עתיד הקמעונאות בדיגיטל: כיצד ייראה העתיד?

עולם האינטרנט בכלל ובפרט עולם eCommerce מה שנקרא בעברית פשוטה אתר מסחר אלקטרוני תופס תאוצה. אחוז המשתמשים הולך ועולה ובהתאמה אחוז הקונים ברשת. בכתבה הבאה נציג מספר נתונים אשר מראים את הרגלי הצריכה של הקהל הישראלי ברשת, איך אתרי מסחר ממשיכים לשנות את ענף הקמעונאות ומה צופן לנו העתיד.

 
צילום: FREEPIK

 

קניות באינטרנט - נתונים על קצה המזלג

הרוב המוחלט של מותגי הקמעונאות בארץ ובעולם מחזיקים אתר קניות באינטרנט אשר מתווסף לפריסת החנויות הפיזיות. הדיגיטל והאינטרנט מכתיבים את קצב הקניות עבור לקוחות, יותר ויותר בעלי עסקים וקמעונאים עושים את הדרך לאונליין.

אחת הסיבות לנהירה היא כלכלית, חנויות פיזיות דורשות הוצאות קבועות גדולות והמחזורים והרווחים להם הם היו רגילים בעבר, הולכים ומצטמצמים - לכן - בעלי עסקים מקשיבים לכיס ומפחיתים את התלות בעולם הפיזי ומבצעים מיגרציה (מעבר) לעולם הדיגיטלי.

המסחר האלקטרוני עדיין מייצג פלוס מינוס 10% מהשוק הקמעונאי העולמי.

קצת נתונים באופן כללי: (הערכות כלליות)

  • 5% מהישראלים אמרו כי ביצעו יותר קניות מאשר התקופה המקבילה בשנה שעברה
  • כמעט 70% מהישראלים ציינו כי סוגיית המחיר היא זו שבסופו של יום תנצח כאשר יצטרכו לבצע קנייה
  • עוד עולה כי משלוח מהיר, ממשק חוויתי ואמינות המותג משלימים את הקהל (30%) בסוגייה כמה לקנות ואצל מי
  • כמעט רבע מהישראלים מוציאים בחודש בין 250 ל-500 ש"ח על קניות דרך האונליין
  • כמעט 60 אחוז מהקהל הישראלי מבצע קניות באמצעות המובייל, השאר מבוצעים באחוז גבוה דרך המחשב הנייד ורק 7% דרך הטאבלט.

מה קורה בזירה הישראלית?

עולם המסחר המקוון גדל בשיעור שנתי של 25% במהלך השלוש שנים האחרונות.

מנתונים שהובאו בשנת 2016, ענף הקמעונאות עבר ב-6% לאונליין.

הקהל הישראלי אוהב לקנות דרך האינטרנט אך רוב רובו של המסחר מתבצע על ידי הישראלים באתרים בחו"ל.

כמובן שהסיבה העיקרית לכך היא כי היצע הפריטים גדול יותר ועלות המוצרים נמוכה יותר.

90% מהישראלים דיווחו כי במהלך השנה האחרונה הם ביצעו לפחות רכישה אחת באמצעות האינטרנט - יש דברים כאלה?

עתיד הקניות בישראל באמצעות הדיגיטל

ההערכות הן כי במהלך השנים הקרובות וגם ראינו את המגמה דרך הקורונה שפרצה לחיינו, אחוז העסקאות, החנויות והמחזורים יכפילו את עצמם. מ-6% אל 12% בעולם הקמעונאי ואף יותר.

בעלי עסקים ורשתות גדולות כבר היום לפי דיווחים מבצעות מעבר דיגיטלי על ידי שימוש באוטומציות, תגבור של מערכי מכירות, שירות לקוחות ועוד. כל זאת על מנת לשפר את חווית הלקוח באמצעות האונליין. פשוט אי אפשר להישאר מאחור.

תחזית זו גם מתייחסת לעולם הפיזי - ככל שיעברו השנים, כך גם גוברות ההערכות כי חנויות רבות יילכו וייסגרו באם לא יבצעו התאמות כאלה ואחרות לעולם הדיגיטלי.

