תהליך איתור זכיינים עבור רשת מזכה

 

 

הקשר בין הרשת המזכה לבין הזכיין הוא קשר בעל אינטרסים משותפים. הרשת מעוניינת בהצלחת הזכיין והזכיין מעוניין בהצלחת הרשת. כאשר הזכיין מצליח כך יש יותר תמלוגים לרשת, המותג מתחזק וישנו פוטנציאל למכירת עוד זכייונות. כאשר הזכיין נכשל, הדבר פוגע בתדמית ומחליש את המותג. ואם נסתכל על הדברים מהצד השני,  הזכיין בוודאי רוצה רשת מצליחה בעלת גב כלכלי חזק, אחרת הוא עלול להיפגע מכך. במאמרים קודמים דיברנו על הבדיקות שהזכיין צריך לעשות בטרם הוא חותם על חוזה מול הרשת המזכה, אך הפעם נבחן את הדברים מנקודת המבט של הרשת - כיצד היא בוחרת את הזכיינים שלה.

מאפייני הזכיין

הרשת רוצה בהצלחת הזכיין ולכן היא צריכה לבחון את כישוריו האישיים ויכולתו לנהל עסק. אם מטרת הרשת היא רק למכור כמה שיותר זיכיונות בסופו של דבר זה עלול לקרוס כמו מגדל קלפים אם לא בודקים היטב מי הם הזכיינים. צריך להכיר את הזכיין ולבצע שיקולים הדומים לשכירת מנהל שיעבוד עבור החברה, כלומר בדומה לראיון עבודה. על הרשת לראות את מאפייני האישיות שלו כמו גם את הניסיון שיש לו על מנת לקבוע האם הוא מתאים לצורך קבלת הזיכיון והאחריות המגיעה איתו. למשל הרשת תרצה לבדוק האם יש לו ניסיון ניהולי, הא יש לו ניסיון בהנעת עובדים, האם הוא מכיר את הענף וכו‘. חוסר ניסיון של הזכיין וכישורי ניהול מוגבלים עלולים להביא לכישלון הסניף ומשם הדרך קצרה למאבקים משפטיים וההאשמות הדדיות.

הון עצמי

הרשת מעניקה הרבה סיוע בהקמה ובתפעול של הסניף, אבל איך שלא נסתכל על זה יש כאן צורך בהוצאות גבוהות של הזכיין. הון עצמי הוא מה שנותן לסניף  את היכולת לעמוד איתן גם בזמנים קשים עד שהעסק יתחיל לייצר הכנסות. בעיות בתזרימי מזומנים עלולות להביא לכישלון הזכיין. לכן כאשר רשתות בוחרות זכיינים הן נוטות להעדיף זכיינים בעלי הון עצמי גבוה, על מנת שהסניף לא יהפוך לנטל על הרשת כולה.

 על הרשתות המזכות לאפיין היטב את דרישות התפקיד ואם הן אינן עושות כך אז כנראה שהן אינן מתייחסות לעצמן ברצינות. מכירת זיכיון לכל המבקש עלולה לייצור בטווח הקצר צמיחה מהירה עבור הרשת, אך במהרה יתחילו הבעיות אשר יביאו לסגירת סניפים ובעיות עבור הרשת. גם אתה, זה שאולי מתעניין כרגע בפתיחת עסק בזכיינות, צריך לגלות אחריות - מותר לך לשאול את הרשת מהם הכישורים הנדרשים לצורך ניהול סניף של הרשת. אם מדובר בתחום שאינו מוכר לך באופן אישי, אפילו אם ניהלת עסק בעברך, כדאי לך לשקול היטב את הדברים. לעסקים מסוימים, כמו למשל בתחום המסעדות ישנם מאפיינים מיוחדים שחשוב להכיר.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  איתור עסקאות  אפיון השותף  זיכיון  יזמים חדשים  מציאת שותף  עסקים זכיינים