מעסק ממותג לזכיינות

 

 

כל בעל עסק רוצה לגדול ולבסס את מעמדו בשוק העסקים וישנן אסטרטגיות שונות ומרובות לעשות זאת. אחת האסטרטגיות היא באמצעות הגדלת הפרישה הגאוגרפית, כמו למשל פתיחת סניפים חדשים של העסק בערים נוספות ואפילו במדינות מעבר לים. התרחבות שכזו עלולה להיות נטל כלכלי גדול עבור העסק וללא הון עצמי הדבר הופך למסובך ואיטי. העסק יהיה מוגבל ביכולת שלו לפתיחת סניפים ולא תהיה לו האפשרות לפתוח סניפים רבים תוך זמן קצר. כאן מגיעה לעזרת העסק שיטת הזכיינות, העסק אינו נושא בעלויות הפתיחה של הסניפים החדשים אלא מעניק זיכיון ליזמים אחרים לעשות זאת. כך בעצם העסק יכול לגדול ולצמוח.

אבל מה בעצם נדרש בשביל להפוך מעסק ממותג לזכיינות

  1. בעל העסק צריך לשאול את עצמו הוא האם העסק יכול להתאים לשיטת הזכיינות. קשה לאפיין בצורה ברורה אלו עסקים מתאימים למודל זכיינות אך ניתן להגיד שבעיקר מדובר כאן בשאלה של ביקוש מצד הקהל, האם פתיחה של סניפים חדשים אכן תשיג לקוחות חדשים1! נקודה שנייה שצריך לחשוב עלייה היא האם באמת מדובר בקונספט שניתן להעביר לידיים של אחרים או שלעסק ישנה תלות גדולה מאוד ביכולות האישיות של בעליו.
  1. יש לקחת בחשבון הוא את ההתנהלות הלוגיסטית. רשת צריכה לספק שירותים ומוצרים לזכיינים והדבר דורש הקמת מערך לוגיסטי שיאפשר את תפעול הסניפים השונים בצורה יעילה ומושלמת מבחינה כלכלית. להקמת מרכז לוגיסטי שכזה עלולות להיות מערך עלויות גבוהות וצריך לתכנן אותו היטב.
  1. מה שנדרש לעשות הוא לתכנן את כל הנהלים התפעוליים של העסק ולבנות סוג של מערך הדרכה. מי שרוכש את הזיכיון שלכם צריך לפעול בצורה המשרתת את המותג ומבטיחה אחידות בין הסניפים, אומנם בארצנו הקטנטונת רוב הזכייניות זה פחות קורה, לעומת מותגים מחו"ל. לכן על הרשת המזכה לתכנן כיצד להדריך את הרוכשים של הזיכיון ואת עובדיהם כולל הדרכה מעשית. הנהלים צריכים להיות ברורים והם נוגעים בכל תחום אפשרי של פעילות העסק.
  1. ההיבט המשפטי. עסק אשר רוצה למכור זכיינות חייב לעשות זאת באמצעות חוזים משפטיים המגדירים בצורה מדויקת את הזכויות והחובות של שני הצדדים. כל הנהלים הם נספחים של אותו החוזה המשפטי והוא חייב לסגור את כל הפינות ולהגדיר היטב מה אסור ומה מותר.
    לדוגמא: במידה והעסק כושל, האם לזכיין תהיה אפשרות למכור את הזיכיון? כמה צריך לשלם לרשת מתוך הפדיון? והאם יתאפשר לזכיין לעסוק / לפתוח עסק דומה מאותו התחום בסביבה? מדובר בעצם על הסכם שהוא דיי דרקוני ומונע מהזכיין להתפזר ולמקד את הפוקוס לעבודה בסניף.

מעסק לזכיינות
מותג להמונים צילום: coffeebeanworks מתוך pixabay.com
  1. פרסום המותג, מעסק ממותג לרשת בפריסה ארצית. הקפיצה הזו אינה פשוטה ויש לתכנן כל צעד ושעל, על הרשת לתכנן את מערך הפרסום ואת אופן מימונו (ההשתתפות של הזכיין). מקובל בתחום הזכיינות שכל זכיין מפריש אחוזים ממחזור המכירות לטובת קרן פרסום המסייעת לחזק את המותג, דבר שכל הזכיינים מרוויחים ממנו. בד"כ מתבסס על הסניפים הרווחים של הרשת, זוהי אחת הנקודות שמעניקה כוח למותג, למשל מסעדת מזון מהיר אחת אינה יכולה להרשות לעצמה לפרסם בטלוויזיה, אך כאשר מדובר בזכיינות וישנם עשרות זכיינים הרשת יחד הם מרשים לעצמם להשקיע סכומים גדולים יותר במיתוג כולל פרסום בטלוויזיה (בתנאי שזה משרת את המטרה כמובן).

ההליך של הפיכת עסק ממותג לרשת מזכה הוא הליך מורכב ויש לעשות אותו בליווי מקצועי הכולל משפטנים, אנשי שיווק, לוגיסטיקה ועוד...

 

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  בעלי עסק  בעלי עסקים  עסקים זכיינים