין שבו אתה מוצא במשרה המוצעת. הדגש את הכישורים שיש לך והעשויים להיות רלוונטיים לתפקיד שאליו אתה מגיש את מועמדותך, ופחות על העסק שנסגר.

המעסיקים עצמם חוששים מקבלת עובד עם בעיות מרוּת פוטנציאליות לכאורה. הם רוצים עובד הממלא הוראות ותו לא, עובד שיכניס עבורם יותר מאשר יוציא. תחשוב על עצמך מהצד השני של המטבע. לְמה היית אתה מצפה כאשר היה יושב מולך אדם בריאיון אישי?

..אם אין אני לי, מי לי וכשאני לעצמי, מה אני
ואם לא עכשיו אימתיי

פרקי אבות פרק א, פסוק יג
 

כדי להתמודד היטב עם המצב, עליך לעשות שינוי מחשבתי. כבר בראיונות העבודה עליך לשכנע את המעסיק כי אתה באמת מעוניין במשרה וכי יש ביכולתך לתרום לעסק מניסיונך ומכישוריך. ייתכן שהגעת למצב החדש מתוך מצוקה כלכלית, ואתה צמא לעבודה בדחיפות. מבחינת המעסיק, הלחץ הכלכלי שלך אינו סיבה טובה דיה כדי להעסיק אותך. המעסיק רוצה לראות מוטיבציה כנה המגיעה מתוך עניין במשרה, לא מתוך לחצים כלכליים.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  בעלי עסק  בעלי עסקים  העסק נמכר  יועץ עסקי  מעצמאי לשכיר  משבר בעסק  משקיע לעסק  ניהול עסק  סגירת העסק  סיבות למכירת עסק  עסק במשבר  עסק חדש  עסק כושל  עסק נמכר  עסק קיים  עסקים חדשים  פתיחת עסק חדש  פתיחת תיק