כללים למשא ומתן בעת מכירת העסק

 

 

משא ומתן לגבי מכירת עסק הוא תהליך המתקיים בין שני הצדדים, המוכר והקונה, לגבי התנאים למכירת העסק. כל אחד מהצדדים נותן משהו וגם מקבל משהו. כאשר אנו נכנסים למשא ומתן על מכירת העסק חשוב מאוד שנגיע מוכנים למשא ומתן על מנת להפיק ממנו את המיטב.

להלן שלושה כללי זהב או קווים מנחים לצורך כניסה למשא ומתן.

1. החלט מראש מה אתה רוצה לקבל בתמורה - אתה לא יכול להיכנס למשא ומתן בראש פתוח וגישה של ”בוא נראה מה יצא מזה“. אם יש יש לך כוונה אמתית למכור את העסק חשוב שתדע מה אתה רוצה לקבל בתמורה. ברמת העיקרון אתה רוצה לקבל בתמורה את מה שאתה מאמין שהעסק שלך שווה, אך העסקה יכול להיות עסקה מורכבת יותר מאשר עסק תמורת מזומן. לא רק שמקיים משא ומתן על גובה התשלום, מתקיים גם משא ומתן על תנאי התשלום ויתכן אפילו שתשלום יתבצע באמצעות מניות או דרכים יצירתיות אחרות. גם המושג עסק למכירה אינו חד משמעי -האם אתה מוכר את הנכסים של העסק, את המותג, את מאגר הלקוחות… תחשוב טוב מה אתה מוכן לתת, מה הקווים האדומים שלך ומה אתה רוצה לקבל.

2. אל תיפול למלכודת רגשית - הרגש יכול להיות חולשה בעסקים, בעיקר כאשר אתה מוכר את העסק שלך. היזהר לא להיות מעורב רגשית בתהליך - זה פוגע בשיקול הדעת. במידת הצורך היעזר בעורך דין המיומן בניהול משא ומתן. המלכודת הרגשית היא לאו דווקא הקושי להיפרד מהעסק, אתה יכול להיות להוט למכור את העסק לאדם מסוים בגלל הסימפטיה אליו.

 

3. להבין את הצד השני - חשוב שתעשה את כל המאמצים בשביל להבין את הצד השני והאינטרסים שלו. בדיוק כפי שאתה יודע לגבי עצמך, מה אתה מוכן לתת ומה אתה רוצה לקבל, כדאי להבין את הקווים האדומים של הצד השני ואת האינטרסים שלו. לצורך הדוגמה יתכן שלעסק שלכם יש ערך מסוים בשוק, אבל עבור האדם שיושב מולכם יכול להיות לעסק שלכם ערך יותר גבוה ממחיר השוק והוא עלול להסכים לשלם סכום גדול יותר מאשר אחרים. למשל יתכן שלקונה יש עסק אחר ורכישת העסק שלך יכולה לאפשר לו לבצע מהלך עסקי גדול יותר ממה שאתה חושב. או שאולי העסק נמצא קרוב למקום מגוריו ומסיבותיו האישיות זה מאוד חשוב לו. לכן חשוב שתשתדל להכיר את הקונה עד כמה שיותר, ומה הן תכניותיו, עוד בטרם נכנסים למשא ומתן. אסוף כמה שיותר מידע.

הכנה נכונה יכולה להביא למכירה מוצלחת. כאשר תבין את נקודת המבט שלה הקונה ותדע מה חשוב לו ומה פחות חשוב לו, תוכל לנהל משא ומתן מוצלח יותר ולהשתמש בקלפים הנכונים בזמן הנכון.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  לוח עסקים  למכור עסק  עסק למכירה  עסק נמכר  עסקים למכירה  עסקים למסירה  עסקים פעילים למכירה