חמש הנקודות החשובות והעיקריות ביותר ברכישת עסק

 

 

רכישת עסקים קיימים היא דבר מקובל מאוד; לא כל מי שרוצה להיות בעל עסק מקים אותו מראשיתו, אך לצד היתרונות הרבים של רכישת עסק קיים, צריך גם להיזהר משנה זהירות ולהתנהל בצורה חכמה.

להלן אפוא חמש הנקודות העיקריות ברכישת עסק:

  1. סיבת המכירה– חשוב שתדע מדוע בעל העסק מעוניין למכור את העסק. נהוג לומר שהשקר הטוב ביותר הוא האמת, ואכן – אין תחליף לכנות. אם בעל העסק רוצה למכור את העסק בשל אי־כדאיות כלכלית, עליך לדעת זאת, ויפה שעה אחת קודם. בהחלט ייתכן שתוכל להביא ערך מוסף לעסק ושתהיה מוכן לקנות בזול עסק מפסיד, אך ידע הוא כוח, ואתה חייב לדעת את הסיבה למכירתו.
  1. דוחות כספיים– לפני שאתה ממהר לרכוש את העסק, בעל העסק חייב להעביר לך בשקיפות מלאה את כל הדוחות הכספיים על מנת שתהיה מודע למצבו הכספי של העסק. שים לב שדוחות כספיים עלולים להיות מורכבים, ותמיד מוטב לעשות ניתוח באמצעות רואה חשבון, שהרי הוא יודע טוב ממך כיצד לקרוא ולנתח את הדוחות לעומק.
  1. ניתוח משפטי – יש צורך לבצע ניתוח של המצב המשפטי של העסק. תביעות משפטיות העומדות כנגד העסק, או לחלופין התחייבויות שלו מול ספקים ולקוחות, עלולים להשפיע עליך, וחשוב שתדע שאין מסתירים ממך דבר וחצי דבר. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות עורך דין, שכן הוא יודע בדיוק מה לבדוק ואיך לבדוק כדי להציג לפניך את תמונת המצב המלאה על העסק.
 
  1. ניתוח עסקי – בזמן שעורכי הדין ורואי החשבון עושים את העבודה שלהם, אתה יכול להתמקד במה שאתה מבין בו, והכוונה היא כמובן לעסקים. בצע בדיקה של העסק מתוך נקודת המבט העסקית. נסה להבין מהו המוצר, מיהם הלקוחות, מהן המגמות בשוק, מהם האיומים העסקיים, מהן ההזדמנויות העסקיות, ולבסוף – מהי רמת התלות שלך בבעלי העסק הקודמים, בספקים שלו וכן בלקוחות שלו.

ניתוח עסקים
  1. תמחור נכון של העסק – שאלת תמחור העסק אינה שאלה פשוטה, והפתרון הטוב ביותר הוא להשאיר למומחים לנתח את שוויו של העסק. תמחור העסק מתחלק לתמחור המשאבים הפיזיים של העסק מצד אחד, ולמשאבים הווירטואליים שלו מן העבר האחר, ואלו יכולים להיות יקרים לא פחות. אם בבעלות העסק משרד, ואולי גם רכב, הערכת השווי שלהם היא עוד החלק הקל. אבל מה באשר לבסיס הלקוחות שעליו עמלו במשך בשנים? גם לו בהחלט יש ערך שאין להתעלם ממנו.

אנשים רבים הלהוטים להיות בעלי עסק ולצאת לדרך חדשה בוחרים לעתים בקיצורי דרך, אלא שהתנהלות מעין זו עלולה לעלות להם ביוקר. "החיפזון מהשטן" אינו סתם ביטוי מתורגם. אינך רוצה להוציא את כל החסכונות שלך על חתול בשק. בצע את כל הבדיקות, ושים לב מה אתה רוכש – האם את המוניטין של העסק, או את העסק מבחינה פיזית?

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  הזדמנות לרווחים  חתימת הסכם  עסק פעיל  עסק קיים  עסקים פעילים  קונה עסק פעיל  רכישת עסק