טעויות קריטיות שאסור לעשות בתהליך מכירת העסק

לא קל למכור עסק, האדם שירכוש אותו יגיע עם המון חששות, ועל כן כדי שתלמדו מה הטעויות שחשוב להימנע מהם בעת מכירת העסק

 

 

מכירת עסק היא לא דבר פשוט, לא רק בגלל ההיבט הרגשי שבמכירה. יש הרבה נקודות חשובות בהתנהלות שלכם והדבר קשור להכנות לקראת המכירה ולהתנהלות במסגרת המשא ומתן. ובין כל אלו יש מקום להרבה טעויות.

להלן כמה טעויות קריטיות שיש להימנע מהן:

  1. הסתרת נתונים - עליכם להבין שכאשר אדם מתעניין ברכישת עסק ועומד להשקיע את מיטב כספו, הוא רוצה לקבל את כל המידע על מנת שיוכל להעריך את הסיכונים ולנתח את הפוטנציאל. לכן חשוב שתתנהלו בשקיפות מלאה עם הלקוח. אל תנסו להסתיר מידע ואל תנסו להתחמק מלענות על שאלות. זה עשוי להדליק נורה אדומה אצל המתעניין ולגרום לו לברוח מהעסקה. ספקו את כל המידע הדרוש, מה שטוב בעסק ומה שלא טוב. שקיפות מלאה תאפשר למשקיע לבטוח בכם. אם תהיו שקופים לגבי הבעיות והחולשות של העסק, הלקוח יאמין לכם כאשר תדברו על היתרונות של העסק.

טעויות במכירת הסק
שקיפות מלאה תאפשר למשקיע לבטוח בכם צילום: Image by Alexander Lesnitsky from Pixabay
  1. תמחרו את העסק במחיר ריאלי - כאשר מדובר ב“בייבי“ שלכם, עסק שהקמתם אותו מאפס והקדשתם לו שנים רבות, אתם עשויים לתמחר אותו על פי הערך הרגשי ולא על פי ערך השוק שלו. המשקיע שהתעניין ברכישת העסק לא משלם על התשומות שהקדשתם לעסק, אלא על פי התוצאות שהוא מביא. לכן היזהרו מתמחור גבוה ולא ריאלי אשר ימנע מכם למכור את העסק.
  1. הערכת שווי ללא אנשי מקצוע - הערכת שווי של עסק היא דבר מורכב מאוד. ישנן שיטות שונות להערכת שווי עסק, אך חשוב לעשות זאת בעזרתם של רואי חשבון המתמחים בתחום. אל תנסו לעשות זאת בעצמכם, גם אם אתם יודעים לנהל עסק ומכירים היטב את העסק, עדיין זה דורש מומחים להערכת שווי. בוודאי שלא תרצו לתמחר במחיר גבוה מידי ולא להצליח למכור, אך גם לא תרצו לתמחר במחיר נמוך ממה שאפשר לקבל על העסק.
  1. הכנת העסק למכירה - בטרם אתם מציעים את העסק למכירה, חשוב שתעשו את ההכנות הדרושות למכירת העסק. יש לכך שני היבטים: היבט אחד הוא הצורך בהכנת כל המסמכים שהמשקיע ירצה לראות. וההיבט השני הוא עריכת כל השינויים הארגוניים והניהוליים על מנת להפוך את העסק לאטרקטיבי. נסו לדמיין אתכם מוכרים דירה, אתם בוודאי מבינים שיש יותר סיכוי למכור את הדירה כאשר היא נקייה ולא מלוכלכת, למרות שהנכס הוא אותו נכס. עליכם ”לנקות את העסק“. חשוב שתהיו מוכנים בשני ההיבטים על מנת שלא תפספסו מכירה.

מבחינת ההיבט הראשון, הרוכש ירצה לקבל נתונים ודוחות וחשוב שהכול יהיה מוכן. אם יבוא רוכש תרצו להכות על הברזל בעודו חם ולא להתחיל לארגן מסמכים במשך ימים ושבועות עד שהקונה יאבד עניין.

מבחינת ההיבט השני יתכן שישנם כל מיני שינויים שתצטרכו לעשות בעסק על מנת להפוך אותו ליותר אטרקטיבי. אם יש לכם מלאים ישנים זהו הזמן להיפטר מהם. אולי יש הוצאות שאפשר להפחית, אלו הם דברים אשר יכולים לשפר את מצב העסק בדוחות.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  בעלי עסק  בעלי עסקים  מכירת מפעלים  מכירת עסק  מכירת עסק פעיל  מכירת עסקים  סיבות למכירת עסק  עסקים חדשים  עסקים למכירה  עסקים פעילים למכירה  עסקים קטנים  עסקים קיימים  שיקולים בקניית עסק