חשיבות חווית המשתמש לאתרי מסחר אלקטרוני eCommerce))

  1. מענה על חווית משתמש (או בז'רגון המקצועי User experience) ממלאת את רצון וצורך המשתמש שנכנס לאתר (=היוזר משיג את המטרה שלשמה הוא נכנס, לדוגמא - לקנות נעלי ספורט = קיבלתם מכירה)
  2. לקוח שמרגיש מסופק מידידותיות הממשק משתמש שלכם, שם אותו בפוזיציה חיובית, מייצר אצלו לויאליות ומאשר לכם לקבל אותו פעם נוספת כלקוח חוזר. (=מנגנון חזרתיות, קחו לדוגמא אתר מסחר של אלקטרוניקה אשר החוויה בו נעימה ללקוח, הוא קנה פעם אחת ועוד חודש חוזר לקנות שוב)
  3. השקעה בחווית משתמש תעניק לכם את הידע באילו מקומות הלקוחות שלכם מרגיש כבדים ולא מצליחים לבצע פעולה שמוגדרת כמוצלחת ביניהם - למשל למצוא את דגם האדידס עליו חלמו.

אז מה עושים היום כדי שחווית המשתמש באתר הסחר שלכם תהיה נוחה יותר?

  1. מבינים מה המשתמשים שלכם לא מצליחים לבצע, זיהוי איפה הבעיה באתר - אחד הדברים החשובים זה קודם כל לעבוד עם הדאטה שמגיע, לנתח את הנתונים שמגיעים מכלי המדידה השונים, כמו למשל גוגל אנליטיקס, הוטג'אר וכן הלאה. כלי שנקרא סקרים - לשאול את המשתמשים עצמם מה לא עובד ואיך - הינו כלי מעולה להבנת הבעיות אצל הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים.
  2. לאחר מכן - יש להבין מה המשתמשים אוהבים ומה לא, להבין איפה נקודות התקיעה והכאב, מה לא מושך אותם להזמין.
  3. לבדוק מה יחס ההמרה המדויק (=כמות הגולשים באתר אל מול כמות הקונים), אם היחס קטן מ-2.8% - אזי שהיחס נמוך ויש לבצע טיפול או לשכור איש מקצוע לטובת הנושא.
  4. בהקבלה לשלבים השונים שתוארו מעלה - כאמור יש להסתכל על כלי מעקב משתמשים על מנת לדעת על מה הם מסתכלים, איפה הם מתעכבים, מה מעניין אותם - ניתוח נתונים אלה יאפשר לחזק את הרכיבים שהיום חזקים ולשפר אותם או לחזק את אלה להם יש רמת ביצוע נמוך.
  5. לאחר שהבנו את כל הבעיות - יש להבין למה הבעיות הללו נגרמו. מה המשתמש חשב לעצמו כאשר נתקל בבעיה, מה הוא חשב כאשר נכנס לעמוד הבית או לעמוד המוצר, בצעו ZOOM OUT לתהליך ולאתר והבינו למה הבעיות שגיליתם מעלה נגרמו. בנו פרופיל של משתמש אשר עוזר לכם להבין מה יכול לעבוד טוב יותר ולגרום להם להמיר בצורה איכותית יותר = לבצע יותר קניות באתר.
  6. לאחר מכן, יש לעצב ולהטמיע את השינויים השונים באתר, לרבות שינויי תוכן, הדגשת כפתורים, שינוי צבעים, העברת אלמנטים מלמטה למעלה וכו'. יש לקחת את המסקנות ולממש אותם על האתר וזאת לפני שאלו עלו ל"אוויר" - אפשר לשלוח לחברים, לאנשי מקצוע מקבילים, ללקוחות פוטנציאלים ואז קבלו פידבק - זה יעזור לקבל פידבק מהיר וזאת מבלי שהשקעתם כסף בעיצוב ופיתוח מחדש.
  7. תבדקו האם מה שחשבתם שישפר אכן עשה את העבודה. אסור לנו לנוח, יש עוד דברים בוודאות לשפר. זהו עולם שלא נגמר, תמיד אפשר לשפר את יחס הקנייה, כל אחוז לטובה יכול להניב לנו עשרות אלפי שקלים ואף יותר. היה ולא השתפר? שוב - תבינו למה ופעלו לשינוי.

לסיכום, תהליך של פיתוח וליווי פרויקט אתר למסחר אלקטרוני דורש מעורבות של סוכנות דיגיטל עם ניסיון. כזאת שמכירה ויודעת לספק את המענה השלם לכל התהליכים החשובים: בניית אסטרטגיה לאתר, מיתוג עיצובי לעסק ולחנות, עיצוב UX/UI לממשק המשתמש של האתר ופיתוח מלא, השקת אתר ושיווקו ברשת על ידי גוגל ורשתות חברתיות.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  איך להרוויח כסף  אתר אינטרנט יד שניה  אתרי אינטרנט פעילים למכירה  אתרים למכירה  בעלי עסקים  נכסים מניבים   שותף פעיל לעסק  שותפים לעסק  שותפים עסקיים