ניהול תיקי השקעות - חשיפה לשוקי ההון בקלות וביעילות

לאחר שנים ארוכות של עלייה במחירי הדיור בישראל ולצד סביבת ריבית אפסית של הבנק המרכזי יותר ויותר משקיעים מנהלים תיק השקעות בשוקי ההון. המטרה הראשית בניהול תיק השקעות היא גידול הון מתון או אגרסיבי, בהתאם לפרופיל הסיכון של המשקיע. זאת ועוד, העלייה במודעות הפיננסית הכללית, בייחוד אצל צעירים המבקשים לחסוך, באה לידי ביטוי בגידול בתיקי ההשקעות בישראל לצד חשבונות למסחר עצמאי.

 
צילום: pexels

 

תיק השקעות משמעו השקעות בשוקי ההון השונים. שוק ההון הוא זירת מסחר בה חברות הופכות לציבוריות ומנפיקות מניות על מנת לגייס הון. כבכל שוק, עסקה מתרחשת כאשר יש מפגש בין היצע לביקוש או בין מוכר לקונה. מאחר ומדובר בזירה ציבורית, היא זוכה לפיקוח משמעותי של הרשות לשוק ההון. בהשקעה בשוקי ההון כלל המידע באשר לביצועי החברה משתקף בדוחות החברה המפורסמים כמו גם בדיווחים עיתיים שונים הנגישים לציבור כולו.

רציונל ההשקעה בשוק ההון הוא כמעט מובן מאליו. משקיעים בחברה או במגוון של חברות, אשר שווין עולה כתוצאה מהצלחה בפעילות העסקית שלהם. כאשר השווי של החברה עולה, אזי המכשיר הפיננסי המייצג אותה עולה אף הוא, לרוב בהתאמה. באופן זה המשקיע משיא תשואה חיובית על השקעתו, ולהיפך. כאשר ישנה פגיעה בתוצאות העסקיות, השקעה עלולה להשיא גם תשואה שלילית.

בשוקי ההון ניתן לסחור במניות כמובן, אך לא רק. ניתן להשקיע במוצרים פיננסיים מגוונים, בהתאם לרמת הסיכון הנבחרת, אסטרטגית ההשקעה וכדומה. בשוק ההון תמצאו מכשירי השקעה שונים כגון קרן סל, אג"ח, אופציות (בשוק הנגזרים) ועוד.

ניהול תיקים בשוק ההון

ניהול תיקים מוצע למשקיעים שאינם מעוניינים לנהל בעצמם את השקעותיהם, או לכאלה שמבקשים לנהל סיכונים באמצעות ניהול משולב. במסגרת ניהול התיק תיקבע רמת הסיכון של המשקיע, יוענקו ההסברים הרלוונטיים ותיקבע אסטרטגיית השקעה בשיתוף הלקוח. ניהול תיקי השקעות מתאים הן למשקיעים המבקשים להיות כמעין "שותפים שקטים", אך מתאים גם למשקיעים המבקשים להיות מעורבים יותר באמצעות שיחות תקופתיות עם מנהל התיק שלהם, שאילת שאלות וקבלת החלטות שכיחה יותר.

בניהול תיק השקעות ישלם המשקיע דמי ניהול קבועים מראש כאחוז מסך הצבירה של התיק. כלומר, עלות הניהול נגזרת מגודל התיק, ובכך היא מתמרצת את מנהל התיק להשיא תשואות חיוביות ככל הניתן במסגרת רמת הסיכון. זאת בשונה מקרנות גידור או קרנות השקעות למיניהם הגובות דמי הצלחה בגין עשרות אחוזים מן הרווחים בנפרד מדמי הניהול מגודל התיק.

ניהול תיקי השקעות יכול להתבצע בשני אופנים עיקריים. האחד דרך בית השקעות או הבנק ומנהלי התיקים העובדים באותו גוף והשני באמצעות מנהל תיקים חיצוני, כלומר, שאינו עובד תחת הבנק או בית ההשקעות. ברוב המקרים בהשקעה דרך הבנק או בית ההשקעות יזכה המשקיע לגב משמעותי של מחקר וניסיון, המאפיין את הגוף המנהל. במקרים של מנהל תיקים חיצוני, לרוב יושם הדגש על אובייקטיביות בבחירת מוצרי ההשקעה שכן בינו לבין מוצר כזה או אחר אין בדרך כלל קשר עסקי.

מה שחשוב לדעת ולשים לב

ישנם מספר נושאים אותם חשוב לוודא ולהכיר במסגרת ניהול תיק השקעות בשוקי ההון:

  • דמי ניהול – חשוב להבין שמעבר לדמי הניהול ישנם עלויות נוספות כגון עמלות קניה ומכירה, דמי משמרת (בעיקר בבנקים) ועלויות ניהול מובנות במוצרים פיננסיים מסוימים. חשוב לברר את כלל העלויות של התיק במעמד פתיחת התיק וחתימה על חוזה הניהול.
  • מיסוי – המיסוי בשוק ההון מכונה מס רווחי הון. לעתים ניתן לקזז מיסוי על הרווחים כנגד הפסדים צבורים בתיק. חשוב לוודא כי הגוף המטפל מגיש לכם את הטפסים הרלוונטיים על מנת למצות את הטבות המס כחוק.
  • עדכון רציף – היתרון של ניהול תיקים על פני מסחר עצמאי הוא השירות וההמלצות בצירוף ההסברים הניתנים ממנהל התיקים עבור הלקוח. חשוב לוודא כי ישנו ערוץ ישיר למנהל התיקים וכי הוא זמין לשאלות לכל אורך תקופת ההשקעה. הדבר חיוני בעיקר במקרים של שינוי בנסיבות בעת פתיחת התיק המשפיעים על רמת הסיכון הנקבעת. שינוי בהנחות העבודה עשויים להשפיע על רמת הסיכון המתאימה.

סיכום

ניהול תיקי השקעות הוא דרך פשוטה ויעילה להיחשף למגוון ההשקעות הרחב שיש לשוקי ההון להציע. תיק השקעות איננו דבר מסובך ויחד עם ניהול השקעות מקצועי עשוי להעניק למשקיע הבנה פיננסית בסיסית ובעיקר גידול הון בהתאם לרמת הסיכון המחושבת. חשוב לבצע שיחה מעמיקה ולברר צרכים של המשקיעים  טרם פתיחת התיק ובה לדון בהיבטי ההשקעות השונים ולהקפיד על ערוץ ישיר מול מנהל התיק.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  השקעה בעסק  השקעות  השקעות בחו"ל  עסק להשקעה  שותף לעסק