בדיקת עסק קיים, איך לעשות את זה נכון?

קניית עסק קיים היא תהליך מורכב ויקר ולכן לא כדאי לחסוך כמה אלפי שקלים על ייצוג וייעוץ מקצועי מעורך דין שמתמחה בתחום. ההשקעה בקבלת הליווי משתלמת ומצדיקה את עצמה תמיד ובטח במקרה שמתגלות בעיות שמסכנות את ההשקעה.

 

 

בדיקת עסק קיים מתבצעת בדרך-כלל במספר שלבים עיקריים וביניהם:

יצירת קשר עם בעל העסק, סיכום תנאים מסחריים עיקריים כגון המחיר, התמורה ומועד קבלת החזקה.

אם יש צורך, חותמים על מזכר הבנות, סעיף סודיות ו- NO SHOP.

בשלב הראשון, מומלץ לבצע בדיקה עסקית לעסק הקיים שבמסגרתה בודקים:

  1. את היתרונות התחרותיים של העסק הקיים על פני המתחרים הישירים והעקיפים
  2. את איכות הקשרים עם הספקים והלקוחות האסטרטגיים
  3. את מצב שוק והענף שבו פועל העסק, האם הוא בצמיחה, בסטגנציה או בדעיכה
  4. את הסיכונים, ההזדמנויות, החולשות והחוזקות של העסק
  5. את איכות המותג, המוניטין, הנכסים, הקניין הרוחני, הציוד, הרכוש והנכסים הדיגיטליים

בשלב השני מומלץ לבצע בדיקה כלכלית במסגרתה מוסרים את הדוחות הכספיים של העסק לרו"ח ומבקשים לנתח אותם ולגבש חוות דעת חשבונאית וניתוח הדוחות.

בשלב השלישי מומלץ לבצע בדיקה משפטית באמצעות עורך דין מסחרי שמתמחה בטיפול בעסקאות מכירה ורכישה של עסקים. הבדיקה המשפטית היא הבדיקה החשובה מכולן. עורך הדין יבדוק אילו סיכונים ורמת חשיפה לתביעות יש לעסק. האם קיימות תביעות תלויות ועומדות או מכתבי התראה לפני תביעה כנגד העסק. האם ישנם צווי כינוס, פירוק, שעבודים או עיקולים על רכוש העסק, החובות לעובדים, איכות הקניין הרוחני ועוד.

איך לבדוק עסק קיים

בדיקת עסק קיים זה עניין של מומחיות וניסיון. לא משנה כמה אתם מנוסים בתחום העיסוק שלכם, מומלץ מאוד לקבל ליווי וייעוץ מקצועי מבעל מקצוע שעוסק בכך, כגון עורך דין מסחרי.

עורך דין מסחרי שמתמחה בטיפול בעסקים ובמיוחד בבדיקת וברכישת עסקים, מטפל בד"כ בעסקים מתחום השירותים, מוצרי צריכה, קמעונאות, עסקים מזכיינות וחנויות רחוב, חברות קבלניות, חדרי כושר ומתחמי נינג'ה, חברות אינטרנט והייטק, נכסים דיגיטליים, בית מלון, בית אבות, גן ילדים ועוד.

בנוסף לבדיקות כלליות שחובה לבצע לעסק קיים לפני רכישת עסק, הרי שבהתאם לסוג העסק והמאפיינים שלו, מתאימים בדיקות נוספות ספציפיות לפי הצורך.

לעיתים המיקוד בבדיקות הנו משפטי עקב היסטוריית תביעות, דרישות, חובות, שעבודים, עיקולים והסדרים שהעסק היה מעורב בהם ולעיתים המיקוד הוא מסחרי יותר ועוסק בבעלי העניין החיצוניים של העסק.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  חוזה רכישה  קונים עסקים  קניית עסק  רכישת עסק