ההבדלים בין עסק למשלח יד

 

 

פקודת מס ההכנסה מגדירה את המונח משלח יד על דרך השלילה ”מקצוע או משלח יד אחר שאינו עסק“, הגדרה אשר אינה נותנת לנו תשובות ברורות ורבים שואלים את עצמם מהם ההבדלים בין עסק למשלח יד. הגדרה זו אינו ברורה מספיק ולא אחת הנושא התגלגל אל בתי המשפט אשר נדרשו לתת פרשנות מרחיבה למונח משלח יד.

התנאי למשלח יד הוא הפוטנציאל להפיק תועלת כלכלית מכישוריו של אדם. ואם הכנסותיו הוכרו כהכנסות ממשלח יד הוא חייב במס אך גם זכאי לקזז הפסדים. לדוגמה אדם שהשתתף בתחרות רכיבה על אופניים וזכה בפרס כספי לא ניתן להגדיר זאת כמשלח יד. אך אם הוא עוסק בזאת באופן קבוע ייתכן שמס הכנסה יטען כי מדובר במשלח יד וידרוש תשלומי מס עבור הפרס הכספי בו זכה.

ההבדלים בין עסק למשלח יד נוגעים להבדלי מיסוי, כאשר את הסיווג למשלח יד קבעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הגדרת המושג משלח יד עברה שינויים במהלך השנים בעקבות התפתחותם של תחומים מקצועיים חדשים ושינוים טכנולוגיים. תחומים חדשים נכנסו להגדרת משלח יד ועיקר השינויים הוא שיטת הסיווג לסוג הפעילות. הגדרת הליבה עצמה של המונח משלח יד לא השתנתה והיא מוגדרת בפקודת מס ההכנסה כהכנסה מיגיעה אישית אך אין הגדרה ברורה המפרידה בין עסק לבין משלח יד מלבד נושא המלאי; במשלח יד אין מלאי.

סיווג משלח יד מתבצע על פי העקרונות הבאים:

  1. רמת ההשכלה הנדרשת לצורך ביצוע משלח היד.
  2. הדמיון בין סוג הפעילות.
  3. סוג העיסוק ללא תלות בענף.

כאשר לחייב במס (הנישום) ישנם כישורים המתאימים לתחום העיסוק שלו ושהכנסותיו נובעות ממתן שירותים באותו התחום של כישוריו זהו משלח יד.

ההבדלים בין עסק לבין משלח יד משפיעים על שיטת המיסוי. ישנם שני מועדי חיוב במס:

בסיס מזומן - בבסיס מזומן הנישום מדווח על הכנסתו במועד הפרעון של התשלום שהתקבל עבור עבודתו.

בסיס מצטבר - הנישום מדווח על הכנסה במודע בו השירות ניתן או שסופקה הסחורה גם אם עדיין לא קיבל את התשלום.

ברוב המקרים עסקים נדרשים לתשלום על פי בסיס מצטבר, אך מכיוון שלמשלח יד אין מלאי עומדת בפניו האפשרות לשלם מס לפי בסיס מזומן.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  בעלי עסק  בעלי עסקים  הזדמנות לרווחים  עבודה מהבית  עסק ריווחי 

 

 
1
תמונת המשתמש
דלית גדעון
משלח יד
האם אדם שנשפט על גניבות ומכירת ציוד גנוב באופן סיסטמטי כלומר תקופה שבה הוא גנב ומכר ציוד גנוב. כך שהוא עונה על הגדרות משלח יד. חייב בתשלומי מס הכנסה ודמי ביטוח ?
27/07/2021