צוואות לבעלי חברות - איך עושים זאת?

בגיל מסוים, כשאנחנו מתבגרים, מזדקנים, מתחילות לעלות בנו מחשבות, למי ואיך נוריש את כל מה שעומד לרשותנו. בדרך כלל, באופן טבעי, אנחנו בוחרים להוריש את הנכסים, רכוש וכסף שבבעלותנו לבני המשפחה הקרובים, בן או בת זוג וכן לילדינו. ישנם מקרים בהם אנחנו בוחרים גם להוריש לאנשים נוספים שהם חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. כל זה כמובן ייכתב בצוואה אותה נכין מבעוד מועד.

 
צילום: קרדיט ל fauxels באתר PEXELS

 

ישנו מקרה מעט יותר מורכב שדורש התייחסות שונה. מדובר על מצב בו אנחנו מחזיקים ברשותנו חברה עסקית ועלינו להכריע בשאלה למי היא תעבור אחרי מותנו וכיצד זה יקרה. מדובר על מקרה מורכב, בפרט אם זה עסק משפחתי, אז דור ההורים צריך להחליט איך ולמי להוריש, באופן שלא יגרום לסכסוך משפחתי מחד, ולפגיעה בעסק מאידך. כמו כן, זה יכול להיות מורכב לא פחות, אם מדובר על חברה ציבורית, אז צריך להחליט למי להוריש את המניות שבבעלותנו.

 

כיצד מורישים עסק משפחתי

לפני שנסביר כיצד עורכים צוואה לבעל חברה ואיך אפשר ליישם אותה, צריך להבין את התהליך כולו. בעיקרון, כל אדם יכול לכתוב צוואה. הדבר צריך להיעשות כדין, אצל עורך דין, עם שני עדים (שאינם חלק מהצוואה). היא תישמר ותיפתח אחרי מותו. הוא יכול לשנות אותה בכל עת, אם ירצה בכך.

אחרי מותו, הצוואה תיפתח, תירשם אצל רשם הירושות. אם לא תהיה התנגדות למימוש הצוואה (בין אם זה מקרב היורשים ובין אם זה מקרב גורמים אחרים) אז אפשר יהיה לממש אותה כלשונה. במידה ומושג ערעור, אז העניין צריך לדון בערכאות משפטיות ומימוש הצוואה יוקפא עד לקבלת החלטה בעניין.

במקרה של עסק משפחתי, הרי שמדובר בעניין מעט יותר מורכב. ראשית, מדובר על עסק כלכלי על כל המשתמע מכך. שנית, העסק כולל בתוכו לא רק את החברה ואת השם והמוניטין שלה, אלא גם נכסים, מכשירים וציוד, מלאי ודברים אחרים. שלישית, אם מדובר על בן או בת יחידים, אז ברור שהכל עובר אליהם, אם מדובר על אחים או אחיות, עולה שאלה כיצד לחלק את זה בין כולם. צריך לקחת בחשבון, יש פה אלמנט כלכלי, אם אחד האחים יקבל יותר, הוא ירוויח מזה יותר.

 

איך נכון לבצע את התהליך

חשוב לבצע תהליך הכנה מראש. כלומר, ליידע מראש את כל הצדדים, מה הם יקבלו, וכיצד. ההיגיון אומר לעשות חלוקה שווה, באופן כזה שכולם יקבלו אותו דבר. ההיגיון גם אומר, שהצדדים צריכים להסכים איך לנהל את העסק כשהם יקבלו אותו, עוד לפני שזה קורה ולהסדיר את זה בצורה משפטית או אחרת.

מעבר לכך, נכון מצד מי שמבקש להוריש את החברה לילדיו לבצע את התהליך נכון מבחינה משפטית, באופן כזה שלא יישאר שום דבר פתוח. לכן חשוב לשכור עורך דין שיכתוב את הצוואה, יעבור על כל הדברים שקשורים לעסק ויוודא ששום דבר לא יישאר פתוח או נתון לפרשנות. במקרה כזה, מאוד ייתכן שיתחיל סכסוך משפטי שיפגע בלכידות המשפחתית ובעסק עצמו.

עוד דבר שאפשר ונכון לעשות, זה למנות מנהל עיזבון. איש גורם שיהיה אחראי מטעם המוריש על כל עניין הירושה והחלוקה בין בני המשפחה. הוא צריך להיות נאמנו של המוריש ומי שמייצג את האינטרס שלו. בני המשפחה יצטרכו לקבל את מה שהוא מחליט, מתוך הנחה שהוא פועל כפי שמי ששכר אותו לתפקיד, ביקש ממנו.

 

מה עושים במקרה של חברה ציבורית?

חברה פרטית, לכאורה, זה קל. העסק עובר מדור ראשון לדור שני, כפי שנכתב בצוואה. במקרה של חברה ציבורית הנסחרת בבורסה זה שונה, מאחר והחברה לא שייכת לאדם כזה או אחר, אלא למחזיקי המניות. המנוח מוריש למעשה את המניות שעומדות לרשותו ליורשים שלו.

אם מדובר על כמות קטנה ונטולת השפעה, אין לזה חשיבות אמיתית. אך אם מדובר על כמות גדולה של מניות, בפרט מניות שליטה, אז זה יכול להיות בעייתי, מאחר וזה עלול להשפיע על הערך של החברה והדרך בה היא תתנהל ברגע שהמניות יעברו ליורשים. לכן חשוב להכין אותם לכך ולהגיע להסדרים מתאימים עם גורמים אחרים בחברה, בשביל שהמעבר יתרחש בצורה נכונה.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  חברה  חברה בעמ  חובות לספקים